Sykkelparkering til fryd og nytte

I et gårdsrom på Frogner står en særegen og vakker sykkelparkering inspirert av japansk arkitektur. Konstruksjonen er bygget med støtte fra Oslo kommune.

Tekst Ingunn Solli Foto Per Christian Lind Oppdatert

Ikke alle er klar over det, men borettslag og sameier i Oslo kan søke kommunen om tilskudd til å bygge trygg og tørr parkering for sykler. Så enten du er på jakt etter et nytt sykkelskur i bakgården eller ny sykkelparkering i garasjekjelleren kan kommunen hjelpe deg med regningen. Du kan få inntil 20 prosent av kostnaden i tilskudd, begrenset oppad til 100 000 kroner.

Her kan du søke om støtte. 

Dette har allerede styret i sameiet Thomas Heftyes gate 47 funnet ut. Da det var på tide å fikse bakgården, var ikke veien lang til å søke om tilskudd til sykkelparkering.

Klimatilskudd

  • Kommunen gir tilskudd til klima- og energitiltak i borettslag og sameier, næringsvirksomheter og privatboliger.
  • Skal være en pådriver for at både næringsliv og private tar i bruk ny og mer klimavennlig teknologi.
  • Fondets midler skal bidra til å redusere klimagassutslippene i Oslo, samt effektivisere energibruken.

— Vi hadde rustet opp fasaden og bygården var i forbilledlig stand, men gårdsrommet hadde vi glemt litt, forteller beboer Erik Collett.

Sameiet har et ganske trangt gårdsrom, og det trengte et generelt løft med nye sittegrupper og oppgradering av bed.

— Da var det naturlig at vi forbedret forholdene for beboernes sykler i samme slengen, sier Collett, som ikke bare er en glad syklist, men også arkitekt.

mann ved sykkelparkering

Erik Collett og naboene i Thomas Heftyes gate er fornøyde med den nye sykkelparkeringen.

Det var dermed naturlig at han tok oppdraget med å tegne selve sykkelparkeringen og rådgi styret i prosessen.

— Det aller viktigste var at det måtte være tak som man kan stå oppreist under. Altfor mange sykkelparkeringer har ikke tak.

Japansk inspirasjon, norske materialer

Collett forteller at han har latt seg inspirere av den japanske arkitekten Kengo Kuma som er berømt for sin trearkitektur.

— Samtidig har vi brukt norske, kortreiste og tradisjonsrike materialer. Det er samme dimensjon på materialene gjennom hele konstruksjonen, halvannen tom, tre tom. Det gir sykkelparkeringen vår et røft og litt spesielt uttrykk. Materialene slisses heller ikke i hverandre, men boltes bare sammen. Det gjør det enkelt å sette opp.

Søknadsprosessen gikk smidig og greit, og tilskuddet vi fikk hjalp oss veldig godt.

Erik Collett, beboer i Thomas Heftyes gate

Trygg sykkelparkering skal gjøre det lettere å sykle

Sameiet fikk 38 000 kroner i tilskudd fra Oslo kommunes Klima- og energifond. Hensikten med ordningen er å tilrettelegge for at så mange som mulig får mulighet til å sykle året rundt. Det er enkelt å søke tilskudd, og nokså enkle krav til løsningen som skal bygges.

— Oslos innbyggere sykler mer enn noen gang, og folk som bor trangt har ikke alltid et godt sted å parkere sykkelen. Vi vil at alle skal kunne oppbevare sykkelen sin trygt og tørt. Derfor har vi innført denne støtteordningen for borettslag og sameier, sier Bergljot Tjønn, teknologirådgiver i Klimaetaten.

Oslo kommune har også utviklet en guide for en god sykkelparkering.

Sykkelparkeringen må blant annet ha tak, den må etableres på borettslagets eller sameiets eiendom og den må være tilgjengelig for alle beboerne. Erik Collett har bare rosende ord om kontakten med kommunen.

— Kommunikasjon og søknadsprosess gikk smidig og greit, og tilskuddet vi fikk hjalp oss veldig godt. Nå er vi i ferd med å ruste opp hele bakgården med det samme uttrykket på skjerming av søppelkassene med mer. Sykkelparkeringen er allerede ferdig, og er blitt et veldig fint tilskudd til vår litt trange bakgård, sier Collett.

Styrelderen for garasjer med ladeplasser
Smarte folk
Fikk en halv million i støtte – nå kan alle lade bilen