Hopp til innhold

#KlimaOslo

Endringer i utvalg

I årets undersøkelse er utvalget utvidet med flere bransjer. Dette innebærer at utvalget er noe ulikt fra undersøkelsene i perioden 2020-2022. Bransjene som ikke var med i denne perioden, men som er inkludert i årets undersøkelse, er bygg, anlegg og eiendom, primærnæringer, overnatting og servering og transport og lagring.  

Det er gjort en gjennomgang av årets undersøkelse med ny og gammel bransjeinndeling (samme bransjer som i 2020-2022). Forskjellene på totalnivå med ny og gammel bransjeinndeling er små (jevnt over 1-2 prosentpoeng).  

Unntaket er noen av spørsmålene om bruk av kjøretøy og tilrettelegging for klimavennlige jobbreiser. Ved sammenligning med 2022-undersøkelsen hvor det er endringer, ser vi at det er en endring i samme retning som det ville vært om en hadde benyttet gammel bransjeinndeling.  Alle endringene som er påpekt i denne rapporten er sjekket mot utvalgsendring, og fremstår signifikante også i gammelt utvalg

Size: medium

Type: image

Rapport

Size: medium

Type: image

Rapport

Size: medium

Type: image

Rapport

Oslo som foregangsby

Støtten er fortsatt stor til at Oslo skal kutte 95 prosent av klimagassutslippene innen 2030. I år svarer 65 prosent at dette er svært eller ganske viktig. 18 prosent mener målet er uviktig. Den samlede støtten har imidlertid falt elleve prosentpoeng siden 2017. Støtten er sterkest hos de som ikke har bil, bor i Indre Øst og hos kvinner. Det siste året ser vi i et fall i støtten hos aldersgruppen 16-29 år, ned fra 77 prosent i 2022 til 68 prosent i 2023.  

Seks av ti i Akershus mener Oslos klimamål er viktig, mens to av ti mener det er uviktig.  

Graf som viser hvor mange som har svart at Oslo klimamål er viktig i Oslo og Akershus siden 2018.

Det er stor støtte til målet om at Oslo skal bli en by som tåler klimaendringer bedre. 72 prosent synes det er svært eller ganske viktig i år. Det er imidlertid et fall i andelen som er bekymret over at Oslo ikke er godt nok rustet til å takle klimaendringer og ekstremvær. 37 prosent sa seg Svært eller Ganske enige i dette i 2023, mot 43 prosent i fjor.  

Graf som viser andelen som har svart at de er enige i bekymringen om at Oslo ikke er godt nok rustet til å takle klimaendringer og ekstremvær

Et flertall er enig i at arbeidet med å nå klimamålene vil gjøre byen bedre å bo i. 56 prosent er svært eller ganske enige, og 17 prosent ganske eller svært uenige i 2023. 

Graf som viser andelen som har svart at arbeidet med klimamålene vil gjøre byen bedre å bo i.

Oslofolk virker mindre fornøyd enn før med Oslo kommunes innsats for å redusere byen klimagassutslipp.  Andelen som svarer at innsatsen er svært eller ganske bra er i år på 29 prosent. I 2019 nådde den en topp på 45 prosent. I Akershus er det ikke signifikante endringer på dette spørsmålet.  

Vi har stilt nye oppfølgingsspørsmål i år om vurderingen av kommunens innsats, og dette er svarene fra Oslofolk: 

  • 20 prosent er svært eller ganske enig i at kommunen gjør for lite for å redusere byens klimagassutslipp. 27 prosent er ganske eller svært uenig i dette.  
  • 26 prosent er svært eller ganske enig i at kommunen gjør for mye for å redusere byens klimagassutslipp. 26 prosent er ganske eller svært uenig i dette. 
  • 29 prosent er svært eller ganske enig i at kommunen prioriterer feil tiltak i arbeidet for å redusere byens klimagassutslipp. 13 prosent er ganske eller svært uenig i dette. 

Oslofolks vurdering av Oslo kommunes innsats for å tilpasse byen til å tåle klimaendringene er relativ stabil, med 23 prosent som svarer svært eller ganske bra i 2023, mot 25 prosent i 2022. 

Om årets undersøkelse 2023

Dette er sjuende gang Klimaundersøkelsen gjennomføres. For første gang på fire år var det denne gang gått et helt år uten at Oslo eller nabokommunene hadde hatt noen form for koronarestriksjoner. Befolkning og næringsliv har likevel ikke vært upåvirket av andre, globale kriser det siste året. For noen av resultatene i årets undersøkelse kan det ha spilt inn, mens vi på andre spørsmål ser en stabil tendens over flere år. 

Klimavennlig adferd er blitt vanlig 

Folk flest reiser kollektivt i hverdagen, kutter matsvinn og velger elbil – hvis de i det hele tatt vil eie egen bil. De svarer også at de vil kutte i både forbruk, energibruk og konsumet av kjøtt. Støtten til at vi sammen skal kutte utslipp her hjemme er fortsatt stabilt høy. Etter 2020 ser vi en liten nedgang i støtten til felles klimatiltak, men fra et høyt nivå. Mest delt er befolkningen i synet på tiltak som påvirker biltrafikk og bilhold.  I årets klimaundersøkelse er det også tegn på et fallende klimaengasjement hos de yngste.  

Samtidig tyder ikke undersøkelsen på at endret holdning påvirker adferd i disse spørsmålene. Folk rapporterer at de oftere velger eller kommer til å velge klimavennlig transport i hverdagen. Både for sykling, gange og kollektivtrafikk ser vi en økning fra nivået før koronapandemien. Reisemønsteret er imidlertid ikke helt som før. Flere rapporterer for eksempel at de oftere jobber fra hjemmekontor enn før koronaen, noe som generelt fører til færre hverdagsreiser. 

Hos næringslivet viser Klimaundersøkelsen en økende bevissthet rundt klimaledelse. Flere bedrifter fører klimaregnskap, har satt klimamål, stiller klima- og miljøkrav til sine leverandører og ser kommersielle muligheter i en grønnere økonomi. De store bedrifter ligger fortsatt et godt stykke foran de mindre bedriftene.  

I år ser vi en nedgang i andelen bedrifter som er positive til mobilitetstiltak som treffer varetransporten. De er likevel mer positive til dette enn i 2021.  Svarene tyder også på at høyere renter, dyrere energi og inflasjon påvirker prioriteringene. Om lag 1 av 5 bedrifter har nedprioritert klimatiltak p.g.a. økte kostnader, mens ca. 16 % har utsatt eller stanset overgangen til elektriske kjøretøy av samme grunn. Noen av bedriftene har også fremskyndet klimatiltak, men færre enn de som har nedprioritert. 

Også bedriftene rapporterer at noen koronatiltak har blitt varige: Mange har fortsatt å erstatte reising med digitale møter, videreført fleksibel arbeidstid og holder åpent for delvis hjemmekontor. 

Hva er Klimaundersøkelsen? 

Bystyret i Oslo har vedtatt at Oslo skal bli en klimarobust by tilnærmet uten utslipp av klimagasser i 2030. Hvordan vi skal oppnå dette vises i kommunens klimastrategi. Den består av fem overordnede klimamål og 16 satsingsområder. Klimavennlig byplanlegging og -utvikling, infrastruktur og smarte energiløsninger vil spille en viktig rolle i veien fremover. Men for at Oslo skal nå sine klimamål, må også befolkningen og næringslivet være med på laget og ta del i store og små endringer.  

Klimaundersøkelsen gjennomføres for å kartlegge både gjennomførte klimatiltak og potensialet for adferdsendringer som bidrar til å senke klimagassutslipp. Den avdekker i tillegg holdninger til klimamålene og Oslos klimaarbeid. Vi spør næringslivet og befolkningen i Oslo, men også befolkningen i nabokommunene i det tidligere Akershus. Deres aktiviteter i Oslo, ikke minst gjennom arbeidslivet, har mye å si for klimamålene.  

Det er intervjuet 1503 innbyggere i Oslo og 1002 i Viken (gamle Akershus) i alderen 15 år og eldre. Årets utvalg i Viken er basert på samme geografiske områder som tidligere undersøkelser.  Undersøkelsen er gjennomført ved bruk av webskjema via e-post og ble sendt ut 27. februar og ble lukket 13. mars.  

Næringslivsdelen ble gjennomført i tidsrommet 27. februar til 28. mars. Utvalget består av 495 virksomheter innenfor hovedkategoriene service, handel og industri i Oslo med minst 5 ansatte. Bransjen service inkluderer overnattings- og serveringsbedrifter, transport og lagring, mens industri bl.a. omfatter bygg- og anleggsbransjen. Undersøkelsen er gjennomført ved bruk av webskjema via e-post.  

Size: medium

Type: image

Rapport

Klimaundersøkelsen har vært gjennomført årlig siden 2017. Den kartlegger adferd og holdninger til klimatiltak hos befolkning og næringsliv i Oslo og befolkningen i de tidligere Akershus-kommunene.

Denne rapporten oppsummerer hovedtendensene i svarene.

Alle resultatene vises her:

Klimaetatens innspill til høringssvar om NOU fra Energikommisjonen

Oppsummering

  • Enova må støtte tiltak for energieffektivisering og såkalt moden teknologi som ikke er bedriftsøkonomisk lønnsom. Klimaetaten støtter forslaget og mener Enovas mandat raskt må endres. Vi trenger en storstilt energieffektivisering av eksisterende bygningsmasse, og dette krever at næringsliv og befolkning investerer.

 

  • Nasjonale og kommunale handlingsplaner på energiområdet bør samordnes. Klimaetaten støtter innføring av en nasjonal handlingsplan som styringsverktøy for energieffektivisering. Handlingsplanen bør inneholde nasjonale og kommunale virkemidler og tiltakspakker rettet mot offentlig og privat aktivitet, næringsliv og befolkning, i tillegg til nasjonale maler for å beregne effekten av energieffektiviseringstiltak.

 

  • NVE bør få i oppgave å utarbeide et kommunefordelt energiregnskap. Et kommunefordelt energiregnskap vil være viktig for å synliggjøre sammenhengen mellom energibruk og utslippsreduksjoner, og som kunnskapsgrunnlag for målrettede tiltak innen energieffektivisering og fornybar energiproduksjon i kommune-Norge.

 

  • Nasjonalt kompetansesenter for kommuner kan legge til rette for mer effektiv energiomstilling. Klimaetaten støtter Energikommisjonens forslag om å etablere et nasjonalt kompetansesenter for kommunene. I løpet av de neste syv årene skal Oslo utvikle et energisystem tilpasset nullutslippsbyen. Vi skal utvikle løsninger for smart energibruk, som er mer energieffektiv, mer digital og mer fleksibel. Et kommunalt kompetansesenter bør bidra med kompetanse om hvordan slike løsninger bør innrettes.

 

  • Mer lokal fleksibilitet kan frigjøre kapasitet i strømnettet. Omstillingen til nullutslippsbyen vil øke byens energi- og effektbehov og krever en storstilt utbygging og optimalisering av kapasitet i både distribusjonsnettet og sentralnettet. Klimaetaten understreker at det er viktig at tiltak som bidrar til energieffektivisering og effektiv utnyttelse av eksisterende strømnett prioriteres. Avlastning av strømnettet kan i økende grad skje gjennom mer utstrakt bruk av fleksible energiressurser i bygningsmassen, batterier og hurtigladere. Å tilrettelegge for tilgang til lokale fleksibilitetsmarkeder kan bidra til å frigjøre kapasitet lokalt.

 

  • En satsing på solenergianlegg er en viktig del av klimaløsningen.  For å møte energibehovet må utbygging av fornybar energi prioriteres der det får minst negative konsekvenser for naturen, slik som solenergianlegg på bygningsmasse. Oslo støtter derfor forslaget til Energikommisjonen om å innføre krav om andel egenproduksjon av energi på nye bygg. Dette er også i tråd med EU-kommisjonens forslag om å gi medlemsstatene en rettslig bindende forpliktelse til å installere solcellepaneler på alle nye og eksisterende offentlige og kommersielle bygg over 250 kvadratmeter innen 31. desember 2027. For alle nye bolighus foreslås det et krav om dette innen 31. desember 2029.

Klimaetatens innspill til høringssvar om NOU fra Energikommisjonen

Bakgrunn og vurderinger

Bakgrunn

1.2.2023 la Energikommisjonen fram NOU 2023:3 og forslag til hvordan Norge skal rigge energisystemet framover for å nå klimamålene. Kommisjonen understreker at det er behov for ekstraordinære tiltak på kort sikt for at man i 2030 oppnår utslippskutt i tråd klimamålene. Omstillingen til nullutslippssamfunnet vil kreve store mengder kraft, og Norge går mot et kraftunderskudd allerede fra 2026.

Oslo kommune har et mål om å redusere klimagassutslippene med 95 prosent innen 2030 sammenlignet med 2009-nivå. Målet innebærer en energiomstilling fra fossile til fornybare energikilder i alle sektorer i byen. Oslo blir på den måten en pilot for hvordan vi kan sikre en energiforsyning tilpasset nullutslippsbyen. Dette ligger til grunn for Klimaetatens vurdering av NOUen.

A Energieffektivisering

– behov for et bredere samspill mellom nasjonale og lokale myndigheter for å utløse energieffektivisering

 

A1 Behov for sterkere nasjonale virkemidler for energieffektivisering i bygg

Energikommisjonen foreslår at Enova også må støtte tiltak for energieffektivisering, og såkalt moden teknologi som ikke er bedriftsøkonomisk lønnsom. Klimaetaten støtter forslaget og mener Enovas mandat raskt må endres. Vi trenger en storstilt energieffektivisering av eksisterende bygningsmasse, og dette krever at næringsliv og befolkning investerer.

Oslo kommune støtter allerede i dag energieffektiviseringstiltak i boliger, borettslag og sameier i Oslo og mener staten bør gjøre det samme. Langsiktige energieffektiviseringstiltak i bygningsmassen reduserer energibehovet og gir mer kraft til omstillingen til det grønne skiftet.

Energikommisjonen peker på energifattigdom som en barriere for å realisere energieffektiviseringstiltak. Klimaetaten vil påpeke at tilskuddsordningene for energieffektivisering må innrettes på en slik måte at de også bidrar til å utløse tiltak som gagner lavinntektsgrupper som tradisjonelt har høy terskel for å investere i tiltak for energieffektivisering.

Oslo vil gjøre det vi kan for å effektivisere kommunens egen bygningsmasse og støtter kommisjonens forslag om å utrede krav til at offentlige leietagere kun kan leie kontorlokaler med energikarakter A og B og forslaget om at det skal settes et ambisiøst mål for den årlige rehabiliteringstakten for offentlige bygg.

A2 Nasjonale og kommunale handlingsplaner på energiområdet bør samordnes

Energikommisjonen foreslår at det utarbeides en nasjonal handlingsplan for energieffektivisering. Klimaetaten støtter innføring av et slikt styringsverktøy, og vil vise til suksessen med innføring av klimabudsjett for å styre mot viktige samfunnsmål. Klimaetaten mener at NVE raskt bør få i oppdrag om å utarbeide et utkast til en handlingsplan som kan sendes på høring.

Ansvaret for energieffektivisering er spredt. Bred involvering i utarbeidelsen av handlingsplanen kan bidra til å styrke det nasjonale arbeidet med energieffektivisering og legge til rette for bedre samhandling på tvers av offentlige instanser som jobber med energieffektivisering.

Handlingsplanen for energieffektivisering bør inneholde nasjonale og kommunale virkemidler og tiltakspakker rettet mot offentlig og privat aktivitet, næringsliv og befolkning. Videre bør handlingsplanen suppleres med nasjonale anbefalinger om metoder for å beregne effekten av energieffektiviseringstiltak. Nasjonale beregningsmaler vil gjøre det lettere å aggregere effekten av virkemidler og tiltak nasjonalt.

A3 NVE bør få i oppgave å utarbeide et kommunefordelt energiregnskap

Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger leverte høsten 2021 et innspill til nasjonale myndigheter om behovet for et kommunefordelt energiregnskap. I innspillet viser storbyene til at i henhold til statlig planretningslinjer for klima- og energiplanlegging og klimatilpasning (SPR), bør kommunene ha informasjon om energisystem, energiforsyning og forbruk av energi innen kommunens grenser, herunder tilgang på miljøvennlige energiressurser.

Et kommunefordelt energiregnskap vil være viktig for å synliggjøre sammenhengen mellom energibruk og utslippsreduksjoner, og som kunnskapsgrunnlag for målrettede tiltak innen energieffektivisering og fornybar energiproduksjon i kommune-Norge. Dette vil også sikre at regnskapet er sammenlignbart mellom kommuner og over tid, samt gi en legitimitet ved at det er en ekstern aktør utover kommunen selv som lager dette.

Med bakgrunn i at alle kommuner har behov for tilgang på denne informasjonen, vil det være hensiktsmessig og ressursbesparende med et statlig produsert kommunefordelt energiregnskap. NVE besitter allerede kommunefordelte data fra Elhub. NVE har også god kunnskap om energibruksdata og mulighetene for å automatisere arbeidsprosessene forbundet med å publisere dette datagrunnlaget.

Den statlige planretningslinjen peker også på at kommunene bør ha en framskrivning for forventet etterspørsel etter energi og forventet ny energiproduksjon, og at det settes ambisiøse mål for mer effektiv energibruk og miljøvennlig energiomlegging, med tilhørende tiltak og virkemidler for å nå målene. Denne oppgaven krever et godt kvantifisert kunnskapsgrunnlag.

B Byer spiller en nøkkelrolle i energiomstillingen

B1 Nasjonalt kompetansesenter for kommuner kan legge til rette for mer effektiv energiomstilling

Energikommisjonen foreslår å etablere et nasjonalt kompetansesenter for kommunene. Klimaetaten er positiv til et slikt kompetansesenter. Avveiningene knyttet til tiltak på energiområdet er komplekse, og tilgang på gode faglige ressurser, kompetanse og data er nødvendig for å gjennomføre den grønne omstillingen effektivt. Som beskrevet i NOUen kan et kompetansesenter bidra med støtte i konsesjonsbehandlingen av nye energianlegg, planlegging og prosesser knyttet til ulike tiltak og virkemidler i kommunene.

For Norges del er utbygging av kraft, nettkapasitet, energieffektivisering og digitalisering av strømnettet viktig de neste 10-20 årene for å tilrettelegge for at Norge skal bli et lavutslippssamfunn i 2050. For Oslos del, som skal bli en nullutslippsby innen 2030, så haster det mer. For å sikre en robust energiforsyning i nullutslippsbyen så er vi avhengig av løsninger som kan tas i bruk raskt. Dette kan være markeder for kjøp og salg av fleksibilitet, batterier i nett og økt lokal, distribuert kraftproduksjon.

Oslo er på den måten en foregangsby for utvikling av sikker energiforsyning tilpasset nullutslippssamfunnet. I løpet av de neste syv årene må vi utvikle løsninger for smart energibruk, som er mer energieffektiv, mer digital og mer fleksibel. Et kommunalt kompetansesenter bør bidra med kompetanse om hvordan slike løsninger bør innrettes.

B2 Mer lokal fleksibilitet kan frigjøre kapasitet i strømnettet

Energikommisjonen peker på store utfordringer med dagens nettkapasitet for å møte behovet for økt effekt til klimatiltak. I NOU’en foreslår de at det må etableres kriterier for samfunnsmessig betydning som basis for prioritering av behandlingen av søknader om nettilknytning. Oslo støtter forslaget og mener klimamålene må stå sentralt i prioritering av nettkapasitet.

Omstillingen til nullutslippsbyen vil øke byens energi- og effektbehov og krever en storstilt utbygging og optimalisering av kapasitet i både distribusjonsnettet og sentralnettet. Hafslund Rådgivnings rapport om elektrifisering av bygge- og anleggsplasser og tungtransport viser at den den storstilte elektrifiseringen i Oslo også kan gi kapasitetsutfordringer for distribusjons- og transmisjonsnettet på Østlandet. Dette er en utfordring som både angår Elvia og Statnett. Investeringer og utbedringer i distribusjons- og transmisjonsnettet tar lang tid.

Klimaetaten vil understreke at det er viktig å prioritere tiltak som bidrar til energieffektivisering og effektiv utnyttelse av eksisterende strømnett. Avlastning av strømnettet kan i økende grad skje gjennom mer utstrakt bruk av fleksible energiressurser i bygningsmassen, batterier og hurtigladere. Å tilrettelegge for tilgang til lokale fleksibilitetsmarkeder kan bidra til å frigjøre kapasitet lokalt.

B3 Mer effektiv fjernvarme og fjernkjøling kan avlaste strømnettet

Felles systemer for kjøling og oppvarming har en sentral rolle i utviklingen av et robust energisystem og for å øke byens forsyningssikkerhet – blant annet for å avlaste strømnettet, som i økende grad bør brukes til andre formål, som blant annet elektrifisering av transport og bygg og anlegg.

Energimerkeordningen for bygg må utformes slik at den ikke er i disfavør av utnyttelse av overskuddsvarme og utbredelsen av fjernvarme. Det er også viktig å stille krav til måling av varme i bygg, og stimulere til mer digitale løsninger som gir mulighet til å respondere på prissignaler.

C Lokal, fornybar energiproduksjon

C1 En satsing på solenergianlegg er en viktig del av klimaløsningen.

Gjennom Klimastrategien mot 2030 har Oslo kommune vedtatt at en større andel av energien skal produseres lokalt, og at ulike energiløsninger skal utfylle og avlaste hverandre. Klimaetaten peker på at energiproduksjon på bygningsmasse er et mindre areal- og naturinngrep, og mener derfor denne type energiproduksjon bør prioriteres.

For å møte energibehovet må utbygging av fornybar energi prioriteres der det får minst negative konsekvenser for naturen. Mange fornybare løsninger er arealkrevende og medfører behov for avveininger mot andre prioriterte hensyn som naturlandskap, biomangfold, matsikkerhet og påvirkning på marginaliserte grupper i samfunnet. Det er behov for å tenke nytt om hvordan man bygger ut fornybar energi, og det bør ses i sammenheng med annen type utbygging.

I Oslo vil i praksis en stor del av den økte lokale produksjonen dreie seg om solenergianlegg (solceller og solfangere).  Oslo støtter forslaget til Energikommisjonen om å innføre krav om andel egenproduksjon av energi på nye bygg. Dette er også i tråd med EU-kommisjonens forslag om krav om solceller på alle nye og eksisterende bygg over 250 kvm innen 2030. Det er imidlertid viktig å se nærmere utforming av unntak basert på teknisk og økonomisk potensiale, og byggenes egenskaper.

Size: medium

Type: image

Rapport

Klimaetatens innspill til høringssvar om NOU fra Energikommisjonen

For å nå klimamålene i 2030 foreslår kommisjonen ekstraordinære tiltak på kort sikt. Oslo skal kutte alle utslipp innen 2030, og er dermed en foregangsby for hvordan sikre en energiforsyning tilpasset et utslippsfritt samfunn. Klimaetaten støtter energikommisjonens forslag om å raskt innføre en handlingsplan for en storstilt energieffektivisering, og mener handlingsplanen bør utvikles som et styringsverktøy for å redusere energibruken på tvers av offentlige instanser. Klimaetaten mener kommisjonens forslag om krav til lokal energiproduksjon er viktig for å få til en massiv utbygging av fornybar energi på tak, som kan bidra til å øke egen energiproduksjon og redusere effekttopper.

Til byrådsavdeling for miljø og samferdsel, 08.03.23