Det er ingen grunn til å parkere sykkelen for vinteren. Snø og is er nemlig ikke til noe hinder når man sykler med riktige vinterdekk. Hva som er riktig, avhenger av hva slag sykkel man har – og hvor man skal sykle.
– Det finnes i hovedsak tre typer piggdekk; Det er dekk med lite mønster og få pigger, dekk med noe mer mønster og flere pigger, og virkelig grove dekk med mange pigger og grove spor, forklarer Henrik Domanski.
Han er sykkelmekaniker hos PAAHJUL sykkelverksted og hjelper mange kunder gjennom den kalde årstida. De som prøver seg på vinterveien for første gang har en tendens til å ønske seg så mye pigger og grove mønster som mulig – sånn for sikkerhets skyld. Domanski forklarer hvorfor det ikke alltid er så lurt.
Nyttige tips
- Husk å kjøre inn piggene på bar asfalt først så de fester seg skikkelig i gummien.
- Gå for skivebremser om du kan, de fungerer bedre på vinterføre
- Lys foran og bak er påbudt.
Tre hovedtyper dekk
– Det er ikke bare veigrepet man skal ta hensyn til, men også friksjon. Sykkelen ruller ikke like lett med mange pigger på dekkene. Dessuten vil de groveste dekkene bare ha piggene i kontakt med underlaget, ikke gummien. Det funker godt på snø og is, men blir glatt på bar asfalt eller betong.
Så hvilken type dekk bør du gå for? Domanski anbefaler å tenke gjennom hvilket bruk du har.
Nyttige tips
- Hold hendene varme med sykkelhansker, «hummer votter» eller Bar Mitts.
- Skyll eller vask sykkelen ofte, særlig om du sykler på saltede veier. Unngå høytrykkspyler.
- Sørg før å olje kjedet med jevne mellomrom.
Smalere pendlerdekk – best i by`n:
- For de som pendler et stykke og ønsker litt fart, er det lurt å gå for et smalere dekk med medium antall pigger. Du får dekk nede i 130 pigger, men på cirka 200 ruller du også godt, samtidig som de har et relativt godt grep på is. I dyp eller løs snø vil de imidlertid skjære gjennom og være ustabile.
- Passer bra for deg som sykler på for eksempel hybrid eller cyclocross, særlig i by og på en del bare veier. Et slikt dekk vil være et naturlig valg for et sykkelbud. Det er også fint for deg som bruker sykkelen til å trene – også om vinteren.
Nyttige tips
- Det blir en del sprut, spesielt på saltede veier, så skjermer både foran og bak er lurt.
- Husk å kjøre inn piggene på bar asfalt først så de fester seg skikkelig i gummien.
Medium piggdekk - den allsidige traveren
- Et medium piggdekk med rundt 240 pigger er ganske standard og kan brukes på de fleste sykler. Du ser det typisk på terreng- og hybridsykler. Et slikt dekk er noe bredere og kommer i mange ulike varianter og prisklasser.
- Jo flere pigger, jo bedre grep – men også mer motstand og lavere fart. I tillegg til antall pigger, har også plassering av piggene mye å si. Når dekkene har færre pigger, sitter de som oftest i midtstripen. Når det blir flere pigger, har man også knaster på siden. Det gir bedre grep i svinger.
Nyttige tips
- Gå for skivebremser om du kan, de fungerer bedre på vinterføre
- Lys foran og bak er påbudt.
Grove piggdekk - for krevende terreng
- Kraftige terrengdekk med mange pigger og grovt mønster er fint på løst underlag og i dyp snø. Hvis du er mye ute og sykler i terrenget, er dette en klar vinner. Husk bare å være varsom på bar asfalt siden det er mindre av gummien som kommer i kontakt med underlaget og du kjører mest på piggene. Disse dekkene vil heller ikke trille like godt som andre.
- Vi kommer ikke utenom fatbike, som egentlig er en sykkel for terreng og krevende forhold. Med markedets tykkeste dekk er den egentlig ikke egnet for bykjøring, men med nysnø i mengder skal du se den likevel kan være et godt alternativ.
Mange myter
Det er mange myter knyttet til vintersykling, og for enkelte er terskelen høy for å sette seg på sykkelsetet når det snør. Henrik er imidlertid ikke i tvil om at flere kunne hatt glede av å fortsette på to hjul gjennom vinterhalvåret.
– Jeg synes det er gøy å sykle om vinteren! Den vanlige pendleveien til jobben blir litt mer morsom når man har noen tekniske utfordringer underveis, mener han.
Kulda kan virke avskrekkende, men er sjelden et problem når man kommer i gang. Ofte er det det motsatte som kan være utfordrende, nemlig at man blir fort varm og svett. Fornuftige klær i lag er en fordel, og det trenger ikke være dyrt spesialutstyr. Man kommer langt med vanlig fritidstøy for vinterbruk, samt varme og vannavstøtende sko.
– Det er ikke så annerledes å sykle på vinteren enn om sommeren.
– Det er ikke så annerledes å sykle på vinteren enn om sommeren, spesielt ikke hvis du er vant til å sykle på grus, løst underlag og i terreng. Det handler stort sett om å sette seg godt bak på setet og la piggene få tak og gjøre jobben, slår Domanski fast.
Sjekk ut:
- Ny på sykkel i Oslo? Her er alt du trenger å vite
- Kart over Oslos sykkelveinett
- Her finner du sykkelhotell
PAAHJUL
- Profesjonelt sykkelverksted som gir personer med rusbakgrunn arbeidstrening som kvalifiserer dem til arbeidslivet.
- Tiltaket er et samarbeid mellom Kirkens Bymisjon og HitecVision.
- Ligger i Barcode i Bjørvika i Oslo.