Hopp til innhold

#KlimaOslo

Size: x-small

Type: color

Klimaundersøkelsen 2025

Holdninger til trafikken

Når vi spør om folk mener at det bør satses mer på kollektivtrafikken for å redusere behovet for bil i Oslo-området, så ser vi et stort flertall for dette.  Det er likevel et fall i støtten fra 92 prosent i 2017 til 68 prosent nå. Hver femte er likegyldig.  

Her ser vi trendlinjer fr,a 2017, som vi har komprimert noe, så det er ikke så dramatisk som det ser ut til. Det ser ut til at flere i ytre øst ønsker seg en kraftigere satsing på kollektiv, men her er det jevnt over fortsatt høy støtte til å satse mer på kollektivtrafikken.

Samtidig er det et stabilt flertall som mener kollektivtrafikken dekker deres daglige behov. To av tre i Oslo er svært eller ganske enige i påstanden.  De eldste er mest fornøyd med dagens tilbud, mens folk som bor i ytre øst er minst fornøyd.   

Hver tredje mener biltrafikken der de bor er for stor. Vi ser en økning fra 2023 i støtten til at sentrum bør være mest mulig bilfritt, og nøyaktig halvparten svarer at det er svært eller ganske enige i det. Markert færre enn for to år siden (43 prosent mot 58 prosent) mener det er blitt for vanskelig å kjøre bil i sentrum.  

Støtten til bedre sykkeltilrettelegging har derimot gått litt ned og det er i indre vest de er minst enige i at det trengs ytterligere tilrettelegging enn vi har i dag.

Støtte til bedre tilrettelegging for gående holder seg stabil de siste årene, og er på 55 prosent i år. Hver tredje osloborger svarer imidlertid verken/eller. Sett over tid ser vi noe nedgang. Det er ikke store forskjeller mellom byområdene på dette spørsmålet.

Også på dette området ser vi et fall hos de yngste mennene i støtte til tiltak som reduserer avhengighet av bil. Fallet blant unge er spesielt stort de siste to årene, og unge menn er den demografiske gruppen av alle som er minst enig i tiltakene. De er derimot ikke blitt mer uenige, det er i stedet verken/eller-andelen som har vokst til dels kraftig. Samtidig er de flittige brukere av kollektivtrafikken i hverdagen. De skiller seg også ut fra de andre gruppene ved at halvparten av dem har krysset av på at de eier eller disponerer sparkesykkel, inkl. gjennom abonnement. 

Klimaundersøkelsen 2025

Egne vaner

Hvert år spør vi om en rekke tiltak folk kan gjøre privat, om de allerede har gjennomført tiltakene eller om det er sannsynlig at de vil gjøre det de neste to årene. Når vi slår sammen de som svarer at de allerede gjør dette fullt ut med de som regner med å gjøre det, får vi disse resultatene i år:  

4 av 10 er positive til å fly mindre. Like mange sier det samme om å kjøre mindre bil.  45% vil sykle mer. Nesten halvparten vil spise mindre kjøtt. 63% vil redusere forbruket sitt!  64% vil reise mer kollektivt. 69% vil redusere plastforbruk og 74% vil kildesortere mat.  75% vil gå mer. 76% vil redusere matsvinn. 76% vil kildesortere mer plast.  

Det er også i sistnevnte kategori vi finner det mest populære enkelttiltaket hos en demografisk gruppe. Blant kvinner over 60 år svarer 93% at de vil kildesortere enda mer plast, eller at de gjør det fullt ut allerede.  

Hos de yngste mennene peker pilene også her nedover. Menn 16-29 år er mindre interessert enn alle andre grupper i å redusere forbruket (generelt). Her er unge kvinner nesten dobbelt så positive som sine jevnaldrende De signaliserer også en synkende interesse også for å sykle mer og reise mer kollektivt. Mens unge menn hadde over gjennomsnitt gode klimavaner tidligere, er de nå under gjennomsnittet. 

Figuren viser andelen av hele befolkningen og av menn 16-29 år som svarer at de gjør tiltakene allerede eller regner med å gjøre dem innen to år

Vi ser også et massivt skifte i holdning til ernæring. Der seks av ti unge menn for tre år siden svarte at de enten allerede spiste mindre kjøtt enn før, eller at det var sannsynlig at de kom til å gjøre det, gjelder dette bare hver fjerde unge mann nå. Blant de unge kvinnene er seks av ti opptatt av lavere kjøttforbruk, selv om vi også blant dem har sett et fall de siste årene. 

Unge menn er også de minst interesserte i å kjøpe brukt i stedet for nytt. Det gjelder f.eks. når vi spør om de ulike kategoriene elektronikk, klær, møbler og sportsutstyr. 

Figuren viser andelen av de yngste mennene og av hele befolkningen som vil redusere kjøp av nye ting i forskjellige varegrupper, eller som svarer at de allerede har gjort det

Reisemidler

Vi spør om hva som er den vanligste reisemåten for folk til jobb eller skole.  Kollektivtrafikk er det soleklart mest vanlige.  

Over halvparten i alle byområder oppgir at de vanligvis tar en eller annen form for kollektivtransport. Dette er de som oppgir at de vanligvis bruker buss, trikk og t-banene til jobb eller skole. Vi har ytre vest, som består av bydelene Bjerke, Nordre Aker, Nordstrand, Ullern, Vestre Aker. Indre vest består av Frogner og St. hanshaugen. Indre øst er Gamle Oslo, Gruneløkka og Sagene. Ytre øst består av Alna, Grorud, Stovner, Søndre Nordstrand og Østensjø.

Flere kilder rapporterer at det er flere som sykler for tiden, og det gjenspeiles også i Klimaundersøkelsen. Her er det ikke så store forskjeller mellom byområdene, men ytre øst skiller seg noe ut med en litt lavere andel som sier de vanligvis sykler til jobb eller skole. Og ser vi på ytre vest er det faktisk flere som oppgir at de sykler enn i indre vest. 

Andelen i de fire byområdene som svarer at de vanligvis sykler til jobb eller skole.

Når det gjelder andelen som går til jobb eller skole er de naturlig nok høye i de indre byområdene. Og det skal jo nevnes at reisemidlene nevnt her også kan brukes i kombinasjon. Er som tar trikken går gjerne også til og fra holdeplassen.

Én bydel som skiller seg ut er St. Hanshaugen. Her oppgir hele 50% at de vanligvis går til jobb eller skole.

Når det gjelder bruk av bil til jobb og skole, så er det nesten dobbelt så vanlig i de ytre byområdene som de indre (det nederste diagrammet) fordeler det seg slik mellom byområdene. Vi har også spurt folk om de er enige eller uenige i påstanden om at det er for mye biltrafikk i området de bor i. Vi ser at det er i byområdene hvor daglig bilbruk er minst vanlig at også flest er enige i at biltrafikken er for stor.

Size: x-small

Type: color

Klimaundersøkelsen 2025

Klimaendringer og -tilpasning

Vi ser en liten økning i bekymring for at Oslo by ikke er godt nok rustet for å tåle klimaendringene. Dette styrkes enda mer nå vi over samme periode ser en ørliten nedgang hos de som ikke er bekymret. 

Påstand: "Jeg er bekymret for at Oslo ikke er godt nok rustet til å takle klimaendringene og mer ekstremvær" Figuren viser andelene som har svart Svært+Ganske viktig og Svært+Ganske uviktig.

Dette speiles igjen i spørsmålet om folk syns det er viktig at byen vår skal tåle klimaendringene. Her har vi et overveldende og meget stabilt flertall som sier seg enige i det. Kun en av ti synes ikke det er så viktig.  

Spørsmål: "Oslo skal bli en by som tåler klimaendringene bedre. Hvor viktig synes du dette målet er?" Figuren viser andelene saom har svart Svært+Ganske viktig, Verken/eller og Svært+Ganske uviktig

I den yngste aldersgruppen er det samtidig en økning i andelen som rett og slett trekker på skuldrene. Likevel er det også her et klart flertall (64 prosent) som mener det er viktig at byen tåler klimaendringene. Såvidt over halvparten av de yngste mennene mener det samme. Likevel er de mer bekymret (46 prosent) enn befolkningen som helhet (43 prosent) for at byen ikke skal være godt nok rustet til å takle endringene.   Unge menn bærer altså på en viss bekymring, men færre av dem mener det er viktig å gjøre noe med det. 

Klimaundersøkelsen 2025

Oslos klimamål

Målet om å redusere de direkte utslippene av klimagasser i Oslo med 95 prosent ble vedtatt av bystyret i 2016. Dette målet har hatt stabil støtte i befolkningen i alle de ni årene vi har gjennomført Klimaundersøkelsen. De siste årene har vi likevel sett en gradvis nedgang i andelen som svarer at målet er svært eller ganske viktig, til 62 prosent i år. Vi ser også en liten nedgang i støtten til at Oslo skal gå foran andre byer i klimaarbeidet, men sett over tid er oppslutningen om dette stabil. 

Spørsmål: "Oslo kommune har som mål å redusere klimagassutslippene med 95 prosent innen 2030. Hvor viktig eller uviktig synes du dette målet er?" Figuren viser andelen som har svart Svært eller Ganske viktig

Spørsmål: "I hvilken grad er det viktig for deg at Oslo går foran andre byer internasjonalt i klimaarbeidet?" Figuren viser andelen som har svart Svært eller Ganske viktig

Støtten til 95%-målet er større hos kvinner enn menn, men det har fortsatt et flertall blant begge kjønn. Nedgangen skyldes overveiende at engasjementet i den yngste aldersgruppen (16-29 år) har falt. Tendensen var tydelig også i 2024, men i år har den forsterket seg. I tidligere år mente denne gruppen at klimamålet var viktigere enn de andre aldersgruppene, i år er det motsatt. 

Spørsmål: "Oslo kommune har som mål å redusere klimagassutslippene med 95 prosent innen 2030. Hvor viktig eller uviktig synes du dette målet er?" Figuren viser andelen menn og kvinner som har svart Svært eller Ganske viktig

Spørsmål: "Oslo kommune har som mål å redusere klimagassutslippene med 95 prosent innen 2030. Hvor viktig eller uviktig synes du dette målet er?" Figuren viser andelen i befolkningen totalt og andelen av 16-29-åringer som har svart Svært eller Ganske viktig

Den største endringen hos de yngste på flere spørsmål er skiftet fra støtte til likegyldighet. Andelen som svarer Verken/eller har økt kraftig, men det er også flere som er negative. Og blant de yngste er det hos menn og gutter vi ser de største utslagene. For seks år siden viste de et skyhøyt engasjement på en rekke av spørsmålene i undersøkelsen. Nå er de jevnt over blitt mindre interessert i klimatiltak enn de andre demografiske gruppene.  Vi ser også et tydelig fall blant unge kvinner, men på et nivå med høyere oppslutning om tiltak og mål. På noen spørsmål øker gapet mellom kvinner og menn. 

Figuren viser hvilke andeler menn 16-29 år har svart på disse fire spørsmålene

Figuren viser hva andelen kvinner og menn, 16-29 år gamle, har svart på disse fire spørsmålene

Der Gen Z er blitt likegyldige, har Millennials overtatt som den mest klimabevisste generasjonen. Oppslutning om mål og tiltak er overveiende størst hos 30-44-åringene, men også Gen X (45-60) viser stabil støtte og gjennomføring av egne tiltak.  

Samtidig er halvparten av de yngste mennene helt eller ganske enige i at arbeidet med å nå klimamålene gjør byen bedre å bo i. Kun 17 prosent er uenige. I befolkningen samlet er 60 prosent enige i påstanden, mens 13 prosent er uenige. 

Påstand: "Arbeidet med å nå klimamålene gjør byen bedre å bo i" Figuren viser andelen av befolkningen i Oslo som har svart Svært eller Ganske enig

Size: medium

Type: image

Rapport

Klimaundersøkelsen 2025 er niende gang undersøkelsen gjennomføres i Oslo og nabokommunene. Undersøkelsen gjennomføres for å kartlegge både gjennomførte klimatiltak og potensialet for adferdsendringer som bidrar til å senke klimagassutslipp. Den avdekker i tillegg holdninger til klimamålene og Oslos klimaarbeid. Vi spør næringslivet og befolkningen i Oslo, men også befolkningen i Akershus. 

I befolkningsundersøkelsen er det intervjuet 1562 innbyggere i Oslo og 1027 i Akershus i alderen 16 år og eldre. Undersøkelsen er gjennomført ved bruk av webskjema via e-post og ble gjennomført i mars, -25. 

Næringslivsdelen ble gjennomført mars og april. Utvalget består av 517 virksomheter innenfor hovedkategoriene service, handel og industrii Oslo med minst 5 ansatte.Bransjen serviceinkluderer overnattings- og serveringsbedrifter, transport og lagring, mens industri bl.a. omfatter bygg- og anleggsbransjen.Undersøkelsen er gjennomført ved bruk av webskjema via e-post.   

Verian har gjennomført undersøkelsen på oppdrag fra Klimaetaten.   

Size: medium

Type: image

Rapport

The Energy Planning Tool is pivotal for the city’s climate goals

Oslo plans to build over 3,000 homes annually and nearly 330,000 square meters of commercial buildings over the next ten years.

To ensure that the city uses energy more efficiently, the municipality has developed a new energy planning tool. The tool is designed to help reduce energy consumption and the need for additional power grid capacity, partly by utilizing excess heat that would otherwise be wasted.

Winter is the Major Challenge

Oslo experiences particularly high electricity consumption during the winter due to electric heating of apartments, houses, and commercial buildings. If we succeed in reducing electricity use during the winter season, we can accommodate more electricity demand on the power grid without the need for additional grid development.

Around 90 percent of the time, there is available capacity in the power grid. This makes it crucial to map potential heat sources, opportunities for local energy production, and the areas in Oslo that are connected to district heating. More efficient use of excess heat through integration into the low-temperature district heating network is a particularly important measure for improving energy utilization.

Energy Planning for the Future

The new energy map makes it possible to explore how urban development, climate measures, and energy use are interconnected. The goal is to identify solutions for using energy more efficiently and highlight areas of the city where heating and cooling can be done in a smarter way than today. The insights provided by this tool will play an important role in the planning of new buildings and areas in Oslo.

Size: medium

Type: image

Rapport

Introduction

In 2015, the City of Oslo set an ambitious climate target: to reduce direct greenhouse gas (GHG) emissions by 95 percent by 2030. Achieving this goal requires addressing all sources of direct emissions. In 2023, emissions from non-road mobile machinery (NRMM) were about 125,000 tons CO2, accounting for almost 14 percent of the city’s total GHG emissions. A significant share of these emissions comes from the operation of construction machinery. According to Oslo’s Climate Strategy, all construction sites should zero-emission by 2030.

To support a broader transition to zero emissions across the entire construction and building sector by 2030, municipal entities must lead the way. Since 2019, when companies compete for public works, the city has awarded suppliers that can provide zero-emission construction services. At the same time, in 2019, the city stated that all public works commissioned by the city should be zero-emission by January 1st, 2025.   The shift has been swift. In 2024, roughly 85 percent of work at municipal construction sites in Oslo was carried out with zero emissions machinery.

The next step involves also private real estate developers making use of electric construction machinery. The shift from fossil fuel to electricity as the main energy source for construction increases the demand for electric power and increase grid-load.

This report, prepared as part of the City of Oslo’s Net Zero Cities project “Power Up a Renewable Society” (PURE), aims to summarize Oslo’s progress toward achieving zero-emission construction sites. Previous reports have extensively documented barriers and key measures in transitioning to electric machinery. Instead of repeating these points, this report summarizes key findings and offers an updated assessment of the most impactful barriers and key success factors in Oslo.  

Size: medium

Type: image

Rapport

The City Government will pursue a more proactive climate and environmental policy. We must reduce greenhouse gas emissions and protect nature so that future generations can live good and free lives. Oslo needs more parks and green spaces, and less pollution. It should always be rewarding to live as environmentally friendly as possible. The City Government’s goal is for the Climate Budget to become a more effective governance tool for all municipal agencies.

The Climate Budget includes mitigation measures to be implemented during the 2025–2028 economic planning period, aligned with Oslo’s five climate goals. The responsibility for implementing these measures are distributed among municipal agencies and entails reporting requirements similar to those for the overall budget.

Deep dive: The technical appendix outlines the methodology behind the results shown in the Climate Budget 2025. This includes how approved measures have been calculated and the uncertainties in these calculations.

Size: medium

Type: image

Rapport

The City of Oslo uses the climate budget as a governance tool to systematize and target its climate work. The climate budget is an integrated part of the financial budget and puts climate work on the agenda in all municipal budget discussions. Climate considerations are also included in the city’s formal budget documents for the agencies.

The climate budget contains measures to be implemented during the financial plan period and assigns responsibility for implementation and reporting. The measures in the climate budget are reported on three times a year, in line with other budget reporting, providing a clear overview of progress and opportunities for adjustments.

This document is a technical appendix to the Climate Budget 2025, Proposition 1/2025, the City Government’s 2025 budget proposal, and the financial plan for 2025-2028. The document outlines the methodology behind the results shown in the Climate Budget 2025. This includes how approved measures have been calculated and the uncertainties in these calculations. Additionally, it describes identified measures that are not yet adopted but could help close the gap toward achieving the climate goals.

Size: medium

Type: image

Rapport

The City of Oslo requires all municipal construction and infrastructure projects to be 100% emission-free.

Hafslund Rådgivning has developed two guidelines. The purpose is to inform contractors who are planning and designing infrastructure for electrical construction projects, with a particular focus on charging infrastructure for construction machinery. They are intended to be useful tools in the process of sizing electrical installations and serve as a supplement to existing procedures and knowledge on project planning among contractors.

  • Guideline for Zero Emission Construction Sites – Building Construction
  • Guideline for Zero Emission Construction Sites – Infrastructure and Road Construction

The guides are divided into six main sections, based on the phases contractors must go through when planning electrical projects.

The guidelines are developed as part of the EU-funded Power Up a REnewable Society (PURE) project under Horizon Europe and Net Zero Cities