ASKO sitt sortiment består av rundt 30 000 ulike varer innenfor tørrvarer, kjøl-/ferskvarer, frysevarer, non-food, vin, brennevin, legemidler og bilrekvisita, som kjøres til bedrifter rundt om i landet.

Paulius Petraitis er en av ASKO-sjåførene som til daglig leverer varer med en el-lastebil på 12 tonn, i Oslo og omegn.

– Vi har allerede rundt 30 el-lastebiler i ASKO i dag, og tallet fortsetter å vokse frem mot 2026, forteller Råstad.

Enklere arbeidshverdag med el-lastebil

I tillegg til at kjøretøyet er utslippsfritt, har utskiftningen fra diesel-lastebil til elektrisk ifølge Petraitis flere fordeler.

– Elektrisk lastebil er fantastisk. Det er mindre støy og mer kraft i bilen – noe som blant annet gjør det enklere å kjøre i lyskryss. Bilen har også kun to gir, sammenlignet med tolv gir i en diesel-lastebil, og det bidrar til en bedre kjøreopplevelse, forteller Petraitis.

 

 

Han legger til:

– En annen fordel er at førerdelen i el-lastebilen er mindre enn i diesel-lastebiler, med to trappetrinn istedenfor tre. Med tanke på at jeg går inn og ut av bilen rundt tretti ganger hver dag, er dette en positiv forandring som har ført til at jeg ikke lenger har vondt i knærne, forteller han.

mann som laster varer inn i en varebil

Elektrisk lastebil har vært en positiv forandring, forteller Petraitis.

Godt rigget for potensiell nullutslippssone

Ifølge Paulius har hans nye el-lastebil stor kapasitet for varelevering i Oslo. Med leveranser hovedsakelig i sentrum trenger ikke bilen og lades før den står parkert på ASKO terminalen ved endt skift.

– Jeg trenger kun å tenke på lading hvis jeg skal en tur til Jessheim eller Drammen. Da må jeg lade en gang underveis, forteller Paulius.

Råstad ser lyst på utviklingen av en mulig nullutslippssone i Oslo.

– Gitt omstillingsprosessen vi allerede står i vil det ikke være noen store utfordringer for oss dersom det blir vedtatt en nullutslippssone i Oslo sentrum, avslutter han.