Group 2 Copy

Sykle eller gå – tar du utfordringen?

På to hjul i svingene, eller begge beina på jorda? Norges største og eldste nasjonale aktivitetskampanje «Sykle til jobben-aksjonen» er snart i gang, og i år spanderer Oslo kommune på alle som vil være med.

Tekst Mari Fossheim Foto Oda Hveem

– Jeg har testet alle mulige varianter for å komme meg til jobb. Jeg har gått, løpt, syklet, busset, trikket og tatt bane. Stort sett ender jeg opp med en kombinasjon av gange og kollektiv, smiler Helene Irgens Hov.

Hun jobber til daglig som rådgiver i miljøledelse i selskapet Multiconsult, et selskap som jobber innen prosjektering og rådgiving, og som nylig stakk av med tittelen Årets Miljøfyrtårn. Irgens Hov har deltatt på Sykle til jobben- aksjonen to ganger tidligere, og nå er hun klar for en tredje runde.

Sykle til jobben-aksjonen

Helene Irgens Hov veksler på med å gå, sykle, løpe og kjøre kollektivt til jobben.

Fra Torshov til Skøyen

Den daglige ruta går fra leiligheten på Torshov til kontoret på Skøyen. Drøye fire kilometer luftlinje, og utallige transportmuligheter. Men Hov er klar for å ta både beina og sykkelen fatt.

– I fjor gikk jeg endel, syklet litt og førte opp all treningen min, for den kan også loggføres, noe som er veldig kult. Regnestykket ble fint. Jeg vil absolutt si at deltagelsen førte til mer trening og mer aktivitet, forteller hun, og legger til at det er mange på jobben med en enda mer konkurransedrevet tilnærming enn henne selv:

– Det er mange sprekinger hos oss og mange med høyt konkurranseinstinkt. I tillegg er vi kanskje litt yrkesskadet når det gjelder oppheng i tall og fakta. Da blir det jo fort mye aktivitet, ha ha!

Selv planlegger hun å både gå, sykle og lene seg litt på kollektivtrafikken.

Det er mange sprekinger hos oss og mange med høyt konkurranseinstinkt. I tillegg er vi kanskje litt yrkesskadet når det gjelder oppheng i tall og fakta.

Helene Irgens Hov

– I fjor gikk jeg sammen med noen kolleger og lagde en egen gruppe på Sykle til jobben-nettsiden som vi kalte «Vi som sykler av og til». I år kanskje jeg hever ambisjonsnivået litt. Vi får se.

Sykle til jobben og sunn konkurranseånd

Sykle til jobben-aksjonen, som arrangeres av Bedriftsidretten har begynt å få sine første grå hår, men er fortsatt like sprek. Kanskje faktisk sprekere enn noen gang. Aksjonen er nå i sitt 46 år, noe som gjør den til Norges eldste, men også Norges ledende kampanje knyttet til sykkel. For stadig flere melder seg på.

I fjor var det mer enn 40 000 påmeldte. For Oslos del var det nesten 4000 påmeldte som til sammen syklet, gikk og løp nesten 1,2 millioner kilometer. I år er det ambisjoner om en tredobling  av antall Oslo-deltakere. Som Europeisk miljøhovedstad vil kommunen spandere hele gildet for alle som bor eller jobber i Oslo. Aktive jobbreiser er bra både for folkehelsa og miljøet:

– Vi oppfordrer alle enkeltpersoner, bedrifter, vennegjenger og kommunale virksomheter til å delta i årets aksjon. Klarer vi å tredoble deltagelsen fra Oslo vil det ha en merkbar effekt på byens klimagassutslipp. På den måten kan innbyggere og næringsliv i Oslo også yte et praktisk bidrag i miljøhovedstadsåret, sier direktør i Klimaetaten, Heidi Sørensen.

piggdekk til vintersykling
Smarte folk
Med rett dekk blir vintersykling lett

Sykkel er lik bedre helse

Helt siden oppstarten i 1973 har kampanjen forfektet at ved å sykle eller gå til jobben får du bedre helse, bedre start på dagen og du sparer miljøet. Vinn-vinn-vinn. Helene Irgens Hov i Multiconsult er av samme oppfatning:

– Har jeg hatt en lang dag på kontoret er det deilig med frisk luft, kanskje litt sol og utetid. Spesielt på hjemveien når jeg har litt bedre tid, hopper jeg gjerne av bussen noen stopp før jeg egentlig må. Bare for å få være mer ute, bruke kroppen og klarne hodet. De gangene jeg sykler hele veien oppdager jeg jo også at det er raskere enn å bruke kollektivt. Det går rimelig radig fra Torshov til Majorstua, i alle fall hvis jeg er heldig med trafikklysene og rask i tråkket. Da kommer jeg i umiddelbart godt humør.  Det er en super start på dagen, forteller Hov som har gått til innkjøp av en gammel sykkel på loppemarked.

– Så slipper jeg å være så redd for at den blir stjålet. Den er god å sykle på, men ikke verdt så mange kroner og øre. Det gjør at jeg bruker den mer!

Plogging på Tøyen
Smarte folk
Ploggerne i parken

For bevege oss må vi. Helst så mye som mulig. I følge tall fra Helsedirektoratet er det altfor få som holder seg i form. To av tre voksne beveger seg for lite og oppfyller ikke minimumsanbefalingene om en daglig økt på 30 minutter med moderat eller høy intensitet. Gode vaner må inn, og Sykle til jobben- aksjonen kan være et viktig skritt i riktig retning.

Etter 2018- aksjonen svarte 48 prosent av Oslo-deltakerne at kampanjen hadde bidratt til at de syklet mer, 28 prosent oppgav at de hadde latt bilen stå en eller flere ganger i kampanjeperioden og 87 prosent sa at de ville delta igjen.

Lavterskeltilbud

24. april kickstartes aksjonen og varer fram til 1. juni. Påmeldingen har imidlertid allerede startet. Både enkeltpersoner og lag med kolleger skal registrere fysisk aktivitet, i konkurranse med seg selv og andre. I år lanseres en ny vri med såkalte «utfordringer». Nå kan en bedrift kan utfordre en annen bedrift eller en kommune kan utfordre en annen kommune.

– Der skal vi nok klare å hevde oss, så utfordring akseptert, smiler Helene Irgens Hov, og er overbevist om at kollegene er av samme oppfatning.

Sykle til jobben- aksjonen er et lavterskeltilbud alle kan være med på, og i ukene framover skal deltakerne få en motivasjonsboost til å gjennomføre hverdags-aktivitet og trening på regelmessig basis. Målet er at så mange som mulig fortsetter å være aktive utover høsten. Kule premier og et stort ambassadørkorps skal stimulere Oslos befolkning til å finne fram sykkelhjelmen og ta pedalene fatt. Eventuelt joggeskoene eller de gode spaserskoene.

Er du klar for å bli med?

Her kan du melde deg på Sykle til jobben-aksjonen!