Size: x-small
Type: color
Klimaundersøkelsen 2025
Klimaledelse
De siste par årene har vi sett en tydelig trend mot at flere og flere bedrifter jobber med klima- og miljøledelse. Flere blir miljøsertifisert og kan dokumentere at de jobber med klima- og miljøledelse, de setter klimamål og de fører klimaregnskap. Trenden fortsetter i år.
Vi ser også en klar tendens til at det er viktig for bedrifter å bli oppfattet som klima- og miljøvennlige: nesten ni av ti bedrifter mener at dette er viktig, og tilnærmet 100 % av de største bedriftene.

Spørsmål: "Hvor viktig eller uviktig er det for bedriften å bli oppfattet som klima-og miljøvennlig av kundene?" Grafen viser andelen som har svart Svært eller Litt viktig.
Hvordan man vil oppfattes er likevel ikke det viktigste. Det viktige er hva man gjør.
Hele 3 av 4 bedrifter stiller nå klimakrav til sine leverandører i betydelig eller noen grad. En av fem bedrifter sier at de i betydelig grad stiller klimakrav til sine leverandører, en økning på 50 % fra i fjor.

Spørsmål: "Stiller bedriften klima-og miljøkrav til sine leverandører?" Grafen viser andelen som har svart I betydelig grad eller I noen grad
I år spurte vi bedriftene i undersøkelsen om de hadde merket økt etterspørsel etter klima og miljøinformasjon. Svaret var klart: Over halvparten hadde merket at kunder og finansaktører i større grad etterspurte klima- og miljøinformasjon fra dem. Tydeligst var dette for store bedrifter.
Det er fortsatt et tydelig gap mellom store og små bedrifter om de er miljøsertifiserte, har satt egne klimamål eller fører eget klimaregnskap. Det er kanskje ikke så rart at de store bedriftene i større grad har kapasitet til å gjøre dette. Samtidig kan det innebære en risiko for de små bedriftene når både kunder og finansaktører i økende grad etterspør nettopp klima- og miljødata.

Stadig flere ser også i stor grad nye forretningsmuligheter i omlegging til en grønnere økonomi! Over tid ser vi et tydelig skifte i synet på mulighetene i den grønne omstillingen, også her ledet an av de store bedriftene der over halvparten ser nye kommersielle muligheter i grønn omstilling.
