Group 2 Copy

Oslo får Nordens største flåte av elektriske busser

I løpet av 2019 vil 70 nye elbusser rulle rundt i Oslo. Før sommeren blir flere av rutene nærmest helelektriske. Selskapet Unibuss er i full gang med omfattende testing og opplæring av 600 bussjåfører.

Tekst Mari Fossheim Foto Thomas Haugersveen

«Ring-ring»

En myk og dempet ringelyd strømmer ut av 74 linjas røde splitter nye og ellers bortimot lydløse doning. Som for å markere at «her kommer jeg», og sende ut et lite varsko her til uoppmerksomme myke trafikanter.

Bussjåførene Fozia Arshad og Terje Rustad smiler bredt.

– Jeg liker den lyden, den er fin, sier Fozia fra sjåførsetet, og trykker på bjella igjen.

Lyder nesten som trikken i Kardemommeby, skyter Rustad inn.

For øyeblikket driver de to sjåførene med omfattende testing av de nyankomne elektriske bussene VDL Citea Electric, som har en rekkevidde på 50-110 kilometer. Alt fra bjeller, batteri og lading  må testes. I tillegg gjøres det stresstester for å finne ut hvor langt bussene kan kjøre på én lading.

Busstilbudet i Oslo styrkes
Smart reise
Flere busser på veiene for å ta i mot nye passasjerer

Ladeinfrastruktur

– Det er viktig at samspillet mellom buss og ladeinfrastruktur fungerer godt under forskjellige forhold, og det er noe av det vi jobber med nå før bussen kan settes i drift, forteller Fazia, og legger til:

– Rekkevidden vil være avhengig av topografi og klimatiske forhold, men også av kjørestil. Så det er noen viktige triks vi må ta i bruk når vi kjører, slik at vi sparer batteriet. Det er en stor del av opplæringen, nikker hun, og manøvrerer den nye røde doningen ut på motorveien.

Parallelt med bygging av infrastruktur og testing får 600 bussjåfører opplæring på de nye bussene.

– Hittil har det handlet mye om omfattende testing av elbussene, og da er ladeinfrastruktur avgjørende. Ladeinfrastrukturen innebærer både hurtigladere, sakteladere og plug-in ladere, forteller kommunikasjonssjef i Unibuss, Emilie Mejlænder, og legger til:

– Vi ser for oss videre utvikling av elbussdrift. Anleggene er derfor forberedt for senere utbygging.

Nærmest helelelektrisk linje 74

 Startskuddet for elektrifiseringen av Oslos bussflåte gikk i november i 2017, da den toårige piloten med seks elbusser startet opp på linje 31, 60 og 74. Ruter inngikk en avtale med Unibuss, Nobina og Norgesbuss om elbussene. Nå er 70 nye elbusser klare for å kjøre i Oslo.

Kollektivtransporten er en viktig løsning for kutt i klimagassutslipp og for å bedre luftkvaliteten. Derfor er elektrifisering av transportsektoren både en prioritet og en nødvendighet.

Delegasjon fra New York studerer elektrifisering av bussene i Oslo
Oslo i verden
Fra New York for å oppleve elektriske Oslo

– Ruter følger opp de ambisiøse politiske målsetningene, og jobber for at all kollektivtransport skal være utslippsfri i 2028. For å få til en raskere innfasing av elektriske busser og båter, så benytter vi endringsordrer på eksisterende busskontrakter. Innen ti år skal du kunne reise utslippsfritt med oss i Oslo. I år vil 15 prosent av bybussene være elektriske og mer stillegående, sier kommunikasjonssjef Gro Janborg i Ruter. Hun legger til at også Nesoddfergene bygges om til elektrisk drift i år.

Fazia og Terje gleder seg til bussene ruller i Oslos gater og de er stolte over å være med på elektrifiseringen av byen.

– Alle bussjåførene vi snakker med med er veldig positive til det som skjer, selv om noen naturlig nok er spente på om infrastrukturen er god nok, sier Terje.

Målet om nullutslipp i 2030 forplikter og elektrifisering av byens bussflåte spiller en viktig rolle.

40 av de 70 nye elbussene er det Unibuss som skal kjøre. Nobina får 20 nye elektriske leddbusser i drift på linje 31, mens Norgesbuss får ti elbusser som skal kjøre på linje 33, 60, 62, 63 og 66.

Nye elektriske leddbusser

Unibuss:

  • Linjer: 20, 21, 28, 34, 37, 54
  • Sitteplasser: 46
  • Lades ved hjelp av pantograf på depot på Alnabru bussgarasje

 Nobina

  • 20 nye leddbusser
  • Linje: 31
  • Disse skal lades på Jernkroken bussgarasje

Med Unibuss 30 nye elektriske leddbusser som skal kjøre på linjene 20, 21, 28, 34, 37 og 54 i indre by blir det elektrisk fart i sakene. Bussene skal lades på bussgarasjen på Alnabru, hvor helt ny ladeinfrastruktur også er etablert.

I tillegg kommer 10 nye solo-elbusser som skal settes inn på 74- linja, en linje som går fra Dalsåsen til Jernbanetorget via Munkerud, Nordstrand  og Ekeberg. Her kjører det allerede to elektriske busser fra en annen leverandør.

Med det nye tilskuddet blir dermed 74-linja nærmest helelektrisk.

70 nye elektriske busser 

Bussen med Fozia og Terje svinger inn på endeholdeplassen på Mortensrud. Det er nemlig her ladingen skal foregå. Ved hjelp av pantograf fra lademasten fylles batteriet opp. Om natten skal bussene imidlertid lades på Klemetsrud.

Miroslav Ducat sitter bak rattet i en av de nye el-leddbussene.
Smart by
– Det er deilig at elbussen er så stille når vi kjører den

Ivrige skuelystne får med seg den smidige operasjonen.

– Når skal jeg få elbuss? Roper en busssjåførkollega ut av vinduet i det han ruller forbi. Fozia og Terje sender han smil og gir tommelen opp.

– Responsen fra passasjerene er utelukkende positiv, forteller de to som begge vanligvis kjører nettopp 74-linja. Eller «kremlinja» som de omtaler den som.

De nye bussene er mer driftssikre og har kraftigere batterikapasitet

Terje Rustad, bussjåfør

– Folk er nysgjerrige og synes det er gøy å kjøre elbuss. Den er jo både stillegående og eksosfri. I blant opplever jeg at passasjerer tar bilde av den. Det er stas, smiler Terje.

Nå er sjåførene spente på responsen fra passasjerene på de splitter nye elbussene som både skal leveres som solobusser og leddbusser.

– De nye bussene er mer driftssikre og har kraftigere batterikapasitet, forklarer Terje, som har 29 år bak seg som bussjåfør.

Oslo får Nordens største flåte av elektriske busser

– Ved å sette inn 70 elbusser i ordinær drift allerede i år, så viser alle parter en felles vilje til å få på plass fremtidsrettet og utslippsfri kollektivtransport raskest mulig. Det gir oss alle verdifull erfaring som vi trenger når vi fremover skal iverksette busskontrakter med 100 prosent utslippsfritt materiell.

– I tillegg kommer det 39 elbusser på Nedre Romerike i år, og neste år kommer det 41 elbusser i Vestkontrakten, forteller Janborg i Ruter.

Stadig flere velger kollektivtransport fremfor bil.

Vegvesenets siste reisevaneundersøkelse viser at Oslos innbyggere i stor grad benytter seg av kollektivtransport. 90 prosent reiser med kollektivt minst en gang i måneden, og 36 prosent av Oslos innbyggere har ikke tilgang på bil.

Terje og Fozia ser fram imot en elektrisk sommer på fire hjul. 74-linja skal i tillegg til å bli (nesten) helelektrisk også få hyppigere intervaller i rushen:

– Nå gleder vi oss bare til storinnrykket under Norway Cup. Da er det mange som skal busses fra sletta og ned til byen og tilbake. Da blir det gøy å få vist fram elbussen!