Size: large
Type: image
Tiltaket skal bidra til å stimulere til raskere innfasing av nullutslippsteknologi i en bransje som i dag står for betydelige klimagassutslipp langs norskekysten.
-Dette er et kraftig signal om at Oslo ønsker å være en pådriver for grønn maritim omstilling. Vi vet at rederiene står foran store investeringer. Med dette tiltaket tar vi vår del av ansvaret og gir et konkret økonomisk insentiv for å velge utslippsfrie løsninger, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen.
Det vil også gis 20 prosent rabatt til skip som tar i bruk landstrøm. Når en så sentral havn som Oslo nå innfører differensierte havneavgifter basert på miljøprestasjon, sender det et tydelig signal til hele maritime næringen om at i Oslo tas klimamålene på alvor. Heidi Sørensen, direktør i Klimaetaten, gir havna ros:
– Oslo Havn går foran som et foregangseksempel i den grønne maritime omstillingen. All ære til Oslo Havn for å ta i bruk økonomiske virkemidler som på denne måten fremskynder overgangen til utslippsfrie løsninger til sjøs. Vi håper og tror at flere havner vil la seg inspirere til å innføre lignende ordninger, sier Sørensen.
Havna gjør egne undersøkelser for å belønne nullutslipp
I dag bruker flere havner systemet Environmental Ship Index (ESI) som grunnlag for miljødifferensierte havneavgifter. Systemet ble utviklet for å redusere lokale luftforurensninger som NOx og SOx, og skipene får en poengscore basert på hvor lave disse utslippene er. Siden ESI i hovedsak er rettet mot lokale utslipp, er det ikke like godt egnet til å skille mellom skip med høye og lave klimagassutslipp.
Et batterielektrisk skip vil for eksempel oppnå full score i ESI. Det kan også et skip som går på flytende naturgass (LNG), og bruker landstrøm, til tross for at LNG-skipet har vesentlig høyere klimagassutslipp. ESI fanger altså ikke opp forskjellen mellom et nullutslippsskip og et skip som kun har lave lokale utslipp, men fortsatt betydelige CO₂-utslipp.
Dermed kan ESI ikke alene brukes som grunnlag for å differensiere havneavgifter for nullutslippsskip. Dette ser vi også i praksis: Oslo Havn bruker ESI som del av sin miljøinsentivordning, men når det gjelder særskilte fordeler for nullutslipp har de valgt å etablere direkte kontakt med rederiene, nettopp fordi ESI-systemet ikke skiller tydelig nok mellom klimagassnivåene fra ulike skipstyper.