– Vi ser at ved å ha elektriske varebiler er fremkommeligheten bedre i sentrum, det er null støy og utslipp, og montørene har «full tank» hver dag. Parkering, bom-, og drivstoffkostnader har gått ned, sier daglig leder i Oslo Elektriske, Fabian Styrmoe.  

oslo elektriske, fabian styrmoe

Daglig leder i Oslo Elektriske, Fabian Styrmoe.

Endelig en elvarebil som tilfredsstiller 

Oslo Elektriske AS er en elektroentreprenørbedrift som utfører elektriske serviceoppdrag for kunder i Oslo og omegn. Daglig leder Fabian Styrmoe forteller at bedriften har ønsket å elektrifisere seg lenge, men at bilene som har vært på markedet til nå har hatt for kort rekkevidde for deres behov.

Vi som produksjonsbedrift er helt avhengig av å ha gode verktøy. Før vi gikk over til elbiler var det viktig for oss at «barnesykdommer» var borte, samt at rekkevidden på bilene var på et akseptabelt nivå i forhold til hvor mye vi kjører, og hvor mye det er behov for å lade, spesielt på vinteren, sier Fabian Styrmoe og er fornøyd med at de endelig har fått en elvarebil som tilfredsstiller bedriftens behov både når det kommer til rekkevidde og å ha plass til tunge verktøy.

 

elvarebil

Med en elbil som fylte alle kriterieboksene, kunne Oslo Elektriske starte elektrifiseringen av bilparken sin. Snart har de seks elektriske varebiler. Fem ID Buzz og en Mercedes eCitan. Prosjektlederne kjører også elbil.

Mange fordeler med elvarebil

Lenge har varebilene ligget bak personbilene når det kommer til omstilling til utslippsfrie løsninger. Kun en fjerdedel av varebilene som ble solgt i Norge i 2022 var elektriske. Men de siste tallene for nybilsalget i Oslo viser at det ble solgt flere nye elektriske varebiler enn fossile i både mars og april i år. I to måneder på rad har salget av nye elvarebiler ligget på over 50 prosent i hovedstaden. I mai lå det på 49 prosent.

 

Les også: Oslo kommune oppretter ny tilskuddsordning for lading av elvarebiler

– Det er positivt at flere nå har fått øynene opp for elvarebilene. Dette bidrar til at vi får kuttet utslipp i transportsektoren og at vi kan nå klimamålene våre. Det sier Margrethe Lunder som jobber som klimarådgiver i Klimaetaten i Oslo kommune. Med de gode salgstallene håper hun at flere blir inspirert til å velge elektrisk.  

Margrethe Lunder i Kimaetaten.

Margrethe Lunder i Kimaetaten.

elvarebil

Slik ser skiltet for næringsparkeringsplasser for elvarebiler ut.

 Det er flere fordeler med elvarebil. Man kjører for eksempel gratis i bomringen og det er avsatt egne næringsparkeringsplasser ulike steder i byen man kan benytte gratis. Det har kommet flere biler på markedet nå som vil tilfredsstille ulike virksomheters kriterier. Og hos kommunen kan bedrifter få støtte til å etablere ladere på jobb, sier Margrethe Lunder. Hun trekker også frem at oppdragsgivere, både i kommunen og næringslivet, kan stille krav i anskaffelser som kan gi et ekstra dytt i elektrisk retning for bransjen.  

Helelektriske elektrikere

Selv om elektrikerbedriften ikke hadde en eneste elektrisk bil i 2022, kommer de i 2025 til å kun til ha elektriske biler. De kan dermed med rette kalle seg Oslo (Hel)Elektriske. 

Nysgjerrig på elvarebil? Oslo kommune gir støtte til ladeinfrastrukturladeboks og hurtiglading for elvarebil. Les mer.

 

Les også: – For tidlig å fjerne Enova-støtten til kjøp av elvarebiler og biogasskjøretøy