Hvordan få flere til å sykle

Skal man lykkes med å tilrettelegge for sykkel på arbeidsplassen er det avgjørende å få på plass attraktive tilbud og iverksette tiltak som oppmuntrer de ansatte til å sykle. Effektive tiltak for å fremme sykling til jobb kan variere fra virksomhet til virksomhet. Foruten sykkelparkering, som er et essensielt for at man skal kunne sykle til jobb, anbefaler vi å plukke de tiltakene som passer best for din bedrift og dine ansatte. 

I de fleste tilfeller vil det ikke være nok å gjennomføre ett enkelt tiltak hvis man ønsker å endre vaner og holdninger knyttet til reiseadferd. Vi anbefaler derfor en kombinasjon av tiltak. På de neste sidene følger en oversikt over ulike tiltak som kan bidra til at flere velger sykkelen til jobb. 

Reisen til jobb er for de fleste en vane som har utviklet seg over tid, og som de færreste tenker over. Å endre inngrodde reisevaner kan kreve både tid og innsats. Det finnes flere adferdsmodeller som beskriver faktorer som bidrar til å endre vaner. Mange av tiltakene som foreslås i denne veilederen er knyttet til disse faktorene, og er myntet på å gjøre det enklere for de ansatte å komme i gang med sykling og få gode vaner med å sykle til jobb. 

 En modell som knytter adferdsendringer til: 

  • EVNE: Sørg for at folk har ferdighetene og kunnskapen de trenger. Kan de ansatte sykle? Kjenner de den tryggeste veien til jobb?  

Eksempler på tiltak: Sykkel-opplæringskurs, sykkelkart, sykkeltur.  

  • MULIGHET: Gjør det lettere for ansatte å velge sykkel. Har de ansatte et trygt sted å parkere sykkelen? Eier de ansatte sykkel? 

Eksempler på tiltak: Oppgrader sykkelparkering, tilby elsykkelleasing og sykkelverksted på jobb. 

  • MOTIVASJON: Kjenner de ansatte fordelene ved å reise aktivt til jobb? Er de ansatte motivert? Har de opplevd glede ved sykling?  

Eksempler på tiltak: Konkurranser, mulighet for sykling til jobb som del av arbeidstid, sykkelgodtgjørelse, test av elsykkel. 

En annen nyttig tilnærming for å fremme endringer i atferd. Her er noen eksempler på hva en arbeidsplass kan gjøre for å få flere til å sykle til jobb: 

  • Det må oppleves ENKELT å velge sykkelen:  

Fokuser på å senke terskler. Selv små barrierer kan hindre folk i å ta et valg. Tilby sykkelparkering nær inngangen, enkel tilgang til pumpe og ekstra slange, tilby regnponcho til de som sykler i arbeidstiden. 

  • Det må oppleves ATTRAKTIVT å velge sykkelen:  

Innfør insentiver som gavekort, rabatter eller sykkelgodtgjørelse for ansatte som sykler til jobb. Arranger konkurranser med premier for å gjøre det mer motiverende og gøy å reise aktivt til jobb. 

  • Det må oppleves SOSIALT å velge sykkelen:  

Utnevn sykkelambassadører som kan oppmuntre kolleger til å sykle. Del historier fra ansatte som sykler til jobb for å inspirere andre. Oppmuntre til samsykling til møter i arbeidstid med et godt bedriftsykkeltilbud. 

  • Tilbud og informasjon til riktig TID 

Planlegg arrangementer og konkurranser i starten av en ny sesong. Tilby sykkelinformasjon til nyansatte. Send regelmessige påminnelser og oppdateringer om fordelene ved å sykle til jobb og kommende aktiviteter.