Klimaundersøkelsen 2025

Egne vaner

Hvert år spør vi om en rekke tiltak folk kan gjøre privat, om de allerede har gjennomført tiltakene eller om det er sannsynlig at de vil gjøre det de neste to årene. Når vi slår sammen de som svarer at de allerede gjør dette fullt ut med de som regner med å gjøre det, får vi disse resultatene i år:  

4 av 10 er positive til å fly mindre. Like mange sier det samme om å kjøre mindre bil.  45% vil sykle mer. Nesten halvparten vil spise mindre kjøtt. 63% vil redusere forbruket sitt!  64% vil reise mer kollektivt. 69% vil redusere plastforbruk og 74% vil kildesortere mat.  75% vil gå mer. 76% vil redusere matsvinn. 76% vil kildesortere mer plast.  

Det er også i sistnevnte kategori vi finner det mest populære enkelttiltaket hos en demografisk gruppe. Blant kvinner over 60 år svarer 93% at de vil kildesortere enda mer plast, eller at de gjør det fullt ut allerede.  

Hos de yngste mennene peker pilene også her nedover. Menn 16-29 år er mindre interessert enn alle andre grupper i å redusere forbruket (generelt). Her er unge kvinner nesten dobbelt så positive som sine jevnaldrende De signaliserer også en synkende interesse også for å sykle mer og reise mer kollektivt. Mens unge menn hadde over gjennomsnitt gode klimavaner tidligere, er de nå under gjennomsnittet. 

Figuren viser andelen av hele befolkningen og av menn 16-29 år som svarer at de gjør tiltakene allerede eller regner med å gjøre dem innen to år

Vi ser også et massivt skifte i holdning til ernæring. Der seks av ti unge menn for tre år siden svarte at de enten allerede spiste mindre kjøtt enn før, eller at det var sannsynlig at de kom til å gjøre det, gjelder dette bare hver fjerde unge mann nå. Blant de unge kvinnene er seks av ti opptatt av lavere kjøttforbruk, selv om vi også blant dem har sett et fall de siste årene. 

Unge menn er også de minst interesserte i å kjøpe brukt i stedet for nytt. Det gjelder f.eks. når vi spør om de ulike kategoriene elektronikk, klær, møbler og sportsutstyr. 

Figuren viser andelen av de yngste mennene og av hele befolkningen som vil redusere kjøp av nye ting i forskjellige varegrupper, eller som svarer at de allerede har gjort det

Reisemidler

Vi spør om hva som er den vanligste reisemåten for folk til jobb eller skole.  Kollektivtrafikk er det soleklart mest vanlige.  

Over halvparten i alle byområder oppgir at de vanligvis tar en eller annen form for kollektivtransport. Dette er de som oppgir at de vanligvis bruker buss, trikk og t-banene til jobb eller skole. Vi har ytre vest, som består av bydelene Bjerke, Nordre Aker, Nordstrand, Ullern, Vestre Aker. Indre vest består av Frogner og St. hanshaugen. Indre øst er Gamle Oslo, Gruneløkka og Sagene. Ytre øst består av Alna, Grorud, Stovner, Søndre Nordstrand og Østensjø.

Flere kilder rapporterer at det er flere som sykler for tiden, og det gjenspeiles også i Klimaundersøkelsen. Her er det ikke så store forskjeller mellom byområdene, men ytre øst skiller seg noe ut med en litt lavere andel som sier de vanligvis sykler til jobb eller skole. Og ser vi på ytre vest er det faktisk flere som oppgir at de sykler enn i indre vest. 

Andelen i de fire byområdene som svarer at de vanligvis sykler til jobb eller skole.

Når det gjelder andelen som går til jobb eller skole er de naturlig nok høye i de indre byområdene. Og det skal jo nevnes at reisemidlene nevnt her også kan brukes i kombinasjon. Er som tar trikken går gjerne også til og fra holdeplassen.

Én bydel som skiller seg ut er St. Hanshaugen. Her oppgir hele 50% at de vanligvis går til jobb eller skole.

Når det gjelder bruk av bil til jobb og skole, så er det nesten dobbelt så vanlig i de ytre byområdene som de indre (det nederste diagrammet) fordeler det seg slik mellom byområdene. Vi har også spurt folk om de er enige eller uenige i påstanden om at det er for mye biltrafikk i området de bor i. Vi ser at det er i byområdene hvor daglig bilbruk er minst vanlig at også flest er enige i at biltrafikken er for stor.