Motivasjonstiltak

Konkurranser

Aktivitetskonkurranser kan gjøre sykling til jobb morsommere og mer engasjerende. Eksempelvis kan man konkurrere i å se hvem som klarer å sykle til jobb oftest i løpet av en viss tidsperiode. Konkurranser kan være effektive og er relativt enkle å gjennomføre. 

  • Det er viktig at en konkurranse oppleves som motiverende også for de som ikke har mulighet til å sykle hver dag. I virksomheter med mange deltidsansatte eller mye hjemmekontor bør konkurransen rigges slik at alle har en sjanse til å vinne. 
  • En løsning kan være at både den som sykler mest og en tilfeldig deltaker vinner, slik at alle har en mulighet til å vinne. 
  • Konkurransen må være enkel å delta på. Tips: Legg en liste i resepsjonen der ansatte kan sette en strek hver dag de sykler til jobb. 
  • Alle virksomheter har mulighet til å melde sine ansatte på «Sykle til jobben»-kampanjen. Dette er en nasjonal aktivitetskampanje med egen app for registrering av aktivitet og mange fine premier. 

Sosiale sykkelaktiviteter

Sosiale sykkelaktiviteter på arbeidsplassen kan inspirere flere ansatte til å sykle til jobb. Når kolleger sykler sammen, blir det enklere for nybegynnere å starte. Slike aktiviteter kan også øke trivselen på jobben. 

  • Sykkeldag på arbeidsplassen med aktiviteter, som testing av elsykler, sykkelverksted og konkurranser. 
  • Sykkelfaddertilbud der erfarne syklister viser sykkelruter og gir gode råd til nybegynnere. 
  • Felles sykkeltur i nærområdet for å bli kjent med lokale sykkelruter. 
  • Felles sykkelturer for rekreasjon eller trening etter arbeidstid. 
  • Verdt å tenke på: 
  • Ikke alle har egen sykkel. Gi ansatte mulighet til å låne bedriftens sykler på felles turer eller foreslå at de kan låne av hverandre. 

Materiell

Motivasjonsmateriell kan være en del av en større innsats for å fremme sykling til jobb, og kan inkludere inspirerende plakater, e-poster, interninnlegg og videoer med sykkelfokus. Gjennom motivasjonsmateriell kan man også bidra med praktisk informasjon om sykkelruter og trafikkregler. 

  • Plakater som opplyser om tilbud, gir gode sykkeltips og inspirerer ansatte til å ta sykkelen. 
  • Brosjyrer i resepsjonen: Sykkelkart, mekkebrosjyre 
  • Videoer på intranett. Lag gjerne egne videoer som viser hvordan man bruker sykkelfasilitetene på jobb og hvor man finner dem. 
  • Plassering: Heng plakater der ansatte naturlig stopper opp, som i kopirom eller kantine. Plakater med enkle budskap kan henge ved utganger eller andre steder der ansatte passerer. 

  • Kartlag i Google og PDF med anbefalte sykkelruter finnes her 
  • Mekkebrosjyre for enkel service på sykkelen finnes her.  
  • Plakat med vikepliktsregler for syklende finnes her. 
  • Plakat med tips til vintersykling finnes her.