Hopp til innhold

#KlimaOslo

Size: medium

Type: image

Panorama over Oslo med skyer og lavt sollys

Rapport

Kartlegging av klimagassberegninger for bygg og anlegg i Oslo

Asplan Viak, Resirqel og Aase Teknikk har på oppdrag fra Oslo Kommune, Klimaetaten, gjennomført en kartlegging av virkemidler for økt ombruk, samt av utførte klimagassberegninger for bygg og anlegg i Oslo. Oppdraget er delt i tre deler, og presenteres i to separate rapporter. Denne rapporten omfatter delleveranse 2 og 3.

Delleveranse 1 omfatter kartlegging av virkemidler som kan fremme mer ombruk av materialer og andre komponenter i bygg, samt av erfaringer med igangsatte tiltak for å fremme ombruk av materialer, møbler og interiør i kommunale virksomheter.

Delleveranse 2 omfatter kartlegging av utførte klimagassberegninger for bygg og anlegg i Oslo, samt beregning av anbefalte referansenivåer for indirekte utslipp fra bygge- og anleggsprosjekter i Oslo. Delleveranse 3 omfatter kartlegging og anbefalinger for klimavennlige materialvalg, barrierer mot bruk av klimavennlige løsninger og tilnærminger for å måle klimaprestasjon i prosjekter.

Size: medium

Type: image

Mursteinsbygning med to tårn, med en klokke, reflekteres i en sølepytt. Trær og mennesker er synlige under en delvis overskyet himmel.

Rapport

Hva innebærer FNs klimapanels spesialrapporter om landarealer, hav og is og Naturpanelets globale rapport for Oslo?

Klimaetaten i Oslo kommune har gitt CICERO Senter for klimaforskning og Norsk institutt for naturforskning (NINA) i oppdrag i å vurdere kunnskap fra rapporter fra FNs klimapanel (IPCC) og det internasjonale Naturpanelet (IPBES) og hva dette innebærer for Oslo. Fra klimapanelet kom det to spesialrapporter i 2019, en om klimaendringer og landarealer (Landrapporten) og en om klima, hav og is (Hav- og israpporten). Naturpanelet lanserte i 2019 sin globale rapport om biologisk mangfold og naturgoder.

Vi har vurdert funnene i lys av Oslo kommunes strategier og planer, deriblant Byrådssak 214/19 “Oslo kommunes klimastrategi mot 2030”. Flere av hovedkonklusjonene i rapportene er allerede tatt opp i Oslo kommunes egne dokumenter og planer. Basert på funnene i de tre rapportene og tiltak/strategier Oslo allerede har iverksatt har vi identifisert områder det vil være fornuftig at Oslo fremover har et ekstra fokus på. Av alle de tre rapportene (Landrapporten, Hav- og israpporten og Naturpanelrapporten) kommer det klart frem at flere hensyn må sees i sammenheng hvis man skal oppnå en bærekraftig klima- og naturforvaltning. Arealkonflikter kan fort oppstå i forvaltningen av både bebygde områder og utmark, og det er ikke alltid opplagt hva som er den beste løsningen for både klima og natur.

Det går også klart frem av rapportene at beslutninger for byplanlegging og infrastruktur som tas i dag må ta innover seg at klima og natur er i endring, og at tilpasning til denne mer usikre fremtiden bør gjøres allerede nå. For å nå sitt mål om å være en internasjonalt ledende miljøby kan Oslo derfor gjøre tiltak for å bevare biologisk mangfold og eksisterende karbonlagre, søke å gjenopprette tapt mangfold og karbonlagre, og samtidig utvikle byen til å være fleksibel og motstandsdyktig i møte med fremtidens vær og klima.

Size: medium

Type: image

Nærbilde av industrielle elektriske kontakter festet til kabler, med en del av en maskin og utstyr merket 90 3536 i bakgrunnen.

Rapport

Current power demand at construction sites

Mapping to assess power consumption and limitations of power connections at construction sites in Norway. What causes peaks in power demand, and what should be included in contract requirements for the automatic collection of consumption data from zero-emission construction sites?

Sweco has conducted a study on behalf of the Climate Agency in the City of Oslo. The purpose of the survey was to collect data from ongoing construction projects within the municipality to gain a better overview of energy, and particularly power demands, for zero-emission and partially zero-emission projects. This is intended to provide the municipality and the industry with a better knowledge base regarding actual power capacity and energy needs.

The final delivery contains findings from the survey of data and related data analysis for ongoing construction projects: Tøyenbadet, Stovnerbad, Sophies Minde, and selected historical infrastructure projects. In the work of mapping energy and power demands, the following general points and issues, regardless of construction and infrastructure projects, should be addressed:
– To what extent is power availability a limiting factor for the operation of zero-emission construction sites?
– Proposals to avoid undesirable power peaks.
– Specify the necessary prerequisites for optimal planning by contractors and developers.
– Assess the measures and prerequisites needed to optimize the planning of a zero-emission construction site.
For each of the analyzed construction projects, the objective has been to analyze energy needs, power demands, and the causes of power peaks.

Size: medium

Type: image

Elektrisk lastebil henter steinmasser på byggeplassen. Klimabudsjettet

Rapport

Virkemiddelanalyse for utslippsfri og biogass tungtransport i Oslo innen 2030

Miljøstiftelsen ZERO og Hafslund Rådgivning har, på vegne av Klimaetaten, gjennomført et todelt oppdrag bestående av 1) en utslippskartlegging og 2) en virkemiddelanalyse for overgang til utslippsfri tungtransport i Oslo. Sistnevnte og herværende rapport bygger på blant annet funnene til Hafslund Rådgivning.

Rapportens mål er å belyse forsterkede virkemidler for at Oslo skal kunne bli en pilotby for utslippsfri tungtransport, og redusere klimagassutslippene i byen med 95 prosent innen 2030. Eksisterende lokale og nasjonale virkemidler blir kartlagt og beskrevet, før nye aktuelle virkemidler blir skissert og vurdert.

Et bredt flertall i Oslo bystyre har vedtatt mål at byen skal ha tilnærmet null utslipp av klimagasser innen 2030. Perioden fram til midten av dette tiåret er avgjørende for å nå 2030-målet. Det er nå det trengs flere effektive virkemidler for å få opp farten på omstillingen til utslippsfri tungtransport som trengs for å få til fullt skifte innen 2030.

I rapporten er det behandlet nullutslippskjøretøy med elektrisitet og hydrogen, samt biogass i tråd med de politiske vedtakene i Oslo. Med tungtransport i rapporten menes fra store varebiler til store lastebiler. Det er omtalt også kort om status for også mindre varebiler da dette er relevant for vurdering av effekten av dagens virkemidler for et kjøretøysegment for varetransport som har mer modent marked enn for tyngre kjøretøy. Arbeidet med rapporten har bestått av ulike faser av kartlegging, informasjonsinnhenting, involvering og vurdering.

Size: medium

Type: image

Flere lastebiler parkerte på rekke og rad nær stablede skipscontainere og en høyde med en bygning på toppen. Bakken er våt og overskyet himmel tyder på nylig regn.

Rapport

Kartlegging av klimagassutslipp fra tungtransport i Oslo

Reduksjon i klimagassutslipp fra veitrafikken er en av Oslos største utfordringer.Miljødirektoratets utslippsstatistikk for 2018 viser at utslipp fra veitrafikk sto for 45 prosent av de totale utslippene. Tunge kjøretøy stod for 23 prosent av utslippene fra veitrafikken. Oslo kommunes referansebane for utslipp mot 2030 viser at utslipp fra tunge kjøretøy ikke er forventet å gå ned uten ytterligere klimatiltak. Dette skyldes i hovedsak lav og usikker innfasingstakt for nullutslippsteknologi, utvikling i energieffektivitet for gjenværende dieselkjøretøy og usikker vekst i antall kjørte kilometer mot 2030. Nye, kraftfulle tiltak rettet
mot denne sektoren er derfor helt avgjørende for å sikre måloppnåelse i 2030.

Hafslund Rådgivning og Miljøstiftelsen ZERO har, på vegne av Klimaetaten, gjennomført et todelt oppdrag bestående av (1) en utslippskartlegging og (2) en virkemiddelanalyse for overgang til utslippsfri tungtransport i Oslo. Denne rapporten representerer utslippskartleggingen av det samlede oppdraget.

Hovedmålet med kartleggingen har vært å øke forståelsen for utslippene fra tungtransporten i Oslo, forklare drivere for
utslippsutviklingen og fordelingen av klimagassutslippene i sektoren, Kartleggingen skal deretter brukes videre som grunnlag for å utvikle treffsikre tiltak og virkemidler rettet mot tungtransporten i Oslo.

Size: medium

Type: image

man driving an electric bus

Rapport

Busstrafikk som ikke inngår i Ruters tilbud

Sammendrag

Bussmarkedet kan deles opp i flere ulike segmenter. I denne rapporten har vi sett på trafikkarbeid og klimagassutslipp fra turbusser, ekspressbusser, flybusser og avvikskjøring. I tillegg har vi inkludert rutebusser som kjører til Oslo uten å være en del av Ruters rutetilbud. Det totale utslippet fra busstrafikk som ikke er Ruter registrert er i overkant av 11 000 tonn CO2- ekvivalenter årlig. Dette tallet er basert på utslippsfaktor for 2019 på 862,78 gram CO2- ekvivalenter per kilometer. Høyere andel biodrivstoff i 2020 gir lavere utslippsfaktor. Miljødirektoratet rapporterer et totalt utslipp for busser i Oslo på 33 880 tonn CO2-ekvivalenter i 20171.

Turbusser er busser som leies ut til operatører, bedrifter eller private på bestilling, til både engangshendelser og faste oppdrag over en gitt tidsperiode. Det eksisterer ikke rutetabeller for denne trafikken, og det foreligger generelt lite informasjon om dette segmentet. Analysene i denne rapporten tyder på at turbussene står for den klart største andelen av trafikkarbeidet fra busser som ikke inngår i Ruters tilbud i Oslo kommune. Norske aktører kjører mer enn utenlandske i turbussmarkedet. Samlet
utslipp fra turbusser er beregnet til nærmere 7 500 tonn CO2-ekvivalenter per år, dog med betydelig usikkerhet. Norske turbussers klimagassutslipp står for drøyt 4 000 tonn, mens utenlandske turbusser står for et utslipp på i underkant av 3 500 tonn. Flybusser og rute- og ekspressbusser er et mer oversiktlig marked hvor det foreligger rutetabeller. Ut fra rutetabellene er det gjort beregninger for å kartlegge antall kilometer kjørt av de ulike busselskapene. Beregningene viser at flybusser avlegger flere kilometer innenfor Oslo kommune enn andre rute- og ekspressbusser, og står for et årlig utslipp på om lag 2 100 tonn CO2-ekvivalenter.

Rute- og ekspressbusser for øvrig har et utslipp på knapt 1 300 tonn CO2-ekvivalenter. Innenfor rute- og ekspressbussmarkedet er det Vy som kjører mest innenfor Oslo kommune, og følgelig har høyest utslipp. Vys klimagassutslipp i Oslo er beregnet til nesten 500 tonn CO2- ekvivalenter i året, etterfulgt av Brakar med nærmere 250 tonn CO2-ekvivalenter En siste kategori som er kartlagt i denne rapporten er «planlagte avvik», altså buss for tog. I tillegg er det lagt på 10 prosent av summen av «planlagte avvik» som er «ikke-planlagte avvik». For å unngå dobbelttelling er aktører som er kartlagt innenfor andre segmenter trukket fra i tallene for planlagte avvik. Totale utslipp for dette segmentet innenfor Oslo kommune i løpet av et år er om lag 250 tonn
CO2-ekvivalenter.

Tomkjøring bidrar også betydelig til klimagassutslipp. For turbussegmentet er dette anslått til 30 prosent av
oppdragskjøring2, og for rute- og ekspressbusser er det brukt en faktor på 8 prosent som er basert på erfaringstall fra Ruter i 2019. Totale utslipp fra tomkjøring er følgelig størst hos norske og utenlandske turbusser på henholdsvis rundt 1 200 og 1000 tonn CO2-ekvivalenter. Kartleggingen av klimagassutslippene fra ulike deler av bussmarkedet viser behovet for å fokusere virkemiddelbruken på turbussmarkedet. Oslo kommune må først ta stilling til om kommunen ønsker å flytte mest mulig av turisttrafikken over i den ordinære kollektivtrafikken, eller om fokus skal være på lavest mulig utslipp fra turbussene i Oslo. Velger man å gå for en overføring til kollektivtrafikken vil virkemiddelpakken handle om å gjøre bruk av turbusser mindre attraktivt. Viktige elementer i dette scenarioet er å begrense areal til parkering, innføring av parkeringsavgift, flytting av av- og påstigningssonene lenger unna sentrum, etc. I tillegg bør det gjøres en helhetlig vurdering av hvordan kollektivtrafikken fungerer for turister, med sikte på å fjerne viktige terskler for denne målgruppen.

Velger Oslo å arbeide for lavere utslipp fra turbussene, anbefales det å gjøre dette til et eget prosjekt der samarbeid med næringen er sentralt. Målet er å sørge for en rask overgang til nullutslippsbusser samtidig som næringen får fornuftige økonomiske vilkår. Fordeler knyttet til parkering av busser i sentrum og nær turistattraksjonene er et sentralt virkemiddel. Det bør også vurderes om det kan gis fordeler ved av- og påstigningssonene, økt differensiering mellom fossile busser og nullutslippsbusser i bomringen og justering eller fjerning av månedstaket på bompasseringer. Det bør også vurderes om det kan gis tilskudd til bussaktører som får økte utgifter som følge av overgangen til nullutslippsbusser.

Flybusser står for de nest største klimagassutslippene i den delen av bussmarkedet som er analysert i denne rapporten. De vil påvirkes av endringer i bomsystemet – økt differensiering og økt månedstak. I tillegg anbefales det å ta initiativ til samarbeid med Avinor om løsninger som kan gi nullutslippsbusser i transporten til Gardermoen. For rutebusser som omfattes av fylkeskommunenes innkjøp av kollektivtrafikktjenester, bør det jobbes for at aktuelle fylkeskommuner stiller krav om nullutslippsteknologi i sine anbudsprosesser, mens det ikke anbefales å prioritere busser som kjører lange ruter. For hop on – hop off-tilbudet anbefales det å ta kontakt med leverandøren

Size: x-small

Type: color

Climate budget 2024: Enhanced Efforts to Cut Greenhouse Gas Emissions

Climate budget 2024: Enhanced Efforts to Cut Greenhouse Gas Emissions

Climate Budget 2024

Oslo aims to reduce its direct greenhouse gas emissions by 95 % by 2030 compared to 2009-levels. To steer towards this goal, the city council is working to meet annual emission limits presented in the climate budget. From 2009 to 2021, direct emissions have been reduced by 30 %. With the measures adopted in this climate budget, Oslo can achieve a reduction of about 63 % by 2030 compared to 2009. At the same time, there is potential to reduce emissions in Oslo by up to 79 % in 2030 if new, identified measures are adopted and implemented. The climate budget shows that large emission reductions are possible, but for Oslo to reach its climate goal, there is a need both to strengthen existing measures and to identify and implement new ones.

Linjegraf som viser utslippsreduksjon fra 2010 til 2030. Nåværende trend, vedtatte tiltak og mål er markert, med en kraftig nedgang fra 2023-målet til 2030s 95 % reduksjonsmål.

Estimated emission development towards 2030 as a result of adopted measures, potential for emission cuts if new, identified measures are adopted, and emission limit to reach the goal by 2030.

The City of Oslo uses the climate budget as a governance tool to systematize and target climate efforts. The climate budget is an integral part of the financial budget. Through the climate budget, climate efforts are placed on the agenda in all budget discussions and are included in the overarching budget documents. The responsibility for implementing measures and instruments is distributed among the municipal enterprises and involves reporting requirements on par with the rest of the financial reporting. The climate budget displays the measures and instruments being implemented to cut emissions within Oslo’s borders (direct emissions). For the first time, the climate budget also includes emissions that occur outside of Oslo’s borders, which are a consequence of the consumption of goods and services in Oslo (indirect emissions). The climate budget also describes key initiatives to achieve the goals in the Climate Strategy (case 109/20). The climate budget is presented for the entire financial plan period 2024-2027.

The City Council's Enhanced Efforts to Cut Greenhouse Gas Emissions

Road traffic, waste incineration, and the use of diesel at building and construction sites accounted for nearly 90 % of the total greenhouse gas emissions within Oslo’s borders in 2021. At the same time, Oslo has measures with the greatest emission reductions in the coming years in these sectors. Road traffic alone accounts for more than half of the emissions, and the city council will take an even more systematic approach to reduce emissions from transport.

The Climate Strategy for Oslo towards 2030 has five main goals. The city council has several initiatives that contribute to achieving these goals. At the same time, national policies have obstacles for Oslo to achieve its climate goal. Therefore, the city council will intensify efforts to secure local autonomy to implement a more ambitious climate policy, such as granting municipalities the authority to demand Zero-emission construction and building sites, introduce a zero-emission zone for road traffic, require payment for parking on private property, etc.

The consumption of the municipality, the business community, and the citizens result in significant emissions outside the municipality. These are called indirect emissions. Oslo municipality has decided that Oslo’s indirect greenhouse gas emissions should be significantly lower in 2030 compared to 2020. To strengthen efforts to achieve this goal, measures to reduce indirect emissions are included in this climate budget for the first time.

The Climate Budget 2024 emphasizes the implementation and strengthening of existing measures for the reduction of direct greenhouse gas emissions, in addition to presenting an overview of measures that contribute to reducing indirect emissions.

Some of the key initiatives in the Climate Budget 2024 include:

  • Transition to zero-emission transport
  • Electrification of construction sites
  • Ambitious climate provisions in the land-use part of the municipal master plan
  • Energy initiatives that will provide enough power and effect for the transition to a zero-emission city
  • Reducing the municipality’s indirect emissions

Transition to Zero-Emission Transport

All personal cars and vans in Oslo are to run on electricity or hydrogen by 2030, and all heavy transport must be zero-emission or use sustainable renewable fuels. From November 2024, all taxis operating within the borders of Oslo municipality must be zero-emission vehicles, according to the regulation on environmental requirements for taxi transport in Oslo.

Emissions from heavy transport are estimated to increase towards 2030 unless new policies ensure faster electrification. In 2024, establishing charging stations for trucks will be important, and the city council will therefore ensure a massive effort on publicly available fast chargers for heavy vehicles. The Climate and Energy Fund has granted approval for 55 fast charging points which, if realized, could provide a much better availability for public charging for heavy transport during 2024. The city council proposes to strengthen the development of fast charging for electric heavy transport and taxis. It is proposed to allocate 10 million in 2024 and 10 million in 2025. Furthermore, through the Oslo Package 3 agreement (an overall plan for the development and funding of roads and public transport in Oslo and Akershus county), the city council has ensured that the exemption in the toll ring for trucks on electricity, hydrogen, and biogas lasts until 2027. Through the Oslo Package 3 negotiations in 2024, the city council will work for an agreement that helps fulfill the municipality’s traffic and climate goals while providing funds for the investment and operation of public transportation. The competitive conditions between electric vehicles and fossil-fueled vehicles should be maintained or increased (to the disadvantage of fossil-fuel vehicles). The city council is also working for the government to allow zero-emission commercial transport (heavy and light vehicles) access to the public transport lanes if electric personal vehicles lose access to these lanes.

The city council continues to invest in public transportation. For the school year 2023/2024, the price for a 30-day ticket for children and young people has been reduced to NOK 299. The purpose is, among other things, to change travel habits for children and young people from car/parental driving to the use of public transport and to reduce traffic and greenhouse gas emissions. In the action program 2023–2027 for the urban growth cooperation and Oslo Package 3, Oslo’s share will go to pedestrian, bicycle, and public transport measures. In 2024, the funds will go to, among other things, the operation of public transportation and upgrading of tram depots, a new signal and safety system for the subway, and upgrading and capacity increase at Majorstuen station. NOK 1.5 billion is allocated to the Fornebu Line, and further about NOK 1 billion for upgrades on the tram and subway. Priority measures in 2024 include the upgrade of the Ekeberg Line between Konows gate and Ekebergparken, upgrading of Tøyen subway station, and maintenance on both the tram and subway networks.

Electrification of Construction Sites

Since 2019, Oslo Municipality has required that all construction and building operations on behalf of the municipality shall be fossil-free, and zero-emission solutions are rewarded. New assessments show that the requirement can have a greater effect than previously estimated. From 2020, Oslo has also required fossil-free construction sites for private and state actors through new regulatory plans. The legal basis for the requirement is contested. The city council will work for the national government to quickly send a clear legal basis for zero-emission construction sites out for consultation.

Ambitious climate provisions in the land-use part of the municipal master plan

In June 2023, the city council presented a proposal for a revised land-use part of the municipal master plan, which is on external consultation in the fall of 2023. The proposal is expected to lead to significant emission reductions, which are important for achieving the municipality’s climate goals. The plan proposal includes requirements for greenhouse gas calculations in construction projects, zero-emission construction sites, and local, environmentally friendly, and circular handling of materials, material selection, and reuse. Furthermore, the proposal contains emission requirements for materials, requirements for local renewable energy production, and common energy solutions, as well as requirements facilitating electric commercial transport. The plan also proposes requirements for climate adaptation and carbon storage, including further strengthening of nature and green areas.

Energy Initiatives to Provide Sufficient Power and Impact for the Transition to a Zero-emission City

Oslo Municipality is making significant efforts in energy efficiency both in its own operations and in the city, through, among other things, subsidy schemes for solar panels. At the same time, it is crucial to ensure an energy system that is equipped for the electrification needed towards 2030, with enough power and impact. In the revised budget for 2023, 2 million NOK was allocated to the project «Energy Supply in the Zero-emission City,» which will implement measures to ensure that Oslo has a suitable and flexible energy system by 2030. The project lasts until 2025 and is operated by the Climate Agency.

Reducing the Municipality's Indirect Emissions

The direct greenhouse gas emissions (emissions inside Oslo’s geographical area) are covered by international climate commitments like the Paris Agreement and requirements for national emission inventories. The Norwegian Environment Agency publishes municipal greenhouse gas accounts for the direct emissions. A country or municipality has the most measures to influence direct emissions. Hence, direct emissions have been prioritized in Oslo’s climate budget. Oslo’s indirect emissions are challenging to calculate and will also be another municipality’s or country’s direct emissions. However, the indirect emissions from Oslo are significantly larger than the direct ones, and consumption contributes to significant use of natural resources. Therefore, it is important to work to reduce the emissions we contribute to outside Oslo’s borders. To strengthen the effort, measures to reduce indirect emissions are included in this climate budget for the first time, with associated reporting requirements. By including indirect emissions in the climate budget, the work will be more systematized, and direct and indirect emissions can be seen more in context. Several new measures that the municipality will work with to further reduce indirect emissions have been identified, and processes have been initiated to explore and develop these measures.

Size: medium

Type: image

to elektriske gravemaskiner, klimabudsjett 2024

Rapport

Climate budget 2024

The City of Oslo uses the climate budget as a governance tool to systematize and target climate efforts. The climate budget is an integral part of the financial budget. Through the climate budget, climate efforts are placed on the agenda in all budget discussions and are included in the overarching budget documents. The responsibility for implementing measures and instruments is distributed among the municipal enterprises and involves reporting requirements on par with the rest of the financial reporting. The climate budget displays the measures and instruments being implemented to cut emissions within Oslo’s borders (direct emissions). For the first time, the climate budget also includes emissions that occur outside of Oslo’s borders, which are a consequence of the consumption of goods and services in Oslo (indirect emissions). The climate budget also describes key initiatives to achieve the goals in the Climate Strategy.

Size: medium

Type: image

Nærbilde av industrielle elektriske kontakter festet til kabler, med en del av en maskin og utstyr merket 90 3536 i bakgrunnen.

Rapport

Dagens effektbehov på bygge- og anleggsplasser

Kartlegging for å vurdere sammenhenger, behov og begrensninger av effekt på bygge- og anleggsplasser

Hva er årsakene til effekttoppene og hva anbefales å inkludere i kontraktskrav for automatisk innhenting av forbruksdata fra bygge- og anleggsplasser?

Sweco har gjort en kartlegging på vegne av Klimaetaten i Oslo kommune. Kartleggingen har hatt som formål å innhente data fra pågående bygge- og anleggsprosjekter i kommunen for å få en bedre oversikt over energi, og ikke minst effektbehov for utslippsfrie og delvis utslippsfrie prosjekter. Dette for å gi kommunen og bransjen et bedre kunnskapsgrunnlag knyttet til reell effekt og energi.

Sweco har kartlagt 4 byggeprosjekter og 8 anleggsprosjekter i dette oppdraget. Sentralt har vært å kartlegge årsak til effekt, samt tiltak for å avdempe de største effekttoppene.

Utslippsfrie byggeplasser vil i størst grad være elektrisk. Det har vært stor utvikling i hvilke maskintyper som er tilgjengelige som elektriske på markedet. Nå finnes både asfaltutleggere, borerigger og valser. Investeringskostnadene til elektriske maskiner er fremdeles betydelig høyere enn deres tilsvarende dieselvariant, så investeringsstøtte fra Enova vil være viktig på veien videre for å utvikle dette markedet. I tillegg kommer det stadig flere aktører som har smarte byggestrømskap, batteri- og ladecontainere i ulike størrelser og grad av flyttbarhet. Sweco ser på det som sentralt i veien mot smart styring og god planlegging av slike prosjekter fremover. Hvis dette implementeres, vil man kunne unngå de største effekttoppene, noe som er positivt for strømnettet vårt og samfunnsøkonomien i det hele.

Man kan å tenke at svært mange av kursene i et byggeprosjekt er mulig å koble ut når det er et større effektbehov over kortere tid. Dette gjelder f.eks. brakkerigg, byggoppvarming og byggtørk. Hurtiglading av større anleggsmaskiner er hittil en tydelig årsak til de største effekttoppene, men om man kan slå av en del av grunnlastforbruket eller fordele ladingen mer utover, vil det kunne redusere toppene. Alternativt kan man løse det med stasjonære batterier til peak-shaving eller flere maskiner på omløp. I tillegg bør det komme på plass systemer som gir bruker av f.eks. anleggsmaskiner som settes på lading, til å legge inn når maskinen skal brukes igjen. I enkelte av prosjektene ser Sweco unødvendig høye effekttopper ved endt arbeidsdag. Dette er på grunn av maskinene settes til lading og da gjør ladeinfrastrukturen det den tror den skal gjøre – lade fortest mulig.

Det vil være smart å planlegge utslippsfrie byggeplasser på en grundig måte. Noen entreprenører har fått seg erfaringer og vil bruke det videre. Men offentlige byggherrer må legge til rette for likest mulig konkurranse, så alle kan konkurrere under like vilkår. Derfor er det f.eks. nok mest rasjonelt at byggherre bestiller effekt fra nettselskapet og har det med i konkurransegrunnlaget som tilbyderne skal prise.

Klimaundersøkelsen 2024 – rapport og resultater

Transport

Dagens økonomiske situasjon ser ikke ut til å påvirke bedrifters planer om overgang til utslippsfrie kjøretøy negativt. Halvparten av bedriftene som oppgir at de bruker kjøretøy i deres kjernevirksomhet sier de planlegger å begynne å bruke eller øke andelen av EL-kjøretøy og en av ti bruker utelukkende EL-kjøretøy i dag. Det er også en markant økning av bedrifter som har fått øyene opp for bruk av sykkel og lastesykkel i sin daglige drift.