Hopp til innhold

#KlimaOslo

Eksempler på interne avtaler og retningslinjer

Intern avtale om leasing av el-sykkel

For å gjøre det mer attraktivt å velge sykkel fremfor bil på arbeidsreiser, ønsker vi å tilby leasing av elsykler via lønnslipp. Det er derfor inngått avtale med [leasingtilbyder].  

  • Det er kun fast ansatte som kan søke om leasing pga. varighet på leasingavtale.  
  • Den ansatte trekkes i lønn for leasingkostnad ink. mva.  
  • Sykkelen kan kjøpes ut til en god pris etter endt leasingperiode. Utkjøpspris avklares med [leasingtilbyder] før inngåelse av avtale, og utgjør normalt en sum tilsvarende 2-3 måneder leasing.  
  • Bindingstid er 36 måneder. Dersom den ansatte slutter i jobben før leasingperioden er slutt, står den ansatte ansvarlig for å betale resterende beløp iht. leasingavtalen, eller få en annen fast ansatt til å overta av avtalen. Hvis en annen ansatt skal overta, må vedkommende fylle ut og få innvilget søknad. Når dette er gjort er den ansatte som slutter fritatt videre ansvar. Overføringen må skje før siste arbeidsdag. 

Retningslinjer for tilskudd til elsykkel

For å gjøre det mer attraktivt å velge sykkel fremfor bil på arbeidsreiser, tilbyr vi en tilskuddsordning for leasing og leie av elsykkel. 

  • Det gis tilskudd på [x kr] pr måned ved leasing og leie av elsykkel.  
  • Dette er et tilskudd som innberettes skattemyndighetene og gir fordelsbeskatning.  
  • Gjennomsnittlig skattesats er 25%, så den ansatte vil i snitt få en netto støtte på [x kr] etter skatt. 
  • Den ansatte må søke, og få innvilget støtte før leasing- eller leieavtale inngås med leverandør.  
  • Tilskudd for leasing trekkes fra utlegg knyttet til leasingavtalen (inkl. mva).  
  • Tilskudd for leie av sykkel gis som refusjon etter fremvisning av kvittering.  
  • Kvittering leveres [nærmeste leder iht. rutine for refusjon av utgifter].  
  • Sammen med søknaden skal søker beskrive planlagt bruksområde for sykkelen og hvilket transportmiddel sykkelen erstatter. 
  • Søknader sendes til [lønnsansvarlig]. Forventet saksbehandlingstid er 1 uke. 
  • Ved innvilget søknad forplikter søker seg til å levere en erfaringsrapport basert på 6—8 ukers bruk av sykkelen, senest 6 måneder etter kjøp. Dette for at bedriften skal vurdere hvorvidt tiltaket fungerer etter hensikten. 

Regler for privat lån av elsykkel 

Bedriftens elsykler kan reserveres gratis til bruk på tjenestereiser i arbeidstiden, samt til reiser til og fra arbeidsplassen mot en liten avgift. 

Slik reserverer du sykkel i Outlook og betaler for privat lån av elsykkel:  

  • Søk opp [virksomhet elsykkel] i kalenderen i Outlook og book en ledig elsykkel.  
  • Gjelder både for lån i arbeidstiden og privat lån utenom arbeidstiden. 
  • Syklene reserveres for én dag av gangen. 
  • Bruk av bedriftens elsykkel koster [x kroner] i tidsrommet 16.00 – 08.00.  
  • Betaling i Vipps ved privat bruk:  

– søk opp «[virksomhet] elsykkel» i Vipps, legg reservasjonen i handlevognen  

– klikk på handlevogn  

– klikk på kundeinformasjon og legg inn dato for lån av elsykkel.   

  • Dersom sykkelen blir stjålet ved privat bruk dekker [arbeidsplass] kostnaden,  
  • så lenge sykkelen var forsvarlig låst og batteri og sykkeldisplay tatt av og sikret.   
  • Dersom du er uheldig og skader deg selv på vei til eller fra jobb dekker [pensjonsforsikring hos arbeidsplass] dette.  
  • [Forsikring] dekker ikke skade oppstått ved annen privat bruk enn transport til og fra jobb.   
  • Skader på andre personer, kjøretøy eller materiell dekkes over den enkeltes private forsikring.  
  • Eventuelle feil på elsykkelen meldes til [resepsjonen]. 

  • Nøkler, batteri og sykkeldisplay fås ved henvendelse [i resepsjonen]. Utstyret leveres tilbake [samme sted]. Husk å sette batteriet til lading.  
  • Sikkerhetsutstyr:   Lås og hjelm inngår i bookingen og kan benyttes ved bruk av sykkelen.  

Insentivordninger

Økonomiske incentiver

Økonomisk godtgjørelse for sykling i arbeidstiden og/eller til og fra arbeidsplassen kan motivere flere til å velge sykkelen. Et slikt tilbud kan fungere som en belønning for de som velger bort bilen på arbeidsreiser. 

  • Sykkelgodtgjørelse for tjenestereiser på sykkel, på lik linje med bil, kan være et godt tiltak for å motivere ansatte til å velge bort bilen. Dette er et tiltak som er særlig relevant der ansatte reiser mye i arbeidstiden.  
  • Sykkelgodtgjørelse må være enkelt å registrere godtgjørelsen og enkelt å finne i interne systemer. 
  • Støtte til arbeidsreiser til og fra jobb kan f.eks. løses ved at man gir en gitt sum for å ikke velge bilen et gitt antall dager, eller at man gir støtte til utgifter knyttet til sykkel. 
  • Tilbudet må kommuniseres tydelig til nyansatte. 
  • Involver HR og lønn tidlig i prosessen. 

  • Godtgjørelse på reiser til/fra jobb: 

Grønn reiseavtale i Asker kommune er en ordning der ansatte får en månedlig premiering hvis de velger å droppe bilen til jobb minst fire dager i uka. Beløpet avhenger av årstid og avstand til jobb. 

  • Tilskudd til elsykkel: 

For å gjøre det mer attraktivt å velge sykkel fremfor bil på korte arbeidsreiser, innførte virksomheten Spir en støtteordning, som dekket deler av de ansattes utgifter knyttet til leasing og leie av elsykkel. 

Sykling som del av arbeidstiden

Tidsbruk er en av de viktigste faktorene når man skal velge transportmiddel til jobb. Mange velger bort sykkelen fordi de tror sykling tar for mye tid. Ved å la ansatte registrere deler av sykkelturen til jobb som arbeidstid, kan man gjøre det mer attraktivt å sykle. 

  • Sykling som del av arbeidstiden kan løses ved at ansatte i virksomheter med inkludert trening i arbeidstiden kan regne deler av turen til jobb som «trening».  
  • Hvis denne muligheten allerede finnes på arbeidsplassen i dag, er det ikke sikkert alle kjenner til den. Det er viktig at virksomheten informerer tydelig om dette til både nye og gamle ansatte. 
  • Man kan oppmuntre til aktive arbeidsreiser ved å la både ansatte som går og sykler registrere deler av reisen til jobb som arbeidstid. 

Motivasjonstiltak

Konkurranser

Aktivitetskonkurranser kan gjøre sykling til jobb morsommere og mer engasjerende. Eksempelvis kan man konkurrere i å se hvem som klarer å sykle til jobb oftest i løpet av en viss tidsperiode. Konkurranser kan være effektive og er relativt enkle å gjennomføre. 

  • Det er viktig at en konkurranse oppleves som motiverende også for de som ikke har mulighet til å sykle hver dag. I virksomheter med mange deltidsansatte eller mye hjemmekontor bør konkurransen rigges slik at alle har en sjanse til å vinne. 
  • En løsning kan være at både den som sykler mest og en tilfeldig deltaker vinner, slik at alle har en mulighet til å vinne. 
  • Konkurransen må være enkel å delta på. Tips: Legg en liste i resepsjonen der ansatte kan sette en strek hver dag de sykler til jobb. 
  • Alle virksomheter har mulighet til å melde sine ansatte på «Sykle til jobben»-kampanjen. Dette er en nasjonal aktivitetskampanje med egen app for registrering av aktivitet og mange fine premier. 

Sosiale sykkelaktiviteter

Sosiale sykkelaktiviteter på arbeidsplassen kan inspirere flere ansatte til å sykle til jobb. Når kolleger sykler sammen, blir det enklere for nybegynnere å starte. Slike aktiviteter kan også øke trivselen på jobben. 

  • Sykkeldag på arbeidsplassen med aktiviteter, som testing av elsykler, sykkelverksted og konkurranser. 
  • Sykkelfaddertilbud der erfarne syklister viser sykkelruter og gir gode råd til nybegynnere. 
  • Felles sykkeltur i nærområdet for å bli kjent med lokale sykkelruter. 
  • Felles sykkelturer for rekreasjon eller trening etter arbeidstid. 
  • Verdt å tenke på: 
  • Ikke alle har egen sykkel. Gi ansatte mulighet til å låne bedriftens sykler på felles turer eller foreslå at de kan låne av hverandre. 
En kvinne og en mann ser på et kart sammen

Materiell

Motivasjonsmateriell kan være en del av en større innsats for å fremme sykling til jobb, og kan inkludere inspirerende plakater, e-poster, interninnlegg og videoer med sykkelfokus. Gjennom motivasjonsmateriell kan man også bidra med praktisk informasjon om sykkelruter og trafikkregler. 

  • Plakater som opplyser om tilbud, gir gode sykkeltips og inspirerer ansatte til å ta sykkelen. 
  • Brosjyrer i resepsjonen: Sykkelkart, mekkebrosjyre 
  • Videoer på intranett. Lag gjerne egne videoer som viser hvordan man bruker sykkelfasilitetene på jobb og hvor man finner dem. 
  • Plassering: Heng plakater der ansatte naturlig stopper opp, som i kopirom eller kantine. Plakater med enkle budskap kan henge ved utganger eller andre steder der ansatte passerer. 

  • Kartlag i Google og PDF med anbefalte sykkelruter finnes her 
  • Mekkebrosjyre for enkel service på sykkelen finnes her.  
  • Plakat med vikepliktsregler for syklende finnes her. 
  • Plakat med tips til vintersykling finnes her. 

Andre fasiliteter

Garderober og dusj

Dusj- og garderobefasiliteter er viktig for de som ønsker å kombinere arbeidsreisen med trening. Tørkeskap er dessuten nyttig for alle som reiser aktivt til jobb i all slags vær.  

  • Plasser garderobe nær sykkelparkering og inngang.  
  • Behov for garderobefasiliteter varierer: 
  • Hvis mange ansatte kommer samtidig, kan det være behov for flere dusjer enn der de fleste jobber turnus. 
  • Hvis de ansatte bruker arbeidsklær, er det behov for flere garderobeskap. 
  • Hvis det er en tydelig treningskultur på arbeidsplassen, kan det kreve større garderobe enn der mange bruker elsykkel. 
  • Atskilte garderober for kvinner og menn kan være hensiktsmessig i større virksomheter 
En stor, tom garderobe med dusjer

Lading av elsykkel

Med stadig flere som benytter elsykkel til jobb, kan det være fornuftig å tilby lademuligheter på arbeidsplassen. Dette gjelder særlig hvis man har bedriftssykler. Brann i batterier på elsykkel oppstår svært sjeldent, men det anbefales å legge opp til en mulighet for å kunne lade sykkelen sin så trygt som mulig. 

  • Ladeskap kan være en god investering hvis man ønsker å legge til rette for bruk av elsykler blant ansatte. Ladeskap kommer i ulike størrelser, og kan monteres på vegg eller være frittstående. Ladeskap er ofte utstyrt med en låsemekanisme for sikker lading. 
  • Har man ikke mulighet til å kjøpe ladeskap, sørg gjerne for at elsykler kan lades på et trygt sted uten brennbart materiale i umiddelbar nærhet, slik at en eventuell brann ikke utvikler seg. Elsykkelbatterier bør helst ikke lades i oppholdsrom.  
  • Ved innkjøp av bedriftssykler bør man investere i sykler med batterier fra kjente merkevarer med lang garanti. 
  • For at batteriene skal vare lengst mulig kan det være lurt å velge ladeskap som er utstyrt med en temperatursensor, som gjør at batteriet ikke begynner å lade før det er i riktig temperatur. 

Sykkelservice

Fasiliteter på jobb

Forutsigbarhet er viktig for at sykkel skal være et attraktivt transportmiddel til jobb. Et flatt dekk kan være et hinder for sykling. Tilby utstyr for enkel sykkelservice på arbeidsplassen for å gjøre det lettere å sykle hele året. Serviceutstyr er også nyttig for vedlikehold av bedriftssykler. 

  • Mekkestativ og utstyr bør være lett tilgjengelig ved sykkelparkering. 
  • Informer ansatte tydelig, for eksempel med en plakat ved sykkelparkeringen. 
  • Ha en ansvarlig som sørger for at utstyret vedlikeholdes  
  • en tom oljeflaske hjelper lite.  
  • Sykkelvask: En ren sykkel varer lenger. Tilby sykkelvask, enten med en sykkelvaskemaskin eller en enkel slange innendørs.  Hvis det ikke er tilgang til rennende vann med sluk, kan en mobil sykkelvasker være et alternativ. Sykkelvask bør plasseres ved sykkelparkering. 
Plakat som viser ni forskjellige verktøy og hjelpemidler til sykkelmekk.

Mobilt sykkelverksted

Mobilt sykkelverksted er et tilbud der sykkelmekanikere kommer til arbeidsplassen for å utføre sykkelservice på de ansattes sykler. Dette kan senke terskelen for å sykle og øke bevisstheten om sykling på arbeidsplassen. 

  • Tilbud om redusert pris eller gratis sykkelservice kan senke terskelen ytterligere.  
  • Tilby gjerne to servicer i året. 
  • April: «Gjør sykkelen klar til våren!» For mange er det naturlig å starte sykkelsesongen etter påske. 
  • Oktober: «Gjør sykkelen klar for vinteren!» Senk terskelen for å sykle om vinteren med piggdekkskift, gjerne med tilbud om kjøp av piggdekk. 
  • Gjør avtale med sykkelverksted i god tid før arrangementet, særlig om våren når mange har behov for verkstedtjenester. 
  • Plasser verkstedet på et synlig sted, helst nær ansattinngangen, eller informer tydelig ved sykkelparkeringen. Ved høstarrangementer kan det være lurt å tilby mekanikerne en plass under tak eller innendørs. 
  • Tilby gjerne forhåndsbooking via leverandør, samt drop-in på servicedagen. Booking kan også bidra med å kartlegge interesse. Vurder å sette et krav om et minimum antall forhåndsbookinger for å gjennomføre arrangementet. 

Tilgang til sykler

Utlån av elsykler

Elsykkel kan senke barrierer knyttet til tid, avstand, komfort og dagsform. Den har et stor potensial i å erstatte bil på mange reiser. Studier viser at mange som tester elsykler over en periode, ønsker å kjøpe en selv. Et tilbud via arbeidsplassen kan gjøre det enklere for ansatte å prøve elsykkel før de eventuelt bestemmer seg for å kjøpe en. 

  • Det kan ta tid å endre vaner. Legg gjerne til rette for sammenhengende lån/leie av elsykkel over flere uker. 
  • Man verdsetter et produkt høyere når man føler eierskap og forpliktelse til produktet. Ved å sette krav om at ansatte setter seg egne mål kan det føre til at de sykler mer i testperioden.  
  • Flere leverandører tilbyr månedsleie av ulike typer elsykler.  
  • Gi ansatte mulighet til å leie elsykkel via lønnslipp. 

  • Gi støtte til gratis leie av elsykkelen mot at de ansatte sykler minst tre dager i uken eller setter seg egne mål.  
  • Tilby utlån av bedriftens elsykler etter arbeidstid slik at ansatte kan teste sykkelruta til og fra jobb. 
  • Be ansatte føre en enkel reisedagbok i låneperioden, slik at de blir bevist egne reisevalg. 

Bedriftssykler

Elsykler kan redusere behovet for bil på tjenestereiser. Bedriftssykler kan være et godt tilbud for ansatte som reiser i arbeidstiden, eller som ønsker å teste elsykkel. 

To kvinner står i en resepsjon med hver sin tjenestesykkel

  • Kommuniser tilbudet jevnlig. Plasser sykler synlig, for eksempel i resepsjonen.  
  • Ha et enkelt bookingsystem, så ansatte vet når syklene er ledige. Dette kan f.eks. gjøres via jobbkalenderen. 
  • Innfør rutiner for lading, slik at syklene alltid er klare til bruk. Dette kan være en oppgave for ansatte i resepsjonen. 
  • Hold syklene i god stand. Be de ansatte melde fra om feil og informer tydelig om hvem de skal kontakte. 
  • Inngå en serviceavtale for årlig service og dekkskifte. 
  • Dårlig vær oppleves som en barriere for mange som sykler. Tilby utstyr som regnponchoer og skift til piggdekk om vinteren for å gjøre sykling mulig året rundt. Tilby også utlån av hjelm og sykkellås. 
  • Tilby utlån etter arbeidstid, så ansatte kan teste elsykkel til og fra jobb. 
  • Det bør formuleres egne retningslinjer der man svarer ut hvordan man booker, hva man gjør etter bruk og ansvarsforhold.der man svarer ut hvordan man booker, hva man gjør etter bruk og ansvarsforhold. 

Leasing av elsykler

Elsykkel kan være en dyr investering. Leasing av elsykkel via lønnsslipp kan senke terskelen for å kjøpe egen sykkel.  

Start tidlig: Involver HR og lønn tidlig i prosessen. Leasing via lønnsslipp kan ta tid å få på plass, men når det er etablert er det relativt enkelt å følge opp.  

  • Ta tiden til hjelp: Det kan være få påmeldte de første par registreringsrundene, men flere vil registrere seg etter hvert som ordningen blir bedre kjent og kollegaer deler sine positive erfaringer. 
  • Kommunikasjon: Sørg for tydelig kommunikasjon i flere kanaler ved lansering og i forkant av hver registreringsperiode. Dette kan gjøres gjennom e-post, intranett, møter og plakater. Forklar hva tilbudet er, hvordan det fungerer og hvorfor det er nyttig. 
  • Prøvesykling: Gi ansatte mulighet til å prøve syklene før registrering. Leasing-leverandører tilbyr ofte prøvesykling på arbeidsplassen. 
  • Start tidlig med å innhente tilbud. Involver lønnsansvarlig i prosessen.
    Ha avgrensede registreringsperioder, f. eks. i april/mai og august/
    september. Informer godt i forkant og i løpet av registreringsperiodene. 
  • De ansatte inngår selv avtale direkte med leverandør, men det kan være lurt med en intern avtale mellom ansatte og virksomhet, i tilfelle ansatte slutter eller lignende.
Utsnitt av en sykkel fra Oslo bysykkel

Bysykkelabonnement

Oslo Bysykkel har en bedriftsløsning som gjør det enkelt for ansatte å bruke bysykkel på tjenestereiser. Gjennom en egen innlogging kan bedriften selv lage verdikoder for enkelt-tur, 3-dagers pass eller 365-dagers pass, som kan gis til ansatte og besøkende. Kun verdikoder som faktisk blir benyttet vil faktureres bedriften. Dersom det ikke er stativ i nærheten av arbeidsplassen er det mulig å ta kontakt med Oslo Bysykkel for å vurdere om der er mulig å få satt opp et stativ på egen tomt. 

Om bysyklene

Per 2025 er det rundt 270 bysykkelstativer innenfor Ring 3.

Bysyklene tilbys med piggdekk om vinteren.

Oslo bysykkel tilbyr både manuelle og elektriske sykler.

Les mer på oslobysykkel.no/bedrift

Sykkelparkering

God sykkelparkering er avgjørende for at flere skal kunne sykle til jobb. Med økt elsykkelbruk har behovet for god og trygg sykkelparkering økt ytterligere. En kombinasjon av trygg innendørs sykkelparkering og lett tilgjengelig utendørs parkering er anbefalt. Når du skal oppgradere eller etablere ny sykkelparkering, er det viktig å tenke på: 

Nærbilde av rødt sykkelstativ, formet som en A

Plassering

  • Kombiner gjerne synlig sykkelparkering ute med adgangsregulert sykkelparkering inne. 
  • Sykkelparkering bør være lett tilgjengelig og plassert på vei til og rett ved målpunkt, slik at man slipper å ta omveier. 
  • Sykkelparkering rett ved inngangen gjør den synlig og lett å bruke, og minner de ansatte på at de kan sykle til jobb. 
  • Utendørs sykkelparkering bør helst være under tak i le for vær og vind.  
  • Sykkelparkering inne: Unngå trinn, terskler, omveier og tunge dører uten automatisk døråpner. 

Kapasitet

  • Bygg sykkelparkering for at flere skal kunne sykle, ikke bare for de som allerede sykler. Litt overkapasitet gir rom for vekst. Ta også høyde for besøkende til virksomheten. 

Utforming

  • Anbefalt: Stativ med mulighet for å kunne låse sykkelen med to låser på to punkter.  
  • Minstekrav: Stativer med mulighet for å låse både ramme og hjul. 
  • Tilby stativ for alle sykkeltyper. Elsykler og lastesykler blir stadig vanligere. A-stativ anbefales fordi de er utformet for alle sykler. 
  • Husk at mange sykler kan ta plass, både i lengden, bredden og høyden. Små stativer som står tett, fungerer dårlig. To-etasjes stativer har gjerne ikke plass til sykler med kurv/høyt styre eller lastesykler. 

Trygghet

  • Sykkelparkering ute bør være plassert synlig og være godt opplyst når det er mørkt.  
  • Det bør tilbys mulighet for å låse sykkelen innendørs i eget rom.  
  • Har man ikke mulighet til å etablere parkering inne, finnes det flere tilbydere av låsbare sykkelskur/sykkelbokser som kan plasseres ute. 
Røde sykkelstativ med en rekke parkerte sykler, ved siden av inngangen til et kontorbygg.

Anbefalinger

  • Sykkelparkering ute bør være godt synlig og nær inngangen. A-stativer gir god støtte og mulighet for å låse ramme og hjul. 
  • To-etasjes parkering kan fungere som supplement innendørs, i tillegg til annen parkering. Ønsker man å benytte etasjestativer bør øverste etasje være nedtrekkbar. 
  • Det er ikke bare ansatte som har behov for god sykkelparkering. Det bør derfor legges til rette for utendørs sykkelparkering nær inngangspartiet som også kan benyttes av besøkende. Dette er særlig viktig ved virksomheter med mange besøkende. Dette inkluderer helseinstitusjoner, kulturarenaer, service- og handelsbedrifter, samt skoler (bilde), utdanningsinstitusjoner og barnehager. 

Unngå dette

  • Sykkelparkering bør ikke plasseres slik at de som sykler må ta omveier for å parkere. Velg en plassering som gi enkel adkomst på vei til inngangspartiet. 
  • Ikke la estetikk gå på bekostning av funksjon. Det er viktig at sykkelparkering gir god støtte og kan benyttes av alle sykkeltyper.
Et sykkelstativ formet som en spiral, med sykler låst fast til det.
  • Mange stativer tett på hverandre gir ikke plass til flere sykler. Ta utgangspunkt i at stativet i praksis tar like mye plass som sykkelen som skal stå der.
  • Stativer som kun gir støtte til sykkelhjulet gir ikke tilstrekkelig sikring. Husk at det må være mulig å låse ramme og hjul til stativet.
Sykkelstativ festet til en betongvegg. Enkelte sykler festet til dem.

Hvordan få flere til å sykle

Skal man lykkes med å tilrettelegge for sykkel på arbeidsplassen er det avgjørende å få på plass attraktive tilbud og iverksette tiltak som oppmuntrer de ansatte til å sykle. Effektive tiltak for å fremme sykling til jobb kan variere fra virksomhet til virksomhet. Foruten sykkelparkering, som er et essensielt for at man skal kunne sykle til jobb, anbefaler vi å plukke de tiltakene som passer best for din bedrift og dine ansatte. 

I de fleste tilfeller vil det ikke være nok å gjennomføre ett enkelt tiltak hvis man ønsker å endre vaner og holdninger knyttet til reiseadferd. Vi anbefaler derfor en kombinasjon av tiltak. På de neste sidene følger en oversikt over ulike tiltak som kan bidra til at flere velger sykkelen til jobb. 

Reisen til jobb er for de fleste en vane som har utviklet seg over tid, og som de færreste tenker over. Å endre inngrodde reisevaner kan kreve både tid og innsats. Det finnes flere adferdsmodeller som beskriver faktorer som bidrar til å endre vaner. Mange av tiltakene som foreslås i denne veilederen er knyttet til disse faktorene, og er myntet på å gjøre det enklere for de ansatte å komme i gang med sykling og få gode vaner med å sykle til jobb. 

 En modell som knytter adferdsendringer til: 

  • EVNE: Sørg for at folk har ferdighetene og kunnskapen de trenger. Kan de ansatte sykle? Kjenner de den tryggeste veien til jobb?  

Eksempler på tiltak: Sykkel-opplæringskurs, sykkelkart, sykkeltur.  

  • MULIGHET: Gjør det lettere for ansatte å velge sykkel. Har de ansatte et trygt sted å parkere sykkelen? Eier de ansatte sykkel? 

Eksempler på tiltak: Oppgrader sykkelparkering, tilby elsykkelleasing og sykkelverksted på jobb. 

  • MOTIVASJON: Kjenner de ansatte fordelene ved å reise aktivt til jobb? Er de ansatte motivert? Har de opplevd glede ved sykling?  

Eksempler på tiltak: Konkurranser, mulighet for sykling til jobb som del av arbeidstid, sykkelgodtgjørelse, test av elsykkel. 

En annen nyttig tilnærming for å fremme endringer i atferd. Her er noen eksempler på hva en arbeidsplass kan gjøre for å få flere til å sykle til jobb: 

  • Det må oppleves ENKELT å velge sykkelen:  

Fokuser på å senke terskler. Selv små barrierer kan hindre folk i å ta et valg. Tilby sykkelparkering nær inngangen, enkel tilgang til pumpe og ekstra slange, tilby regnponcho til de som sykler i arbeidstiden. 

  • Det må oppleves ATTRAKTIVT å velge sykkelen:  

Innfør insentiver som gavekort, rabatter eller sykkelgodtgjørelse for ansatte som sykler til jobb. Arranger konkurranser med premier for å gjøre det mer motiverende og gøy å reise aktivt til jobb. 

  • Det må oppleves SOSIALT å velge sykkelen:  

Utnevn sykkelambassadører som kan oppmuntre kolleger til å sykle. Del historier fra ansatte som sykler til jobb for å inspirere andre. Oppmuntre til samsykling til møter i arbeidstid med et godt bedriftsykkeltilbud. 

  • Tilbud og informasjon til riktig TID 

Planlegg arrangementer og konkurranser i starten av en ny sesong. Tilby sykkelinformasjon til nyansatte. Send regelmessige påminnelser og oppdateringer om fordelene ved å sykle til jobb og kommende aktiviteter. 

Barrierer og løsninger

Både arbeidsgivere og arbeidstagere kan oppleve barrierer eller ha fordommer knyttet til det å sykle til jobb og å tilrettelegge for sykkel på arbeidsplassen. Her er eksempler på potensielle terskler og mulige løsninger: 

  • «Det er dyrt å legge til rette for sykkel på arbeidsplassen.» 

Å legge til rette for sykling kan i noen tilfeller innebære store enkeltutgifter for virksomheten, men det er mye å spare i det lange løp. Å legge til rette for sykkel kan både redusere utgifter på bilparkering og bidra til mindre sykefravær – det kan til og med bidra til økt produktivitet. Mange tiltak er også lite kostnadskrevende, som leasing av elsykler, konkurranser, utstyr til enkel service og bedre plassering av sykkelstativer. 

  • «Det er for mye jobb å legge til rette for sykkel på arbeidsplassen.» 

Selv om det er hensiktsmessig å beregne god tid til tilrettelegging, trenger det ikke nødvendigvis bety at det krever mye arbeidstid. Mye kan løse seg med en god tidsplan og tydelig ansvar internt. 

  • «Jeg er usikker på om sykling til jobb er noe for meg.» 

Tilby mulighet for å teste sykkel til og fra jobb. Dette kan eksempelvis gjøres med bedriftens elsykler, gjennom ekstern utleier eller via en fadderordning blant de ansatte. 

  • «Jeg vet ikke hvor jeg skal sykle til jobb.» 

Mange mangler kunnskap om hvor det er trygt og effektiv å sykle til jobb. Ha sykkelkart tilgjengelig på arbeidsplassen. Kart kan f.eks. henges opp som en plakat, tilbys i papirform i resepsjon eller legges ut digitalt i interne kanaler. Arranger sykkelturer i området eller engasjer ambassadører blant kollegaer som kjenner sykkelveinettet godt. 

  • «Det er for langt å sykle til jobb.» «Det er for mange bakker på vei til jobb.» 

En elsykkel kan senke terskler både når det kommer til avstand og topografi. Tilby mulighet for å teste elsykkel til og fra jobb.  

  • «Jeg ønsker å kjøpe elsykkel, men har ikke råd.» 

Å kjøpe en elsykkel kan oppleves som en stor engangskostnad for mange. Tilby mulighet for å lease eller leie elsykkel over lønnsslipp. 

  • «Det er ikke mulig å sykle om vinteren.» 

Sykling om vinteren kan være enklere enn man tror. La ansatte få teste bedriftens sykler med piggdekk. Tilby gjerne mulighet for å kjøpe piggdekk til rabattert pris. 

  • «Sykkelen min er punktert/ikke i stand.» 

Senk terskelen for å fikse sykkelen ved å tilby sykkelservice på arbeidsplassen, gjerne gratis. Det finnes flere måter å tilby service på; enten gjennom å invitere sykkelmekanikere til arbeidsplassen for å fikse syklene til de ansatte, eller å inngå en avtale med et sykkelverksted hvor ansatte selv kan komme innom med sin sykkel. Det er også lurt å tilgjengeliggjøre lappesett, pumpe og verktøy på arbeidsplassen. 

Gjennomføring

Gjennomføringsfasen handler om å gjøre de ansatte kjent med det nye sykkeltilbudet på arbeidsplassen, gjennomføre tiltak og aktiviteter, og motivere og engasjere de ansatte til å sykle.  

Inviter til et oppstartsarrangement

Når nye sykkeltilbud og fysiske tiltak er på plass, anbefaler vi å invitere til et arrangement for alle ansatte. Det viktigste med et slikt arrangement er at de ansatte får ta del i satsningen og blir kjent med de nye tilbudene, og gjennom dette blir inspirert til å sykle.  

Et oppstartsarrangement kan inkludere: 

  • Gratis sykkelverksted for de ansatte.  
  • Tilbud om å la ansatte teste elsykler, hvis dere skal tilby bedriftssykler, utlånssykler eller leasing.  
  • Omvisning for å se på nye fasiliteter, f.eks. sykkelparkering, garderober og andre nye tilbud. 

Gjennomfør løpende tiltak over flere år

Det kan ta tid å endre holdninger og adferd. For å holde trykket oppe anbefaler vi å spre en del tiltak utover året, helst over flere år. Dette er gjerne tiltak som går på motivasjon og inspirasjon, som for eksempel plakatkampanjer, konkurranser og sosiale aktiviteter. Vi anbefaler også å gjenta enkelttiltak, slik som gratis sykkelverksted, eller invitere til nye aktiviteter senere i sesongen, for eksempel etter sommerferie eller i starten av ny sesong. Pass på at sykkelparkering og garderober holdes i stand, og at sykkelpumpa fungerer og sykkeloljen ikke går tom. 

Informer de ansatte underveis

Det holder ikke med fine fasiliteter og tilbud hvis de ansatte ikke vet om dem. Jevnlig informasjon og god kommunikasjon er viktig for å inspirere flere til å sykle. Bruk interne kanaler for å minne de ansatte på hvilke tilbud som finnes og legg ut inspirerende informasjon som gir de ansatte lyst til å velge sykkelen.  

Ved nyansettelser bør man ha en omvisning av sykkelfasilitetene og tilbudene på arbeidsplassen, for å inspirere til gode reisevaner fra første stund.  

Gjør eventuelle justeringer

Arbeidet med å gjøre arbeidsplassen mer sykkelvennlig er en kontinuerlig prosess, og når det har gått litt tid anbefaler vi å ta en fot i bakken for å evaluere innsatsen så langt. Dette kan gjøres gjennom reisevaneundersøkelser og/eller dialog med ansatte.