Målet er å gi et bedre ladetilbud der folk faktisk parkerer: utenfor kontorbygg, kjøpesentre, borettslag og andre steder hvor ladeinfrastruktur allerede finnes – men ikke alltid er tilgjengelig for alle. Ordningen dekker inntil halvparten av kostnadene for å etablere ladere eller gjøre dem offentlig tilgjengelige.

– Byrådet jobber for at Oslo skal få et skikkelig ladeløft, og næringslivet sitter på store arealer som kan utnyttes. Gjennom denne ordningen blir det enklere og mer lønnsomt for bedrifter å tilby ladepunkter for offentligheten. Vi får et enda bedre ladetilbud i Oslo, og arealene i byen blir utnyttet enda mer effektivt, sier Marit Vea, byråd for miljø og samferdsel. 

Les mer om og søk på den nye ordningen her 

Flere kostnader støttes

I tillegg til å støtte etableringen av nye ladere, gir ordningen altså støtte til utstyr og tiltak som er nødvendig for å offentliggjøre eksisterende ladere. Det kan for eksempel være skilting, adgangs- og betalingsløsninger, sikkerhetstiltak og andre oppgraderinger. Man trenger med andre ord ikke etablere nye ladere for å kvalifisere til støtte.

Inntil 50 prosent av kostnadene kan dekkes, med et øvre tak på 1 million kroner per søker, samt inntil 15 000 kroner per ladepunkt som åpnes for allmennheten.

For å få støtte, må laderne være tilgjengelige for alle i minimum ti timer sammenhengende i døgnet.

Ordningen retter seg mot eiendomsaktører, driftsselskaper, næringsliv og andre som disponerer parkeringsplasser på privat grunn i Oslo, og som vil gjøre ladere tilgjengelige for publikum. Eierne av laderne kan ta betalt for ladingen, og dermed tjene penger på ladere som ellers ville stått ubrukt større deler av døgnet.

Mustad Eiendom har brukt tilskuddsordningen til å styrke det lokale ladetilbudet i Lilleakerbyen. Direktør for teknisk drift i Mustad Eiendom, Terje Wathne: – Vi ønsker å legge til rette for sømløs og bærekraftig mobilitet i området. Ved å åpne ladepunkter for publikum bidrar vi til et mer tilgjengelig og fremtidsrettet ladetilbud- der både beboere, besøkende og næringsliv kan velge grønt uten hindringer.

Margrethe Lunder i Kimaetaten.

Margrethe Lunder, rådgiver i Klimaetaten

Viktig med god ladeinfrastruktur

– Oslo har kommet langt på elbil, men utbyggingen av infrastruktur henger etter. Geografiske skjevheter i tilbudet viser dessuten at vi må utnytte eksisterende infrastruktur bedre. Ved å støtte nødvendige oppgraderinger for å åpne allerede etablerte ladeplasser, kan vi øke kapasiteten raskt, med lavere kostnad og mindre anleggsarbeid. Det sier Margrethe Lunder, rådgiver i Klimaetaten

Flere åpne ladepunkter der bilene står – også på kveld og natt – gjør det enklere å kjøre utslippsfritt og reduserer behovet for nye utbygginger.

Margrethe Lunder: – Oslo har en av verdens høyeste tettheter av elbiler, og andelen av bilparken som er elektrisk øker raskt. Da er det viktig å sørge for at ladeinfrastrukturen holder tritt med utviklingen, samtidig som vi gir et insentiv for å utnytte parkeringsplasser og ladere hele døgnet.