– Er du avhengig av sykkelen din, bør du kunne dette, sier Anders Mangseth fra Red Bike Sykkelverksted.

Han drypper forsiktig olje langs girvaieren på sort hybridsykkel. Ingen stor eller vanskelig operasjon, men likevel helt avgjørende for at denne tohjulingen får en ny sesong. Oljen koster bare 69 kroner og selges «overalt», likevel er dette noe mange trenger hjelp til.

– Det hender folk er litt flaue når de kommer og leverer fra seg sykkelen, kanskje med et flatt dekk eller noe annet de tenker de burde fikse selv. Men det er ikke så mange som reparerer sykkelen hjemme lenger, bekrefter Mangseth.

verktøy på en vegg

Med rett verktøy er det ikke umulig å reparere selv.

Han tror det er flere grunner til det, og en av dem er nok inntoget av elsyklene. De kan det være vanskeligere å reparere på egen hånd, både på grunn av elektronikken og fordi de er store og tunge. Hos Red Bike har de en egen heis for de største transportsyklene og den er flittig brukt.

– Faktisk merker vi ikke så stor forskjell på sesonger lenger. Det er pågang hele året, og konstant 28-29 sykler i kø, forteller Mangseth.

 

Mer enn sykkelverksted

Red Bike Sykkelverksted drives av Oslo Røde Kors, og flere av reparatørene er i arbeidstrening etter å ha sonet tid i fengsel. Verkstedet er derfor mer enn bare sykler; det er også en kafe med barnekrok, familiegrupper og en sosial arena for gratis og rusfrie aktiviteter.

– Vi er litt billigere enn andre verksteder, ellers merker nok ikke kundene noen forskjell, sier Mangseth.

Det er til enhver tid minst tre reparatører i sving fordelt på fire arbeidssoner inne i verkstedet. I tillegg har de en transportsykkel som fungerer som et ambulerende verksted.  Oppgavene er varierte, fra enkelt vedlikehold og vask til mer kompliserte jobber som involverer motorer og elektronikk.

Reparere sykkel selv!

Når køen er lang, hender det Mangseth hjelper kundene med å hjelpe seg selv. Da tipser han om enkle verktøy i kombinasjon med gode instruksjonsfilmer på YouTube. Nødhjelp tilbys alltid, og kommer du inn med et punktert dekk får du prioritet i køen.

Utover det har Mangseth noen klare anbefalinger om hva du som syklist kan gjøre for å holde sykkelen i gang sesongen gjennom:

 

1 – Vask og vedlikehold

sykkel

Sykkelen varer lenger dersom du er flink til å fjerne skitt og salt, spesielt hvis du sykler på vinteren. Du kommer langt med Zalo eller en annen fettløselig såpe. Det sies at man ikke skal bruke høytrykksspyler, men det viktigste er bare å unngå for hard stråle.

Sørg for nok luft i dekkene. En liten sykkelpumpe som du kan ha med på tur er en god investering.

2 – Smøre kjede og vaier

reparasjon av sykkel

Med rett verktøy er det ikke umulig å reparere selv.

Nesten alle bevegelige deler på en sykkel har bruk for olje fra tid til annen, selv pedaler og håndtak. Det finnes mange ulike typer, men du kommer langt med en tynn olje. Husk å smøre kjedet, men glem heller ikke gir- og bremsevaier. Løsne strømpene rundt vaieren og drypp noen dråper, dra strømpa opp og ned så oljen fordeler seg godt.

3 – Lappe dekk

sykkelhjul, side ved side

Bruk et par dekkspaker for å løsne slangen fra dekket. Finn hullet, bruke gjerne et kar med vann og se etter bobler dersom det er vanskelig å få øye på. Puss over hullet for å få en ru overflate som lappen lettere fester seg til. Legg på lim, og la det tørke litt før du fester lappen.
Hvis hullet er stort, eller kanskje har en revne, bør du bytte til ny slange.

4 – Fikse kjede

rosa sykkel

Jo da, det er også mulig å fikse et kjede som ryker. Da trenger du imidlertid litt verktøy; en kjedekutter. Det hender den er inkludert i et multiverktøy.
Dersom kjedet er skadet, bør du kutte bort den skadede delen og skjøte på med et ekstra kjedeledd. Hvis du er ute på tur og ikke har det for hånden, kan du likevel skjøte på med det du har og sykle hjem.

Når du legger på det reparert kjedet kan du starte ved det minste drevet foran og videre på den minste kransen bak, før du trer kjedet gjennom giret.
Bruk enten en kjedelås eller kjedesplint for å feste kjedeleddet, og klipp av med tang.

Operasjonen er enkel, men det kan være lurt å sette seg inn i hvordan verktøyet og delene fungere før uhellet er ute.

5 – Bytte bremseklosser

bremseklosser

Ja det er mulig å reparere sykkel selv! Også skifte av bremseklosser.

Slitte bremseklosser kan skrape på felgen og i verste fall være farlig, så ta en sjekk før hver sesong. Enkle v-bremser kan skiftes ut ved hjelp av en umbraconøkkel og stjerneskrutrekker.

Hekt av bremsene ved å klemme de mot hverandre slik at vaieren løsner. Skru løs de gamle, og monter ny klosser på samme plass. De fleste nye bremseklosser har anvist med en pil hvilken vei de skal monteres. Vær nøye med å plassere klossen midt på felgbanen, slik at den ikke kommer borti dekket. Da kan den slite på dekket og føre til punktering. Fest bremseklossen løst på den ene siden, før du monterer den andre. Når begge står riktig kan du skru til og stramme. Prøv deg litt frem og bruk tid. Det er viktig at klossen treffer flatt, det gir bedre bremsekraft.

 

 

Sannsynligvis blir bremsevaieren for kort når du hekter den på igjen, da må du løsne, også oppe ved håndtaket.

Husk å teste bremsene før du legger ut i trafikken!

Gode sykkelforhold

Anders Mangseth er selv en ivrig syklist, og av og til sykler han helt fra Jessheim til verkstedet i Grefsenveien. Det bruker han i underkant av to timer på – hver vei. Han merker at det blir stadig flere som gjør som han, og tror utbedringene av sykkelveiene kan ta mye av æren for det økende antallet sykkelpendlere.

– Nå er det blitt så fint med alle de røde sykkelstiene som har kommet. Oslo er jammen blitt en bra by for syklister. Det er klart det gjør det enklere å velge sykkelen til jobb – hele året, mener han.

At tilbudet av elsykler også er blitt bredere, er han daglig vitne til, både på sin sykkelvei til jobb og i møte med kundene i verkstedet. Der utgjør de en stor andel, og mange har ikke syklet på flere år. Vintersyklistene er også gode kunder, for noen sesonger på snø og salt lærer dem viktigheten av å ta godt vare på sykkelen sin.

– De to siste årene har vi bare hatt økning i antallet som ønsker hjelp til reparasjon eller vedlikehold. Det er helt enormt, og veldig hyggelig at stadig flere sykler. Og ikke minst, at de tar vare på det de har i stedet for å kjøpe nytt, legger han til med et smil.