Slik får han de ansatte til å sykle

Det er mange tiltak arbeidsgiver kan gjøre for at flere ansatte skal velge sykkel. På Døgnvill Burger har de tråkket skikkelig til.

Tekst Martine Gulbrandsen Foto Peter Olav Hjertholm

Har bedriften din et ønske om å bygge bedre garderobefasiliteter for ansatte som går eller løper til jobb? Har el-syklistene bedt om ladestasjoner til syklene sine eller har Birken-entusiastene mast om en egen mekkestasjon i kjelleren? Da bør dere gripe sjansen.

Klimasmarte jobbreiser

  • Aktiv til jobb. Få inntil 50 000 kroner til tiltak som legger til rette for ansatte som ønsker å gå, løpe eller sykle til jobben. For eksempel bedre garderober, sykkelvask eller mekkestasjon.
  • Trygg sykkelparkering. Motta tilskudd til å etablere trygg og tørr parkering for sykler på jobb.
  • Vrakpant for parkeringsplass. Motta inntil 10 000 kroner for å erstatte en parkeringsplass med en annen fast installasjon – fra sykkelparkering til grillområde.
  • Oslos smarteste jobbreise. Tilskudd til innovative ideer som fremmer klimavennlige jobb- og tjenestereiser.

Nå kan nemlig bedrifter i Oslo få støtte til en hel rekke ulike tiltak – hele fire ulike tilskuddsordninger er det nå mulig å søke på:

  • Aktiv til jobb
  • Trygg sykkelparkering
  • Vrakpant for parkeringsplass
  • Oslos smarteste jobbreise

Les mer om tilskuddsordningene på klimatilskudd.no. 

Mekkeutstyr og rene håndklær

Hos Tarje Haakstad ruller det og går, både i restauranten og utenfor. Oslos «mat-Mekka», Vulkan, har blitt et sykkelvennlig område, og Døgnvill Burger har for lenge siden tatt grep slik at både ansatte og besøkende kan rulle dit på to hjul.

– Våre ansatte kan parkere sykkelen trygt innendørs på faste parkeringsplasser, de har tilgang på mekkeutstyr og utstyr til å vaske syklene. De har også tilgang på garderobe og dusj med rene håndklær. I tillegg har vi arrangert sykkelreparasjonsdag, forteller daglig leder Tarje Haakstad.

 

Alle tiltakene har gjort at Døgnvill Burger har vært sertifisert som sykkelvennlig arbeidsplass av Syklistenes Landsforening siden 2018.

I tillegg har Døgnvill investert i elektriske lastesykler som de bruker til henting av varer og kjøring mellom de tre restaurantene i Oslo. Og Haakstad sier de bare har gode erfaringer så langt.

– Vi ligger midt i Oslo og nesten alle de ansatte bor sentrumsnært. Da finnes det ikke noe som er bedre enn sykling, kollektiv og gange. Velger man bil her, er det nesten det mest klønete alternativet. Og så er det nesten forventet i 2020 at en bedrift som ligger sentralt til i Oslo har plass til både de ansattes og gjestenes sykler, mener Haakstad.

Utenfor verkstedet med el-lastesykkel
Smarte folk
Kjøpte el-lastesykkel – nå står firmabilen og støver

Sykkel og gange gir helsegevinst

Sykkelen er ikke lenger et sjeldent syn i Oslos gater, og stadig flere av oss hopper på sykkelen, trikken eller tar beina fatt på vei til og fra jobb. Dermed blir behovet for å bedre fasilitetene på arbeidsplassene rundt omkring i hovedstaden stadig større. Det viser også tall fra Klimaundersøkelsen, som for fjerde året på rad har undersøkt hvilke grep bedriftene i Oslo har tatt for å bedre legge til rette for klimavennlige jobbreiser. Hele 64 prosent av bedriftene svarte at de har lagt til rette for trygg sykkelparkering på jobb, mot bare 56 prosent for to år siden. 67 prosent har fikset garderobe med dusjmuligheter, noe som bare 59 prosent av bedriftene hadde investert i for to år siden.

Det er lettere for å oss å bruke sykkel i stedet for bil. Kjøre rundt å finne parkeringsplass tar tid og er ikke heldig for noen. Å sykle er bedre og friskere.

Daglig leder, Tarje Haakstad

Med den nye tilskuddsordningen på plass ligger alt til rette for at enda flere kan være aktive til og fra jobb i framtida.

– Målet er at flest mulig skal velge sykkel eller beina til og fra jobb. Eller for den saks skyld rulleski eller sparkesykkel. Det er klimavennlig, det bidrar til folkehelsa og det blir mindre biler på veiene i rushtrafikken. Akkurat nå er det dessuten mange som prøver å unngå kollektivtransporten av smittevernhensyn, og bedrifter som vil investere i sine ansatte bør se på hvordan de kan tilrettelegge for alternative jobbreiser, sier Sigurd Oland Nedrelid, fagansvarlig for tilskuddsordningen i Klimaetaten.

En av Oslos mange sykkelveier går i kulvert under Østre Aker vei ved Veitvet
Smart reise
Trygt fram på sykkel

Døgnvill Burger var så tidlig ute med tilrettelegging, at det ikke var aktuelt å søke tilskudd fra Oslo kommune. Men Haakstad utelukker ikke at de kan komme til å søke dersom de skal innføre flere smarte grep. Eller kanskje åpner det en fjerde Døgnvill Burger i hovedstaden en gang i fremtiden?

–  Det vil i så fall også bli en sykkel- og gåvennlig restaurant, for så vel ansatte som gjester. Da vil vi garantert søke om tilskudd fra kommunen, avslutter Haakstad.