Hopp til innhold

#KlimaOslo

Tilrettelegging

Tilretteleggingsfasen handler om å konkretisere tiltakene og planlegge når de skal gjennomføres. Tiltak som er tidkrevende og/eller avhengig av eksterne leverandører, slik som sykkelparkering, garderobefasiliteter og elsykkelordninger, bør komme på plass i denne fasen. 

Start så tidlig som mulig

Noen tiltak er helt nødvendig å iverksette før gjennomføringsfasen. Det er eksempelvis viktig at sykkelparkeringen er klar før man aktivt oppmuntrer ansatte til å sykle. Samtidig kan det ta tid å etablere fysiske tiltak.
For innendørs sykkelparkering må det settes av et egnet areal, det må bestemmes hvilke stativer som skal benyttes, hva rommet skal inneholde og det er ofte behov for eksterne tjenester. Det samme gjelder for eventuelle garderobefasiliteter og andre fysiske tiltak som kommer syklende til gode.  

Hvis virksomheten leier areal eller bygg, må man involvere gårdeier før man går i gang med fysiske tiltak. 

Hvis man ønsker å innføre elsykkelordninger, slik som bedriftssykler eller leasing, er det lurt å være tidlig ute med å gjøre avtaler og bestillinger, slik at dette er tilgjengelig allerede ved lansering av virksomhetens sykkelsatsing. Det samme gjelder tilbud om sykkelservice på jobb.  

Lag en plan for gjennomføring av aktiviteter

Jo mer som er på plass før neste fase, jo enklere og mer forutsigbar blir prosessen videre. Parallelt med arbeidet med fysiske tiltak og avtaler, bør det lages en plan for hvordan og når store og små aktiviteter skal gjennomføres. Eksempelvis kan man planlegge et oppstartsarrangement, lage regler for aktivitetskonkurranser, opprette bookingsystem for bedriftssykler, gjøre klart inspirerende informasjonsmateriell og lignende. 

Hvis det er snakk om en større virksomhet eller man planlegger mange tiltak, kan det være hensiktsmessig å lage en tiltaksplan som går over flere år. Tiltaksplanen bør være knyttet opp til budsjett og eventuelle virksomhetsmål, og beskrive hvilke tiltak som skal iverksettes, samt en tidsplan for gjennomføring. 

Planlegging

Planleggingsfasen handler om å få en oversikt over dagens situasjon, fordele ansvar, velge tiltak og definere en retning for hvordan man ønsker å jobbe med sykkel i virksomheten. Før man bestemmer seg for konkrete tiltak bør prosjektet være godt forankret i ledelsen og organisasjonen. 

Fordel ansvar

Uavhengig av virksomhetens størrelse bør det første steget være å fordele ansvar. I store virksomheter vil det være naturlig å opprette en arbeidsgruppe bestående av representanter fra ledelse, HR og drift og de øvrige ansatte. Arbeidsgruppa har ansvar for å planlegge, holde i oppgavene og drive prosessen fremover. Selv i en mindre virksomhet anbefaler vi at minst to personer er involvert, slik at prosessen blir mindre sårbar.  

De ansvarlige skal: 

  • Planlegge prosessen 
  • Iverksette og/eller delegere ansvar for tiltak 
  • Ha dialog med de ansatte 
  • Følge opp tiltak underveis og ha oversikt 
  • Holde interessen oppe og motivere 

Start planleggingen

For å unngå at prosessen trekker ut i tid, bør man tidlig få på plass en overordnet tidsplan som beskriver når man ønsker å komme i gang med tilrettelegging og tiltak, samt antatt ressursbruk.  

Plakat som viser forslag til tidsplan for sykkeltilrettelegging

Bli kjent med ansattes reiser og behov

Før man bestemmer seg for konkrete tiltak kan det være lurt å kartlegge hvordan de ansatte reiser og hvorfor de ansatte reiser som de gjør. Dette kan gjennomføres ved å sende ut en anonym undersøkelse til ansatte.  

En slik undersøkelse kan gjøre det enklere å planlegge tiltak ut ifra ansattes ønsker og behov. Resultatene er også nyttig hvis man ønsker å sette konkrete mål for sykkelsatsingen. Har man satt seg fremtidige mål, kan det være hensiktsmessig å gjenta reisevaneundersøkelsen årlig på samme tidspunkt..  

  • Ta en titt på dette eksemplet på en reisevaneundersøkelse med svaralternativer. 
  • Du kan også bruke denne malen som utgangspunkt. Malen krever Microsoft Forms. Klikk på «Dupliser det» og tilpass den til ditt eget bruk. 
  • En reisevaneundersøkelse kan også gjennomføres av en ekstern part.
    Dette er noe Syklistforeningen tilbyr gjennom sertifisering av
    Sykkelvennlig arbeidsplass.  

Diskuter mulige tiltak

Det siste steget i planleggingsfasen er å bli enige om eventuelle mål og hvilke tiltak man ønsker å gjennomføre. Både mål og tiltak bør ha tilknytning til funn fra reisevaneundersøkelsen, men det er også viktig å se på hva som er mulig å gjennomføre innenfor virksomhetens rammer, både når det gjelder tidsbruk, ressurser og økonomi.  

Kom i gang

Ønsker man å oppmuntre ansatte til å sykle til jobb, må man gi dem et attraktivt sykkeltilbud som motiverer og engasjerer, senker terskler og barrierer, og som gjør det enklere for ansatte å velge sykkelen fremfor bil.  

Sett av nok tid og ressurser  

Reisen til jobb er i stor grad en vane, og det finnes ingen rask løsning som endrer dette over natta. Vi anbefaler at det settes av god tid til både planlegging, iverksetting og tilpassing av tiltak. Da vil resultatene komme på sikt.  

Tilpass tiltakene etter de ansattes behov  

Hvilke tiltak som har best effekt, vil variere noe fra virksomhet til virksomhet. Derfor er det hensiktsmessig å bli kjent med de ansattes reisevaner og behov, og planlegge ut ifra dette. Er det mange ansatte som kjører bil i dag, kan det å teste elsykkel senke terskelen for å begynne å sykle. For de som er mer interessert i sykkel som trening kan konkurranser og sosiale aktiviteter være motiverende. Noen tiltak, slik som sykkelparkering, er helt nødvendig for at de ansatte skal kunne sykle til jobb. I de fleste tilfeller vil det imidlertid lønne seg å legge opp et bredere løp med en kombinasjon av flere aktiviteter og tiltak. 

Sørg for forankring i organisasjonen  

Å tilrettelegge for sykling på arbeidsplassen krever tydelige prioriteringer. Derfor anbefaler vi at prosjektet tidlig forankres i ledelsen og eventuelt tydeliggjøres i organisasjonens strategier. Her bør det komme frem hvorfor man gjør dette, og hva det kan tilføre virksomheten å legge til rette for sykkel. Dette kan eksempelvis være knyttet organisasjonens mål om bærekraft, de ansattes helse, attraktivitet som arbeidsgiver eller økonomi. Det bør avklares tidlig hvem i virksomheten som skal følge opp og holde i prosessen underveis. 

Gjennomfør prosessen steg for steg​ 

For et best mulig resultat anbefaler vi å dele opp prosessen i tre deler: Planlegging, tilrettelegging og gjennomføring. 

I planleggingsfasen er målet å finne ut hvem som skal arbeide med prosessen internt, bli kjent med de ansattes reisevaner og behov og vurdere hvilke tiltak som er ønskelig og realistiske å gjennomføre. Gjennom dette arbeidet får dere mulighet til å finstille tiltakene og ressursene slik at de er best mulig tilpasset de ansatte og virksomheten.  

I tilretteleggingsfasen skal alle nødvendige forberedelser gjøres klare til gjennomføring. De mest omfattende fysiske tiltakene bør implementeres, som etablering og oppgradering av sykkelparkering og garderobefasiliteter. Avtaler med eksterne leverandører av elsykler, sykkelverksted og lignende tjenester bør være på plass i denne fasen.  

Gjennomføringsfasen handler om å gjennomføre planlagte aktiviteter og motivere og engasjere de ansatte til å sykle. Det er nå de ansatte blir kjent med de nye tilbudene og får glede av virksomhetens sykkelsatsing.
Over de neste sidene skal vi se nærmere på disse fasene og hvordan de best kan gjennomføres i praksis.  

Size: medium

Type: image

Rapport

Takk for at du ønsker å oppmuntre dine ansatte til å komme seg til jobb på en sunn, miljøvennlig og effektiv måte!

Her finner du det du trenger for å gjøre arbeidsplassen mer sykkelvennlig, uansett virksomhetens størrelse, ressurser eller arbeidsform. Veilederen tar for seg prosess, planlegging og gjennomføring, samt en oversikt over ulike sykkeltiltak som kan innføres på arbeidsplassen, og forslag til hvordan gjennomføre disse best mulig. 

Hvorfor legge til rette for at flere kan sykle til jobb? 

Økonomi 

  • Arbeidsplassen: Flere ansatte som sykler til jobb reduserer behovet for bilparkeringsplasser.  
  • Sykling til jobb reduserer sykefraværet.  
  • Personlig økonomi: Ansatte sparer penger ved å velge sykkel til jobb. 
  • Samfunnet: At flere sykler til jobb gir stor samfunnsøkonomisk gevinst. 

Miljø 

  • Transport står for størsteparten av utslippene i storbyene. Ved å legge til rette for sykling på arbeidsplassen, blir det enklere for de ansatte å reise miljøvennlig til jobb. 
  • Ved å oppmuntre til sykling, kan virksomheten bidra til å både redusere klimagassutslipp og bedre den lokale luftkvaliteten. Sykkel gir null utslipp og krever mindre areal enn biler. 

Helse 

  • Sykling til jobb gir bedre mental helse — studier viser at de som sykler til jobb er mer produktive og i bedre humør på jobb enn andre reisende. 
  • Omdømme og attraktivitet 
  • Stadig flere sykler til jobb i Oslo. Siden 2014 har sykkelandelen på arbeidsreiser økt med 62 prosent og lå i 2023 på 16 prosent. 
  • Over 50 prosent oppgir at de ville syklet mer hvis det var bedre tilrettelagt for sykkel på jobben, ifølge Oslo kommunes holdningsundersøkelse om sykkel i 2024.  
  • En sykkelvennlig arbeidsgiver kan tiltrekke seg nye talenter ved å vise samfunnsansvar, samtidig som man investerer i ansattes helse og velvære. 

Size: medium

Type: image

Rapport

Klimaetatens faggrunnlag til veikart for utbygging av solenergi i Oslo

For å sikre at Oslo har nok energi til å nå klimamålene, må energiforbruket ned og kraftproduksjonen opp. Solenergi på byens bygninger er en del av løsningen.

Oppsummering

Oslo har et betydelig kraftunderskudd og et høyt strømforbruk, særlig om vinteren. For å nå klimamålene og sikre nok strøm til elektrifisering av bygg- og anleggsvirksomhet og transport, må byen både redusere energibehovet og øke den lokale energiproduksjonen.

Energieffektivisering og fleksibilitetsløsninger bør fortsatt være hovedstrategien, i tråd med UFF-rammeverket (unngå–flytt–forbedre). Samtidig peker solenergi seg ut som den mest realistiske formen for lokal strømproduksjon i Oslo. Solenergianlegg kan etableres på byens grå arealer, tak, fasader og parkeringsplasser og andre nedbygde flater, uten å legge press på naturen. Det tekniske potensialet er usikkert, men byen har gode forutsetninger for å ta i bruk allerede nedbygde arealer.

Klimaetaten anbefaler at Oslo kommune vedtar et mål om minst 400 MW installert solenergikapasitet innen 2040. Dette tilsvarer en årlig produksjon på rundt 0,3 TWh i 2040 og vil øke forsyningssikkerheten i Oslo, hovedsakelig i sommerhalvåret.

Et mål om minimum 400 MW i 2040 er ikke mer ambisiøst enn de nasjonale ambisjonene for solenergi (8 TWh i 2030). NVE har anslått at dagens virkemidler kan utløse 2 TWh solenergi innen 2030, og i det foreslåtte veikartet legges det opp til at utbyggingen i Oslo vil utgjøre omtrent 6 prosent av en nasjonal utbygging på 2 TWh. Det anbefales derfor også en evaluering av 2040-målet i 2030, der det åpnes for å heve målet på bakgrunn av blant annet teknologiutvikling og kommunens anledning til å stille krav om solenergi i plan- og byggesaksprosesser.

Likevel er mål om minimum 400 MW solenergi i 2040 krevende, og forutsetter:

  • mer enn en dobling av dagens årlige utbyggingstakt fram mot 2040
  • ambisiøse krav til etablering av solenergi i reguleringsplaner og tekniske forskrifter,
  • økt kommunal støtte: minimum 40 millioner kroner årlig de neste årene. Dette innebærer at Klima- og energifondet må tilføres mer kapital, og at tilsagnsrammen bør økes

Et viktig hinder for å bygge ut solenergi i Oslo er nasjonale regler. De begrenser hva kommunen kan bestemme selv. For å øke etableringen av solenergi i tråd med det foreslåtte målet, er det avgjørende at kommunen får større frihet i plan- og byggesaker. Samtidig bør nasjonale regelverksendringer bidra til forenklinger og mer effektiv saksbehandling. Gode medvirkningsprosesser er viktig for aksept for solenergi i bybildet.

Solenergi styrker Oslos forsyningssikkerhet og energiberedskap, og kan suppleres med energilagringsløsninger som for eksempel sesonglagring av varme i fjell. Økt produksjon kan føre til at mer strøm mates inn på nettet. Dette kan påvirke den fysiske balansen i strømnettet, og dermed kostnader til tiltak. Disse kostnadene videreføres til nettleien. Samtidig kan økt lokal produksjon føre til økt grad av selvforsyning i en by med høyt og økende elektrisitetsbehov.

Size: medium

Type: image

Rapport

Utregninger gjort av Hafslund Rådgivning

Oslo undersøker innretning på klimakrav for private og statlige bygge- og anleggsplasser innenfor regionen. I april 2025 ble det annonsert at regjeringen gir kommuner hjemmel til å stille klimakrav til både private og offentlige bygg- og anleggsplasser innenfor egne kommunegrenser. På bakgrunn av dette utreder nå Klimaetaten i Oslo hvordan slike krav bør innrettes i Oslo, for private og statlige prosjekter med gjennomføring innenfor kommunegrensen. Kommunen har allerede fra januar 2025 krav om 100% utslippsfri drift av egne bygge- og anleggsprosjekter.

Tidlig i 2025 publiserte Miljødirektoratet en rapport som belyser kostnadskonsekvensene ved bruk av nullutslippsløsninger på bygg- og anleggsplasser. Rapporten er en del av en utreding for et nasjonalt forbud mot fossile brensler for bygg- og anleggsplasser, og ble utarbeidet av Hafslund Rådgivning og Oslo Economics. Rapporten tar utgangspunkt i kostnadskonsekvensene ved et klimakrav på 100% elektrisk andel.

Klimaetaten i Oslo ønsker å undersøke kostnadskonsekvensen ved et krav om en elektrisk andel på 50% og 95% av energiforbruket til drift av bygg- og anleggsplasser er utslippsfritt. I denne rapporten har Hafslund Rådgivning beregnet dette med samme metodikk som i beregningene for Miljødirektoratet. 

Size: medium

Type: image

Rapport

Hafslund Rådgivning and Oslo Economics have, on behalf of the Norwegian Environment Agency, calculated additional costs of the use of zero-emission machinery on construction sites.

The report can be found in its entirety here: Costs of the transition to zero emissions on building and construction sites.

This is a factsheet based on the report.

Klimaundersøkelsen 2025

Transport

Det er stadig mer populært å tilrettelegge for at de ansatte kan kommer seg klimavennlig til og fra jobb. Vi ser et hopp siden 2023 i andelen bedrifter som har tilrettelagt for sykling med trygg parkering, vaskeplass og garderobe. 

Figur viser andelene som har svart Ja eller Delvis på om de har gjennomført tiltak for jobbsykling i virksomheten

Figurene viser andelene som har svart Ja eller Delvis på om de har gjennomført tiltakene i virksomheten

Søylediagram som viser andelen bedrifter som har byttet til utslippsfrie kjøretøy eller planlegger å gjøre det

De siste tre årene ser vi også en stor overgang til utslippsfri transport i bedriftenes egne kjøretøy. En stabilt stor andel av bedriftene svarer at de regner med å bytte til elektriske kjøretøy i nær framtid. Den største økningen ser vi i andelen som svarer at de allerede har gjort det. Det er i servicebransjen flest har gjennomført dette skiftet. 

I forbindelse med byggingen av nytt regjeringskvartal har Statens vegvesen stengt Ring 1 for å senke Hammersborgtunnelen, som er sikkerhetstiltak. Det har begrenset framkommeligheten for bilister gjennom sentrum. I år spurte vi om dette har fått konsekvenser for næringslivet og deres transportbehov. Fire av ti oppgir av de har blitt påvirket. Hele 72 prosent oppgir at reisetiden har blitt lengre. Halvparten har endret kjøremønster og ca en av ti har endret når på døgnet de kjører. 

Søylediagram som viser andelen bedrifter som er påvirket av Ring 1-stengningen og hvilke konsekvener det har gitt

Klimaundersøkelsen 2025

Klimaledelse

De siste par årene har vi sett en tydelig trend mot at flere og flere bedrifter jobber med klima- og miljøledelse. Flere blir miljøsertifisert og kan dokumentere at de jobber med klima- og miljøledelse, de setter klimamål og de fører klimaregnskap. Trenden fortsetter i år. 

Vi ser også en klar tendens til at det er viktig for bedrifter å bli oppfattet som klima- og miljøvennlige: nesten ni av ti bedrifter mener at dette er viktig, og tilnærmet 100 % av de største bedriftene. 

Graf som viser hvor mange som har svart Svært eller Ganske viktig på spørsmålet: Hvor viktig eller uviktig er det for bedriften å bli oppfattet som klima-og miljøvennlig av kundene?

Spørsmål: "Hvor viktig eller uviktig er det for bedriften å bli oppfattet som klima-og miljøvennlig av kundene?" Grafen viser andelen som har svart Svært eller Litt viktig.

Hvordan man vil oppfattes er likevel ikke det viktigste. Det viktige er hva man gjør. 

Hele 3 av 4 bedrifter stiller nå klimakrav til sine leverandører i betydelig eller noen grad. En av fem bedrifter sier at de i betydelig grad stiller klimakrav til sine leverandører, en økning på 50 % fra i fjor. 

Graf som viser andelen som har svart I betydelig grad eller I noen grad spørsmålet : Stiller bedriften klima-og miljøkrav til sine leverandører?

Spørsmål: "Stiller bedriften klima-og miljøkrav til sine leverandører?" Grafen viser andelen som har svart I betydelig grad eller I noen grad

I år spurte vi bedriftene i undersøkelsen om de hadde merket økt etterspørsel etter klima og miljøinformasjon. Svaret var klart: Over halvparten hadde merket at kunder og finansaktører i større grad etterspurte klima- og miljøinformasjon fra dem. Tydeligst var dette for store bedrifter. 

Det er fortsatt et tydelig gap mellom store og små bedrifter om de er miljøsertifiserte, har satt egne klimamål eller fører eget klimaregnskap. Det er kanskje ikke så rart at de store bedriftene i større grad har kapasitet til å gjøre dette. Samtidig kan det innebære en risiko for de små bedriftene når både kunder og finansaktører i økende grad etterspør nettopp klima- og miljødata. 

Grafer som viser andelen bedrifter som er miljøsertifisert, har satt egne klimamål og som fører klimaregnskap

Stadig flere ser også i stor grad nye forretningsmuligheter i omlegging til en grønnere økonomi! Over tid ser vi et tydelig skifte i synet på mulighetene i den grønne omstillingen, også her ledet an av de store bedriftene der over halvparten ser nye kommersielle muligheter i grønn omstilling.  

Graf som viser utviklingen i bedrifter som ser kommersielle muligheter i grønn økonomi

Size: x-small

Type: color

Klimaundersøkelsen 2025

Holdninger til trafikken

Når vi spør om folk mener at det bør satses mer på kollektivtrafikken for å redusere behovet for bil i Oslo-området, så ser vi et stort flertall for dette.  Det er likevel et fall i støtten fra 92 prosent i 2017 til 68 prosent nå. Hver femte er likegyldig.  

Grafer som viser utviklingen i støtte til satsing på kollektivtrafikken, fordelt på fire geografiske områder i Oslo.

Her ser vi trendlinjer fr,a 2017, som vi har komprimert noe, så det er ikke så dramatisk som det ser ut til. Det ser ut til at flere i ytre øst ønsker seg en kraftigere satsing på kollektiv, men her er det jevnt over fortsatt høy støtte til å satse mer på kollektivtrafikken.

Samtidig er det et stabilt flertall som mener kollektivtrafikken dekker deres daglige behov. To av tre i Oslo er svært eller ganske enige i påstanden.  De eldste er mest fornøyd med dagens tilbud, mens folk som bor i ytre øst er minst fornøyd.   

Hver tredje mener biltrafikken der de bor er for stor. Vi ser en økning fra 2023 i støtten til at sentrum bør være mest mulig bilfritt, og nøyaktig halvparten svarer at det er svært eller ganske enige i det. Markert færre enn for to år siden (43 prosent mot 58 prosent) mener det er blitt for vanskelig å kjøre bil i sentrum.  

Grafer som viser utviklingen i støtte til bedre sykkeltilrettelegging i fire geografiske områder i Oslo.

Støtten til bedre sykkeltilrettelegging har derimot gått litt ned og det er i indre vest de er minst enige i at det trengs ytterligere tilrettelegging enn vi har i dag.

Graf som viser utviklingen i støtte til bedre tilrettelegging for gående i fire geografiske områder i Oslo.

Støtte til bedre tilrettelegging for gående holder seg stabil de siste årene, og er på 55 prosent i år. Hver tredje osloborger svarer imidlertid verken/eller. Sett over tid ser vi noe nedgang. Det er ikke store forskjeller mellom byområdene på dette spørsmålet.

Også på dette området ser vi et fall hos de yngste mennene i støtte til tiltak som reduserer avhengighet av bil. Fallet blant unge er spesielt stort de siste to årene, og unge menn er den demografiske gruppen av alle som er minst enig i tiltakene. De er derimot ikke blitt mer uenige, det er i stedet verken/eller-andelen som har vokst til dels kraftig. Samtidig er de flittige brukere av kollektivtrafikken i hverdagen. De skiller seg også ut fra de andre gruppene ved at halvparten av dem har krysset av på at de eier eller disponerer sparkesykkel, inkl. gjennom abonnement.