Disse elvarebilene kan du kjøpe nå

Fordelene ved å kjøre el-varebil er mange. Her er modellene som nå er tilgjengelige i Norge.

Tekst Lise H. Eide Foto Hampus Lundgren

 

Peugeot e-Expert, Citroën e-Jumpy, Opel Vivaro-e

  • Peugeot, Citroën og Opel har gått sammen og leverer den samme bilen under hvert sitt navn.
  • Leveres i to utgaver, med batteri på 50 kWh eller 75 kWh.
  • Den har en rekkevidde på enten 230 km eller 330 km etter den nye WLTP-standarden.
  • Med énfaset vegglader på 7,4 kW lades batteriet helt opp på cirka 7,5 timer. Kan lades med opptil 100 kW, som gir 80 % kapasitet på en halv time.
  • Leveres i tre ulike lengder, med samme lastevolum og nyttelast som de fossildrevne utgavene.
  • Lastevolum på opptil 6,6 m³, og en nyttelast på opptil 1275 kilo.
  • Kan trekke henger opp til 1000 kilo.
  • Pris fra 379 900 kr.

Nissan e-NV200

Klimatilskudd.no

Både privatpersoner, borettslag og sameier eller bedrifter i Oslo kan søke om klimatilskudd på klimatilskudd.no . Det gjelder bl.a:

  • kjøp av ny el-varebil
  • etablering av ladestasjoner for elektriske drosjer
  • ladeinfrastruktur til bedrifter, borettslag og sameier
  • energiforbedring gjennom FoU og pilotprosjekter
  • sykkelparkering i borettslag og sameier
  • energiforbedring i boliger
  • utskifting av gamle vedovner
  • smarte jobbreiser
  • elektrisk lastesykkel for bedrifter

Nissans elvarebil e-NV200 kommer som Comfort Plus og Premium, begge med 40 kWh.

  • Rekkevidden under norske forhold er 250 kilometer om sommeren, 200 kilometer om vinteren.
  • Med standard ombordlader tar det cirka 19 timer å lade batteriet med 2,3 kWh / 10A effekt, og rundt 11 timer med 3,6 kWh / 16A. Tilkoblet CHAdeMO-hurtiglading (0-80 prosent) tar cirka 40 –60 minutter.
  • Motoreffekt på 80 kW / 110 hk. Bagasjerom; 870-3100 liter.
  • Pris fra 307 480 kr

 

Mercedes Benz eVito

  • Mercedes`eVito elvarebil kommer i lang og ekstra lang variant.
  • Den har en elektromotor med 85 kW (116 hk).
  • Strømforbruk i testsyklus for blandet kjøring ligger på 23 kWh/100 km.
  • eVito elvarebil har en rekkevidde på inntil 150 km. Batteriet har en effektiv kapasitet på 35 kWh og er med en ladeeffekt på 7,4 kW fulladet på cirka 6 timer (fra 0 til 100 %).
  • Lasteromsvolumet som er på 6,0 m³ til 6,6 m³ på den lange varianten. Sistnevnte har en nyttelast på inntil 1016 kg, mens nyttelasten for den ekstra lange varianten er på inntil 991 kg.
  • Pris fra 370 000 kr
grønn varetransport
Smarte folk
Sparer penger på grønn el-varebil

Renault Kangoo Z.E. Maxi (33 kWh)

  • Rekkevidde under norske forhold er 200 kilometer om sommeren, 120 kilometer om vinteren.
  • Med 2,3 kW/10A ladeeffekt (via husholdningskontakt) vil fullading (0-100 prosent) ta 16-17 timer, og cirka 11 timer med 3,6 kW/16A (hjemmeladestasjon med Type 2-kontakt). 7kW/32A, som er raskesteladefart, gir en ladetid på 5-6 timer.
  • DC-hurtiglading er ikke mulig på Renault Kangoo Z.E. Maxi.
  • Motoreffekt på 44 kW / 60 hk.
  • Bagasjerom: 300-3400 liter.
  • Pris fra 269 900 kr

Maxus EV80 fra SAIC

  • Maxus har vært på markedet i en årrekke i Kina, og kom til Norge i 2017. Da var blant annet Posten tidlig ute med å teste ut elvarebilene.
  • Maxus har om lag 11 m3 lastekapasitet.
  • Batteripakken er på 56 Kw og er anslått til å ha en rekkevidde på 200 kilometer.
  • Pris fra 499 900 kr

Maxus e-Deliver 3 fra SAIC

  • SAICs andre elvarebil på det norske markedet er en mindre varebil, på størrelse med Nissan e-NV200 .
  • Er klasseledende på rekkevidde med 342 km etter den nye WLTP-standarden.
  • Leveres med to ulike batteripakker, på enten 35 kWh eller 52,5 kWh.
  • Varerom på enten 4,8 m³ eller 6,3 m³, og en nyttelast på opptil 1000 kilo.
  • Kan trekke henger på opptil 1300 kg.
  • Lader opptil 80 prosent på 45 minutter med 30 kW, eller på 5 timer med 6,6 kW.
  • Pris fra 299 900 kr
Juleposten skal frem - nå på El!
Smarte folk
Kaker fra svigermor levert eksosfritt på døra

Citröen Berlingo Electric

  • Dette er en elektrisk versjon av Citröens godt utprøvde Berlingo-modell.
  • Rekkevidde på 170 NEDC, som tilsvarer kjøring under norske forhold 80-120 km.
  • Ved hjelp av vanlig husholdningstrøm på 230 V, blir maksimal ladetid på henholdsvis 8 timer (14 A) eller 15 timer (8 A). Med en 380 V-ladestasjon, tar en 80 prosent lading (95 A) maksimalt 30 minutter.
  • Topphastighet på 110 km/t.
  • Maksimal lastekapasitet opptil 695 kg.
  • Pris fra 227 500 kr

Sjekk alle fordelene med å kjøpe elvarebil nå!

BYD T3

  • BYD er blant Kinas største bilprodusenter, og T3 er deres første modell i Norge, som kommer på markedet i disse dager.
  • Batteripakke på 50 kWh.
  • Kan lades fra 30 til 80 prosent på 30 minutter med en DC-hurtiglader.
  • Rekkevidde i henhold til den nye WLTP-standarden på 300 kilometer.
  • 3,5 kubikkmeters varerom med en lastekapasitet på 920 kilo.
  • Pris fra 315 000 kr.

Foto: Ståle Frydenlund / Norsk elbilforening

Volkswagen E-Crafter

  • Volkswagens første elvarebil E-Crafter leveres først som 3,5 tonn totalvekt med cirka 950 kilo nyttelast.
  • Batteripakke på 36 kWh.
  • Hurtiglader 45 minutter til 80 prosent kapasitet, 40 kW vegglader 5 timer og 20 minutter og 7,2 kW AC- lader tar 17 timer til 100 kapasitet.
  • Antatt strømforbruk: 21,54 kW/100 km ved blandet kjøring og med 950 kilo nyttelast.
  • Pris fra 548 200

 

Elvarebiler som kommer:

Toyota PROACE og PROACE city (mindre utgave)
  • Planlagt rekkevidde på 230 km eller 330 km etter den nye WLTP-standarden, avhengig av batteri (hhv 50 kWh og 75 kWh).
  • Batteriet på 50 kWh lades til 80 % på 30 minutter med en ladestasjon på 100 kW, mens batteriet på 75 kWh lades til samme kapasitet på 45 minutter. Leveres også med en ombordlader på 11 kWh
  • Lasterom på 3,3 og 4,3 kubikkmeter for henholdsvis kort og lang modell. Lastekapasitet på ett tonn.
  • Salget starer tidlig 2020
ABT e-Caddy Maxi
  • Volkswagen planlegger ABT e-Caddy Maxi som både el-varebil og elbil med mulighet for hurtiglading.
  • ABT e-Caddy Maxi blir den første bilmodellen i ABT-serien som skal produseres med antatt produksjonsstart for Norge 1. kvartal 2020.

Klider: bilnorge.no /Opplysningsrådet for Veitrafikk