Billige bruktsykler kan ha behov for reparasjoner som kan bli både kompliserte og kostbare. Det er likevel mange lekre sykler som kan få et nytt liv med deg.

Ian Luck er daglig leder og sykkelmekaniker hos Bymisjonenes sykkelverksted Paahjul i Oslo. Han forteller at det er noen feller du må styre unna. På verkstedet følger de et såkalt M-mønster når de sjekker brukte sykler.  

M-mønsteret følger fem punker: bakhjul, sete, pedaler, styre og forhjul.

Bakhjulet  

Er hjulet rett, er eikene stramme og hvor slitt er dekket?  

Sjekk først om hjulene triller rett rundt. Løft sykkelen, spinn hjulet. Det skal gå rundt rett når du ser rett ned på det. 

forhjul som spinner

Sjekk at felgene ikke er veldig nedslitt. Over mange års bruk og bremsing kan felgene bli tynne, og må dermed byttes.  

Som med bil er det også viktig med mønster i dekkene på sykkelen. Nye dekk kan koste mellom 400 og 1000 kroner. Det kommer nesten bare an på hvor stilige  dekk du vil ha.  

Klem eikene i sammen, da merker du om noen er svake og må byttes. De er gjerne ikke så dyre å bytte, cirka 15-20 kr per eike. 

bruktsykkel, eiker

På hjulene må vi også sjekke tilstanden til navet. Det er sylinderet midt i hjulet der eikene møtes, som gjør at dekket kan snurre. Det er ikke så vanlig med skader på navet, men for å være sikker kan du dytte hjulet sidelengs. Da vil du kjenne om det er slark som må strammes. Hvis det er mye slark så kan det bety at det er defekt og må byttes. 

nærbilde av navet på et sykkelhjul

Setet

Sjekk at setet sitter løst!  

Hvis du ikke får flyttet setehøyden har sykkelen liten verdi for deg. Det er så godt som umulig å fikse. Dersom det er to ulike typer metall kan det føre til at det eroderer fortere. Hvis det ikke er skjerm over dekket vil det bli mer vannsprut og dermed større risiko for rust.   

hender som justerer et sykkelsete

Pedaler

Sitter pedalene fast?  

Forsøk å dra pedalene sidelengs. Hvis det er slark der kan det bli veldig dyrt å fikse (1000,- eller mer).  

Bruktsykkel, pedal

Styret

Prøv alle kombinasjonene på girene 

Glipper det i noen gir? Det er typisk at el-sykler har slitasje på de tyngre eller «raskere» girene. 

Det er lurt å ta en liten svingom og faktisk sykle på sykkelen. Om sykkelen er passe størrelse til deg, vil du ikke se ut som du sykler som en superman når du sitter på. 

damesykkel, styre

Forhjul

Er hjulet rett, er eikene i orden og er dekket slitt?  

Her er det samme prosedyre som på bakhjulet.  

PS: Gamle sykler, de skikkelig kule retrosyklene, kan trenge spesialdeler. Det kan ta lenger tid å få tak i.

Spør litt

Har den blitt brukt om vinteren? Har den vært utsatt for noen ulykker?  

En sykkel som har stått ute kan få litt overfladisk rust. Det er ikke nødvendigvis noe problem. Rustent kjede kan byttes, men det er likevel tegn på en sykkel som ikke er så godt tatt vare på. ­­­Og om sykkelen er skitten da må du være litt oppmerksom.  

– Hvis sykkelen er skitten, ville jeg bedt om at den blir vasket først. En gang jeg kjøpte en bruktsykkel gikk jeg på en skikkelig smell. Jeg kjøpte sykkelen uten at den var vasket først, så jeg så ikke sprekken i ramma før jeg hadde vasket den hjemme, forteller Ian Luck.

Hvis det er sprekk i ramma er det ikke verdt å kjøpe sykkelen. Det er så mye jobb å fikse, mener reparatøren.

bilde av Ian Luck

Ian Luck er daglig leder for sykkelverkstedet Paahjul i Bjørvika

Typiske ting som må byttes

Om sykkelen du finner har rullet noen turer før, så er det sannsynligvis noen ting man må regne med å bytte. Men om du husker å sjekke disse tingene kan du kanskje forhandle fram en rettferdig pris.  

Bremser

Det er typisk at man må bytte bremseklosser på en bruktsykkel. Du kan sjekke bremseklossene ved å se om de har tre eller fire slike hakk i klossen. Dersom du ikke ser hakkene må de nok byttes.  

hender som holder frem bremseklosser til en bruktsykkel

– Du kan kjenne om bremsene er gode eller ikke når du tester sykkelen. Når du klemmer inn bremsehåndtakene skal du kunne ha en finger mellom håndtaket og bremsen uten at du klemmer fingeren, er tipset fra Ian Luck.

 

Dekk  

– Dekk kan bli fort slitt, men er relativt enkle å bytte. Det er ikke nødvendigvis så dyrt, forteller han.

bruktsykler, bremsekloss

Gir eller bremsevaier

– Alle disse tingene må du regne med, men du kan vurdere om du da vil betale for mye for sykkelen. 

Trenger du tips om hvordan fikse enkle ting på sykkelen selv?

Sjekk denne videoen: 

En bruktsykkel som varer lenge

– Det letteste og det beste man kan gjøre er å holde sykkelen ren, sier Ian Luck.

Vask sykkelen når det regner, det er mye søle. Det er kanskje det siste man vil gjøre etter en sykkeltur i dårlig vær, men det er mye å tjene på å tørke over kjedet og rammen. Bruk en fille eller et gammel håndkle. Når vinteren kommer krypende er det lurt å sette sykkelen inn under tak eller i en utebod. Hvis du i tillegg tar deg bryet med å smøre kjedet vil du kunne ha sykkelen lenge. 

En sykkel som varer lenge uten store skader er en sykkel som har fått mye kjærlighet. Du vil tjene mange ekstra timer på sykkelen din om du tar deg litt tid til vedlikehold.  

 

 

Her kan du kjøpe brukt:  

  • Oslo kollega

    De fleste av syklene de selger kommer fra Norsk Gjenvinning. De kan også være donasjoner gjennom samarbeidet med borettslag og privatpersoner.  www.facebook.com/oksykkel

  • Resykkel

    Resykkel tar imot forlatte sykler og sykler du ikke har lyst på mer. De fikser dem og gir dem en service før de selger dem videre. https://resykkel.business.site/

  • Politiauksjon

    Politet arrangerer også auksjon av bruktsykler som er kommet til hittegods og sykler som er stjålet,  men ingen har gjort krav på. Auksjonene blir annonsert på Facebook, i lokalavisene eller hos auksjonshus. https://www.politiet.no/tjenester/hittegods/  https://www.facebook.com/politietoslo

  • Finn

    I skrivende stund er det over 2000 annonser for salg av bruktsykkel i Oslo. Hvis du vet hva du ser etter kan være lurt å lagre et litt mer spesifikt søk. Følg lenken i knappe under.

bruktsykler, herre og damesykkel