Size: x-small
Type: color
Sats på sykkel – en veileder for arbeidsplasser
Gjennomføring
Gjennomføringsfasen handler om å gjøre de ansatte kjent med det nye sykkeltilbudet på arbeidsplassen, gjennomføre tiltak og aktiviteter, og motivere og engasjere de ansatte til å sykle.
Inviter til et oppstartsarrangement
Når nye sykkeltilbud og fysiske tiltak er på plass, anbefaler vi å invitere til et arrangement for alle ansatte. Det viktigste med et slikt arrangement er at de ansatte får ta del i satsningen og blir kjent med de nye tilbudene, og gjennom dette blir inspirert til å sykle.
Et oppstartsarrangement kan inkludere:
- Gratis sykkelverksted for de ansatte.
- Tilbud om å la ansatte teste elsykler, hvis dere skal tilby bedriftssykler, utlånssykler eller leasing.
- Omvisning for å se på nye fasiliteter, f.eks. sykkelparkering, garderober og andre nye tilbud.
Gjennomfør løpende tiltak over flere år
Det kan ta tid å endre holdninger og adferd. For å holde trykket oppe anbefaler vi å spre en del tiltak utover året, helst over flere år. Dette er gjerne tiltak som går på motivasjon og inspirasjon, som for eksempel plakatkampanjer, konkurranser og sosiale aktiviteter. Vi anbefaler også å gjenta enkelttiltak, slik som gratis sykkelverksted, eller invitere til nye aktiviteter senere i sesongen, for eksempel etter sommerferie eller i starten av ny sesong. Pass på at sykkelparkering og garderober holdes i stand, og at sykkelpumpa fungerer og sykkeloljen ikke går tom.
Informer de ansatte underveis
Det holder ikke med fine fasiliteter og tilbud hvis de ansatte ikke vet om dem. Jevnlig informasjon og god kommunikasjon er viktig for å inspirere flere til å sykle. Bruk interne kanaler for å minne de ansatte på hvilke tilbud som finnes og legg ut inspirerende informasjon som gir de ansatte lyst til å velge sykkelen.
Ved nyansettelser bør man ha en omvisning av sykkelfasilitetene og tilbudene på arbeidsplassen, for å inspirere til gode reisevaner fra første stund.
Gjør eventuelle justeringer
Arbeidet med å gjøre arbeidsplassen mer sykkelvennlig er en kontinuerlig prosess, og når det har gått litt tid anbefaler vi å ta en fot i bakken for å evaluere innsatsen så langt. Dette kan gjøres gjennom reisevaneundersøkelser og/eller dialog med ansatte.