Klimaundersøkelsen 2025

Holdninger til trafikken

Når vi spør om folk mener at det bør satses mer på kollektivtrafikken for å redusere behovet for bil i Oslo-området, så ser vi et stort flertall for dette.  Det er likevel et fall i støtten fra 92 prosent i 2017 til 68 prosent nå. Hver femte er likegyldig.  

Her ser vi trendlinjer fr,a 2017, som vi har komprimert noe, så det er ikke så dramatisk som det ser ut til. Det ser ut til at flere i ytre øst ønsker seg en kraftigere satsing på kollektiv, men her er det jevnt over fortsatt høy støtte til å satse mer på kollektivtrafikken.

Samtidig er det et stabilt flertall som mener kollektivtrafikken dekker deres daglige behov. To av tre i Oslo er svært eller ganske enige i påstanden.  De eldste er mest fornøyd med dagens tilbud, mens folk som bor i ytre øst er minst fornøyd.   

Hver tredje mener biltrafikken der de bor er for stor. Vi ser en økning fra 2023 i støtten til at sentrum bør være mest mulig bilfritt, og nøyaktig halvparten svarer at det er svært eller ganske enige i det. Markert færre enn for to år siden (43 prosent mot 58 prosent) mener det er blitt for vanskelig å kjøre bil i sentrum.  

Støtten til bedre sykkeltilrettelegging har derimot gått litt ned og det er i indre vest de er minst enige i at det trengs ytterligere tilrettelegging enn vi har i dag.

Støtte til bedre tilrettelegging for gående holder seg stabil de siste årene, og er på 55 prosent i år. Hver tredje osloborger svarer imidlertid verken/eller. Sett over tid ser vi noe nedgang. Det er ikke store forskjeller mellom byområdene på dette spørsmålet.

Også på dette området ser vi et fall hos de yngste mennene i støtte til tiltak som reduserer avhengighet av bil. Fallet blant unge er spesielt stort de siste to årene, og unge menn er den demografiske gruppen av alle som er minst enig i tiltakene. De er derimot ikke blitt mer uenige, det er i stedet verken/eller-andelen som har vokst til dels kraftig. Samtidig er de flittige brukere av kollektivtrafikken i hverdagen. De skiller seg også ut fra de andre gruppene ved at halvparten av dem har krysset av på at de eier eller disponerer sparkesykkel, inkl. gjennom abonnement.