Trapp opp treningen

Er treningssenteret stengt og parkene fulle? Eller kanskje du bare er lei av å jogge? Da bør du få øynene opp for byens mange trapper! Her ligger det nemlig supre muligheter for trim.

Tekst Lise H. Eide Foto Per Christian Lind

Da treningssentrene stengte i våres, fyltes parkene opp med joggere som kjempet om plassen med fotgjengere og syklister. Samtidig skulle alle holde avstand for å unngå koronasmitte. Plutselig ble det viktig å spre seg, og finne aktiviteter i nærområdene.

trening i trapp

Det er i motbakke det går oppover, i hvert fall på trening med Trappefolket!

Og er det en ting alle bydeler har, så er det trapper. Korte, lange, smale eller bratte, man kommer ikke utenom i Oslo. Og det er positivt, skal vi tro Trappefolket. De er en gruppe ivrige mosjonister som trener fast i trappene i Holmenkollen. Det har de gjort hver uke siden september 2013, hele året og uansett vær. Bare koronaviruset ga en midlertidig stans denne våren, da alle fikk mulighet til å se seg rundt etter lokale løsninger.

– Trappetrening gir utrolig effektiv trening med høyt energiforbruk. Bare det å gå ned trappen har en effekt tilsvarende jogging på flatmark. Samtidig er det skånsomt, i hvert fall oppover, forteller Lasse Rypdal.

mann i trapp

Lasse Rypdal

Han er primus motor for gruppa, og en av Trappefolkets seks trenere. Rypdal har vært med siden starten for syv år siden, da det ennå bare var gutter med. Nå er det like mange jenter på treningene, og faktisk flere som deltar i løpet «Kollentrappa» som de arrangerer i samarbeid med Skiforeningen.

– Trapper er i tiden. Det har kommet mange spennende trapper rundt i byen som tiltrekker seg flere løpere, i tillegg til stadig flere trappeløp.

Trappevett

Det er ikke uvanlig med over 100 deltagere på en trappetrening i Holmenkollen. Enkelte sommerdager har de vært det dobbelte. Det har gitt grunnlaget for trapperegler, som treningsgruppa har praktisert også før koronautbruddet.

Levende by
Turer uten trengsel

– Når du trener i en trapp, er det viktig at du går ned en annen. På den måten legger ikke du beslag på trappa, men gjør den tilgjengelig for andre på veien ned. Og så er det viktig å holde avstand, spesielt i disse koronatider. Se etter om det er mulig å ta en annen vei ned som er fri for folk. Husk at veldig mange trapper i Oslo er transport-trapper for folk som skal komme fra A til B, påpeker Rypdal.

folk løper i trapp

Det er ellers ikke mange regler hos Trappefolket, men en ting må alle huske på; og det er AFES; Ansvar For Egen Syre!

– Det er lett å bli tung i beina når du trener i trapp. Mens syra kommer gradvis ved trening på flatmark, kommer den plutselig i trapp – og da er det gjerne for sent å gjøre noe med den. Kjører du deg helt i bånn blir du støl i ei uke etterpå. Derfor anmoder vi alle om å gå til siden når de kjenner at det begynner å stivne, forteller Rypdal.

Han legger til at for mange vil det uansett være god nok trening å bare gå i trappene, i hvert fall til å begynne med.

Dropp heisen!

En måte å unngå både melkesyre og skade, er å varme godt opp. Trappefolket begynner sine økter med rolig jogg, etterfulgt av ulike type drilløvelser, gående knebøy, knespark og små-spurter, litt avhengig av hvem som styrer treningen.

– Det er også viktig å gå seg ned etterpå, ikke bare sette seg rett inn i bilen, legger Rypdal til.

Trappeløp trener snert, spenst og styrke, og Trappefolket gir «sprettrumpe-garanti»! Men er det sterke armer du er ute etter, kan det være lurt å legge inn en styrkeøkt, for det får du ikke nødvendigvis av å trene i trapp.

Smart reise
Dette sparer deg for en tur på treningssenteret

– Vi er også opptatt av hverdagstrimmen som trapper kan gi når man dropper å ta heisen. Av all hverdagstrim er det den mest effektive, mener Rypdal.

Populære trapper

  •  I Nydalen – 230 trappetrinn fra Akerselva i Nydalen til Korsvoll og Maridalsveien.
  • På St. Hanshaugen – 40 trinn mellom Waldemars Thranesgate og Fougstads gate.
  •  Kjelsås – 147 trinn fra Myrerskogveien til Lachmannsvei.
  • Linderudkollen – hoppbakken byr på tribuner og trapper.
  • Tøyenparken – ved Caltexløkka, lange men slake trappetrinn.
  • Byens fotballbaner – utenom trening og kamp kan tribuner være gode treningsalternativer.

Juletrening

mann i trapp

Alemayuh hadde aldri trent før han begynte med trappetrening. Nå vil han aldri slutte.

En som har erfart hvor effektiv trappetreningen er, er 28-åringen Alexander Alemayhu. Han hadde lite treningserfaring før han ble med på øktene i Holmenkoll-trappene. Siden han ble med første gang september i fjor, har ikke Alemayhu gått glipp av en eneste økt – verken mandager eller torsdager. I fjor innebar også det lillejulaften samt 2. juledag.

– Jeg anbefaler trappetrening til alle, uansett form! Det er overraskende sosialt og veldig effektivt. Jeg har fått mye bedre kondisjon etter jeg begynte å trene med Trappefolket, og lært masse om kropp og trening, forteller han.

trapp

Sankthanshaugen er også en populær destinasjon for trappetrening.

Alemayhu trener ikke bare i Holmenkollen, men bruker også trappene på St. Hanshaugen og ved Gråkammen. Her liker han best å kjøre korte intervalldrag.

– Det fine med trappetrening er at du kan trene i ditt eget tempo. Og så blir man sterk i hodet av det, sier Alemayhu med et smil og setter kursen mot nok en trapp. Den er like bratt som hans formkurve har vært det siste halvåret. Og det er Alemayhu svært fornøyd med!

Styrkeøvelser i trapp

Det er ikke bare å springe opp og ned trappa som gir muligheter til trim; trinnene gir mange muligheter til styrktrening. Her er noen øvelser som Olav Stenerud liker å bruke når han trener Trappefolket.