Size: x-small
Type: color
Sats på sykkel – en veileder for arbeidsplasser
Motivasjonstiltak
Konkurranser
Aktivitetskonkurranser kan gjøre sykling til jobb morsommere og mer engasjerende. Eksempelvis kan man konkurrere i å se hvem som klarer å sykle til jobb oftest i løpet av en viss tidsperiode. Konkurranser kan være effektive og er relativt enkle å gjennomføre.
- Det er viktig at en konkurranse oppleves som motiverende også for de som ikke har mulighet til å sykle hver dag. I virksomheter med mange deltidsansatte eller mye hjemmekontor bør konkurransen rigges slik at alle har en sjanse til å vinne.
- En løsning kan være at både den som sykler mest og en tilfeldig deltaker vinner, slik at alle har en mulighet til å vinne.
- Konkurransen må være enkel å delta på. Tips: Legg en liste i resepsjonen der ansatte kan sette en strek hver dag de sykler til jobb.
- Alle virksomheter har mulighet til å melde sine ansatte på «Sykle til jobben»-kampanjen. Dette er en nasjonal aktivitetskampanje med egen app for registrering av aktivitet og mange fine premier.
Sosiale sykkelaktiviteter
Sosiale sykkelaktiviteter på arbeidsplassen kan inspirere flere ansatte til å sykle til jobb. Når kolleger sykler sammen, blir det enklere for nybegynnere å starte. Slike aktiviteter kan også øke trivselen på jobben.
- Sykkeldag på arbeidsplassen med aktiviteter, som testing av elsykler, sykkelverksted og konkurranser.
- Sykkelfaddertilbud der erfarne syklister viser sykkelruter og gir gode råd til nybegynnere.
- Felles sykkeltur i nærområdet for å bli kjent med lokale sykkelruter.
- Felles sykkelturer for rekreasjon eller trening etter arbeidstid.
- Verdt å tenke på:
- Ikke alle har egen sykkel. Gi ansatte mulighet til å låne bedriftens sykler på felles turer eller foreslå at de kan låne av hverandre.

Materiell
Motivasjonsmateriell kan være en del av en større innsats for å fremme sykling til jobb, og kan inkludere inspirerende plakater, e-poster, interninnlegg og videoer med sykkelfokus. Gjennom motivasjonsmateriell kan man også bidra med praktisk informasjon om sykkelruter og trafikkregler.
- Plakater som opplyser om tilbud, gir gode sykkeltips og inspirerer ansatte til å ta sykkelen.
- Brosjyrer i resepsjonen: Sykkelkart, mekkebrosjyre
- Videoer på intranett. Lag gjerne egne videoer som viser hvordan man bruker sykkelfasilitetene på jobb og hvor man finner dem.
- Plassering: Heng plakater der ansatte naturlig stopper opp, som i kopirom eller kantine. Plakater med enkle budskap kan henge ved utganger eller andre steder der ansatte passerer.