Lyden av symaskiner, skopuss og dampstrykejern danner en salig summing i lokalene til Repairable på CC Vest. Det repareres. Med jevne mellomrom kommer det kunder som har med seg alt fra bukser og jakker, til vesker og sko som de legger oppå disken i verkstedet. De ønsker hjelp til å forlenge levetiden til tingene sine.

Celine Rieber Waldjac har med en lakserosa vinterjakke. Den tilhører hennes åtte år gamle datter.

Det er også mulig å sende plagg til reparasjon via posten. Da fikses de på verkstedet og sendes tilbake til deg. Enkelt og greit.

– Den er ødelagt hele tre steder, sier hun og viser frem jakken til kjole- og draktsyer Helle, som tar imot på andre siden av disken. Hanken har løsnet, en knapp mangler og sømmen i ermet har gått opp. Nå ønsker hun å få den reparert, fremfor å kjøpe ny.

– Den er jo helt fin ellers, påpeker Celine og snur rundt på jakken for å vise. Hun fortsetter: – I vår familie er vi opptatt av å kjøpe produkter med kvalitet, som tåler en trøkk og kan vare lenge. Får man en rift i en super jakke, som ellers er i god stand, fikser vi det heller med en lapp enn å kjøpe ny. Slike produkter får man gjerne også et forhold til – en viss grad av affeksjonsverdi, forteller Celine Waldjac. Hun sier at familien forsøker å ha et bevisst forhold til alt fra å redusere matsvinn, til redusert bilbruk, og fokus på innkjøp av kvalitetsprodukter med lang leveevne.

 

Hva er Repairable?

Repairable reparerer, justerer, vasker og steller dine favorittplagg slik at de får forlenget levetid.
De har verksted på CC Vest og Fornebu der du kan komme med klær, sko og vesker. Her har de skredder, skomaker og selger second hand klær.
Kundene leverer i snitt to plagg om gangen.
De har mellom 400-500 kunder i måneden på verkstedet på CC vest.
Repairable reparasjon gjenbruk celine waldjac

Celine Waldjac har med datterens jakke til reparasjon hos Repairable.

Repairable reparasjon gjenbruk viser frem jakken

Kjole- og draktsyer Helle tar en titt på jakken som kunden Celine har tatt med til Repairable.

– Mine barn bruker gjerne klær som har vært innom to familier i forkant, og fremdeles holder god stand. Dette er en vinn-vinn-løsning, som er både økonomisk gunstig, men også bærekraftig. Barna synes til og med det er litt stas å kunne bruke noe som sine store kule, fettere og kusiner har hatt, sier Waldjac.

 

Oslofolk sier de vil kjøpe færre nye klær

De siste 20 årene har klesforbruket vårt skutt i været. Vi kjøper faktisk dobbelt så mye klær nå som i 2003. Tekstil- og klesproduksjon fører til utslipp og belaster miljøet. Særlig vannforbruket er høyt. Visste du at det kreves rundt 1400 liter vann til å produsere én t-skjorte? Det tilsvarer mer enn ti badekar fylt med vann.  Derfor ønsker flere å reparere favorittklærne sine eller kjøpe brukt, fremfor å kjøpe nytt.

 

 

I Klimaundersøkelsen for 2023 svarer 28 prosent i Oslo at de allerede har redusert eget forbruk, mens ytterligere 49 prosent mener det er sannsynlig at de vil gjøre det. Vi har også spurt om folk gjenbruker og reparerer tingene sine innenfor utvalgte varegrupper.  Klær, møbler og interiør er varegruppene flest mener de allerede kjøper mindre nytt ved å vedlikeholde bedre. Det er særlig kvinner og aldersgruppene over 30 år som oppgir at de gjør dette.

 

  • Klimaundersøkelsen kartlegger adferd og holdninger til klimatiltak hos befolkning og næringsliv i Oslo og de tidligere Akershus-kommunene.
  • I år har vi spurt om folk er villig til å redusere forbruket av ulike varegrupper, for eksempel med å gjenbruke og reparere.
  • 27 prosent av oslofolk svarer at de har gjort eller gjør det allerede, mens
  • 44 prosent svarer at det er svært, ganske eller litt sannsynlig at de kommer til å gjøre det.
  • 33 prosent av oslokvinner mener de allerede kjøper færre nye klær, mens 21 prosent av mennene sier det samme.
  • I aldersgruppen 16-29 oppgir 22 prosent at de kjøper færre nye klær, mens i de andre aldersgruppene er det jevnt over 3 av 10 som oppgir det samme.
  • Undersøkelsen har blitt gjennomført årlig siden 2017.
  • Undersøkelsen gjennomføres av Opinion på oppdrag for Klimaetaten i Oslo, og består av en del for befolkningen og en del for næringslivet.
  • Antall respondenter for befolkning er 1503 for Oslo og 1002 for Akershus, mens det er 495 respondenter fra Oslos næringsliv.
Figur som viser svarene for senket forbruk for sportsutstyr, klær, elektronikk og møbler/interiør
  • LES mer om Klimaundersøkelsen her

Ser de samme trend hos Repairable?

– Ja, det er fremdeles «voksne», det vil si over 30 år, som dominerer. Det er overkant av kvinner som leverer, men menn og kvinner har litt ulik profil som er morsomt å legge merke til. Mennene er lite prissensitive, de skal ha jobben gjort. Kvinnene er mer nysgjerrig på prosessen og hvordan resultat blir, sier Ingvill Vasset-Kerob. Hun startet Repairable i 2017, nettopp for å gjøre det enklere og mer forutsigbart å få hjelp til reparasjon av klær og sko av faglærte.

– Vi føler at vi har et felles samfunnsoppdrag, der vi sammen skal snu på forbruksmønstrene, sier Ingvill Vasset-Kerob.

repairable Ingvill Vasset-Kerob

Ingvill Vasset-Kerob startet Repairable i 2017

Repairable gjenbruk reparasjon butikken

Hos Repairable på CC Vest har de verksted med skredder og skomaker. Det er også mulig å få kjøpt second hand klær.

Flere reparerer fordi de tenker på miljøet

Kjole- og draktsyer Helle tar en titt på den lakserosa vinterjakken og studerer de tre stedene som trenger reparasjon. Hun har umiddelbart forslag til løsninger, og i samråd med kunden Celine blir de enige om løsning og pris. Estimert leveringstid er rundt én uke, selv om de pleier å bruke kortere tid. Barneklær får 10 % rabatt.

Repairable reparasjon gjenbruk symaskin

Skredder Saleh er i full gang med å sy vinterjakken.

Skredder Saleh tar over vinterjakken og setter seg ved symaskinen. Med 27 års erfaring i skredderyrket, ser han raskt hva jakken trenger for å kunne bli så god som ny. Symaskinen durer. Han syr den ene sømmen på ermet og fester en ny knapp. Så banker han den på plass med en hammer. Sånn! Der var knappen tilbake.

Repairable observerer at folk nå snakker mer om at de er opptatt av bærekraft og miljø.

–  Selv om enkelte synes det kan være snakk om mye penger å reparere et plagg, velger mange likevel å gjøre det fremfor å kjøpe nytt – fordi de tenker på miljøet. Det virker som kundene ser verdien i dette og at jobben utføres med kvalitet, forteller Helle. Mange av plaggene håndsys på verkstedet, og de sitter ofte sammen og spør hverandre om råd. De er enige om at de har det veldig fint på jobb.

To vedlikeholdstips fra Repairable:

Glidelåser går i stykker. Sånn er det bare. Men visste du at du kan gi dem litt omsorg ved å bruke en gråblyant og tegne opp og ned langs låsen? Eller bruke fett fra stearinlys? Da varer glidelåsen lenger.
Før du setter bort vinterskoene, kan det være lurt å smøre de godt inn med skokrem. La de stå å godgjøre seg over sommeren og høsten. Så er de godt forberedt og klare for en ny vinter. Slik holder de lenger.
Repairable reparasjon gjenbruk syr bunad

Silje er utdannet dameskredder – en utdanning som ikke lenger finnes. I dag heter det nemlig kjole- og draktsyer.

– Men det er ikke noe teselskap her, vi må jobbe effektivt, skyter dameskredder Silje inn, mens hun ser opp fra bunaden hun holder på å sy. Helle nikker, og sier:

– Vi jobber her fordi vi brenner for det og bryr oss. Folk sier de er så takknemlig for oss og jobben vi gjør, men det er vi som er takknemlig – uten kundene hadde vi ikke vært her.

Så god som ny på 30 minutter

Vinterjakken som Celine Waldjac hadde med seg er nå ferdigreparert, alle tre steder. Det tok 30 minutter for under 500-lappen. Nå er den så god som ny. De flittige skredderne, syerne og skomakeren hos Repairable jobber videre med å få ferdig bunad, bunadssko og finstas til nasjonaldagen og vårens konfirmasjoner.

Repairable reparasjon gjenbruk viser frem jakken

På bare 30 minutter ble hanken og sømmen reparert og ny knapp på plass.

I mellomtiden kan den åtte år gamle vinterjakkeeieren glede seg til enda en vinter med sin lakserosa jakke som nå har fått forlenget liv.