Size: large
Type: image
– Dette er en stor anerkjennelse av Oslos mangeårige og målrettede arbeid med å redusere klimagassutslippene, og er et resultat av tett og godt samarbeid med næringslivet, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg.
Prisen “Local Leaders Climate Awards” deles ut til byer som går foran i arbeidet med å kutte utslipp og utvikle bærekraftige transportløsninger. Oslo vant i kategorien Clean, Reliable Transportation og får utmerkelsen for sin helhetlige innsats med å fase inn utslippsfrie lastebiler og prosjektet Foregangsby for utslippsfri tungtransport. Prisen ble delt med São Paulo, som får den for sitt program for å elektrifisere bussflåten. I hver kategori ble det kåret en internasjonal og en brasiliansk vinner.
Priser til inspirasjon
– Jeg vil rette en spesiell takk til sentrale aktører i bransjen som har tatt utfordringen på strak arm, og tatt grep for raskt å gjøre tungtransporten utslippsfri. Dette er en pris jeg vil dele med byens næringsliv, sier Lae Solberg.
Prisen føyer seg inn i rekken av priser Oslo kommune har mottatt de siste årene for arbeidet med å gjøre byen grønnere og triveligere, som for eksempel European Sustainable City Award i 2003 og European Green Capital i 2019.
– Jeg håper at prisen kan inspirere også andre byer til å finne nye måter å redusere utslippene på, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg.
Prisen ble delt ut i forkant av klimatoppmøtet som skal starte i Belém, Brasil den 10. november i år.
Fra diesel til utslippsfritt
For fem år siden bestod tungtransporten i Oslo nesten utelukkende av diesellastebiler. Hittil i 2025 er 34 prosent av nye lastebiler over 12 tonn elektriske eller går på biogass – mer enn dobbelt så mange som landsgjennomsnittet.
– Dette har vi fått til fordi kommunen både har stilt krav i offentlige anskaffelser, samtidig som vi har lagt til rette for ladeinfrastruktur og gjort el-lastebiler økonomisk lønnsomt gjennom bompengefritak og støtteordninger. Vi har hatt tett samarbeid med næringslivet når vi har utformet virkemidlene. Lokal klimapolitikk kan ha stor effekt – også globalt, utdyper byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea.
Marit Vea, byråd for miljø og samferdsel
Viktige tiltak
Bak utviklingen ligger en helhetlig virkemiddelpakke:
- Bompengefritak for elektriske og biogassdrevne lastebiler, gjeldende ut 2030, samt økte takster for fossile lastebiler.
- Krav i kommunens anskaffelser om utslippsfri transport.
- Utbygging av hurtiglade- og biogasstasjoner gjennom Klima- og energifondet og egne kommunale investeringer.
- Tett dialog med næringslivet for å sikre forutsigbarhet og praktiske løsninger.
Oslo har jobbet målrettet med å gjøre tungtransporten utslippsfri siden 2020, da arbeidet med prosjektet Foregangsby for utslippsfri tungtransport for å kutte utslipp fra tungtransporten startet.
– Tungtransporten står for over 30 prosent av klimagassutslippene fra veitrafikk i Oslo og det er derfor viktig å ha gode tiltak for denne kjøretøygruppen, slik at utslippene går ned. Det har vi lykkes med gjennom dette prosjektet, sier Margrethe Lunder, prosjektleder og klimarådgiver i Klimaetaten.
Margrethe Lunder
Prisen ble offentliggjort under Local Leaders Climate Awards Recognition Ceremony i Rio de Janeiro den 4. november, som del av COP30 Local Leaders Forum.
Forumet samler ordførere, guvernører og andre ledere for å vise frem og akselerere lokale klimatiltak, som ses på som avgjørende for å nå globale klimamål. Møtet er organisert av COP30-presidentskapet og Bloomberg Philanthropies og har som mål å styrke partnerskap og drive frem en enhetlig agenda for lokale klimaresultater.