Size: large
Type: image
Tungtransporten stÃ¥r for en fjerdedel av utslippene fra veitrafikken og 13 prosent av de totale utslippene i Oslo. I 2020 vedtok derfor bystyret at kommunen sammen med transportnæringen skulle gjøre Oslo til en foregangsby for utslippsfri tungtransport. Siden den gang har Oslo kommune jobbet mÃ¥lrettet med virkemidler for Ã¥ fÃ¥ i gang utskiftning til el-, hydrogen- og biogass i tungtransporten. Vi har blant annet sikret fritak for nullutslipp og biogass i bomringen til minst 2027, krevd utslippsfri transport i vÃ¥re anskaffelser og etablert og støttet lade- og fylleinfrastruktur. Â
Og resultatet? I 2020 var nybilsalget av el- og biogasslastebiler på 5 prosent. I oktober 2022 var andelen på 60 prosent, noe som er et historisk høyt nivå.  Samlet for året kjører hver fjerde nye lastebil i Oslo utslippsfritt.
Dette viser at transportbransjen i Oslo nå er blant de beste i verden på utslippsfri tungtransport, og det er grunn til å tro at det målrettede arbeidet har bidratt til dette, sier Petter Christiansen som er prosjektleder for foregangsbyprosjektet i Klimaetaten.
Slik har Oslo fått det til
Sommeren 2020 fikk Klimaetaten i Oslo kommune innvilget støtte pÃ¥ 4,275 millioner kroner fra Klimasats til Ã¥ starte opp prosjektet «Foregangsby for utslippsfri tungtransport». Disse midlene har vært avgjørende for Ã¥ nÃ¥ de gode resultatene, og et godt eksempel pÃ¥ hvordan ordningen kan være utløsende for store utslippskutt i kommunene. Derfor er det bÃ¥de bra og viktig at Klimasats har blitt videreført i statsbudsjettet for 2023. Â
– Tidligere var det få iverksatte tiltak for å redusere utslipp fra denne sektoren. For å finne riktige tiltak, ble aktører fra hele verdikjeden samlet for å dele innsikt i barrierer og muligheter, forklarer klimarådgiver i Klimaetaten, Margrethe Lunder.
I tillegg jobbet Klimaetaten for samtidighet i tilbud og etterspørsel etter utslippsfrie kjøretøy og drivstoff. Slik fÃ¥r ogsÃ¥ de første lastebilene et sted Ã¥ lade og fylle hydrogen og biogass. I løpet av perioden har Oslo kommune analysert og iverksatt virkemidler som legger til rette for omstillingen og premiere aktører som er tidlig ute med Ã¥ skaffe el-, hydrogen- og biogasslastebiler.Â
Hva konkret er satt i gang
Prioritering i bomringenÂ
Fritak for tunge kjøretøy pÃ¥ biogass i bomringen ble innført i Oslo 1. september 2022. Samtidig ble det vedtatt at alle tunge kjøretøy pÃ¥ el, hydrogen eller biogass fÃ¥r fritak i bomringen til tidligst ut 2027. Dette sikrer forutsigbarhet som transportbransjen har etterspurt.  Â
AnskaffelserÂ
Oslo kommune stiller krav til nullutslipp og biogasskjøretøy i alle sine transportanskaffelser fra 2025. Allerede nÃ¥ stilles kravet dersom tre aktører kan tilby nullutslipp- eller biogasskjøretøy. Hvis ikke benyttes klima som tildelingskriterium. Prosjektet har prioritert Ã¥ formidle Oslo kommunes klimakrav til transport og anskaffelser til næringslivet gjennom hele prosjektperioden. Â
Etablering av lade- og fylleinfrastrukturÂ
VÃ¥re kartlegginger har vist at tilgang pÃ¥ hurtiglading tilrettelagt for tunge kjøretøy er en av de største barrierene for Ã¥ anskaffe elektriske lastebiler i Oslo. Derfor har kommunen tatt initiativ til Ã¥ fÃ¥ pÃ¥ plass mer lading, samt fylling av biogass og hydrogen for dette segmentet fremover. Â
Sommeren 2022 ble de første offentlige hurtigladerne for tunge kjøretøy etablert pÃ¥ Filipstad i Oslo pÃ¥ bestilling av Oslo kommune. Dette er de første av flere hurtigladestasjoner som vil etableres framover pÃ¥ bakgrunn av bevilgninger i kommunebudsjettet. Tidlig 2023 blir det blant annet etablert en større ladestasjon for tunge kjøretøy pÃ¥ Grønlikaia.Â
Fullskala stasjon med tilbud av hydrogen til tunge kjøretøy og taxi er under utbygging pÃ¥ Kjelsrud i Oslo. Sommeren 2022 ble den Ã¥pnet med et midlertidig tilbud til lette kjøretøy. Stasjonen skal pÃ¥ sikt ogsÃ¥ etablere lading for tunge kjøretøy. Â
Klimaetaten har bidratt med juridisk vurdering i prosessen med Ã¥ fÃ¥ til raskere byggesaksbehandling av ladeinfrastruktur i kommunen.  Â
Tidlig 2023 skal det etableres energistasjon med biogass og hurtiglading pÃ¥ Ryen i Oslo.Â
Støtteordninger
- I september 2022 lanserte Oslo kommune, gjennom Klima- og energifondet, en ny tilskuddsordning for store offentlig tilgjengelige ladehuber. Det gis tilskudd pÃ¥ opptil 15 millioner pr. ladehub og tilskuddet dekker inntil 80 prosent av etableringskostnadene. Â
- I juni 2022 lanserte Oslo kommune, gjennom Klima- og energifondet, en tilskuddsordning for biogassfyllestasjoner i Oslo. Ordningen kom som en substitutt for at Enova sluttet Ã¥ gi støtte til biogassfyllestasjoner.  Â
- I september 2021 lanserte Oslo kommune en mindre tilskuddsordning i Klima og Energi-fondet for lading av lastebil og buss. Tilskuddsordningen kan benyttes av bedrifter til Ã¥ etablere lading pÃ¥ eget omrÃ¥de. En slik ordning har vært svært etterspurt av transportbransjen.  Â
Kommunikasjon
Dialog med næringslivet har vært en viktig suksessfaktor for Ã¥ fÃ¥ innsikt i barrierer og for Ã¥ kunne fÃ¥ pÃ¥ plass de riktige virkemidlene for omstilling. Vi har ogsÃ¥ jobbet aktivt for at kommunikasjon om virkemidlene og erfaringer fra aktører har nÃ¥dd ut til bransjen. Dette er blant annet gjort gjennom en kampanje der vi har opprettet nettsiden fossilfrilastebil.no, hatt annonser og saker i bransjemedia. Det har ogsÃ¥ blitt arrangert ulike møteplasser. Â
Resultater
I oktober var hele 60 prosent av nyregistrerte lastebiler over 16 tonn elektriske eller biogasslastebiler. Hittil i 2022 er 34 prosent av tunge kjøretøy over 3,5 tonn registrert i Oslo på el eller biogass, og 24 prosent av lastebilene over 16 tonn. I 2020 var kun 4 prosent av nyregistrerte tunge kjøretøy (over 3,5 tonn) elektrisk eller biogass.
– Dette viser hvor stor økningen i salgstallene for lastebiler pÃ¥ el og biogass har vært, og at utslippsfri tungtransport for alvor har gjort sitt inntog i hovedstaden. Vi ser frem til fortsettelsen, sier klimarÃ¥dgiver Margrethe Lunder.Â
PÃ¥ denne nettsiden presenterer Klimaetaten status for nybilsalget av lastebiler fordelt pÃ¥ drivstoff.Â
Kontaktperson
Margrethe Lunder
Klimarådgiver
Klimaetaten i Oslo kommune
Les også: Nå kan alle elektriske lastebiler lade på Filipstad