Group 2 Copy

Stadig flere drar på øyhopping i byen

Å reise til øyene i Oslofjorden er populært, og mai i år slo alle rekorder med hele 220.365 reisende. Nå er målet å gjøre de populære øybåtene elektriske innen 2021.

Tekst Lise Helset Eide Foto Ruter

Den fine, varme våren har gitt rekordtall for Ruter og øyfergene i Oslofjorden. Hele 220.365 reisende på en måned er en økning på 96,5% fra til mai 2017.

– Når det er mange reisende settes det inn ekstra kapasitet. I mai i fjor hadde vi 87 ekstraavganger, mens i år var det ikke mindre enn 469 ekstraavganger som ble satt inn. Vår operatør Oslo-Fergene har gjort en fantastisk innsats, og takk til alle som reiser og benytter seg av tilbudet, sier kommunikasjonsrådgiver Cathrine Myhren fra Ruter.

Har du funnet din favorittøy ennå? Sjekk tipsene fra Oslos øyhoppere.

På sommeren, nærmere bestemt mellom 1. juni og 31. august, kjøres sommerruter for øybåtene. Det betyr båt hver halvtime til Hovedøya, Gressholmen og Nakholmen, samt timesruter for avganger som går innom de andre øyene.

– Båtene går fra Aker Brygge til Hovedøya, Bleikøya, Gressholmen, Lindøya, Nakholmen og Langøyene. Alle øyene blir besøkt, men den mest populære øya målt i antall av- og påstigninger er Hovedøya, bekrefter Myhren.

Utforsk:

Flyttingen av Oslo-Fergenes anløpssted fra Vippetangen til Rådhusbrygge 3 ved Aker brygge våren 2015 førte til at det ble flere avganger. Også passasjerene strømmet til.

– Flyttingen har utvilsomt gjort øybåtene mer tilgjengelige for publikum, noe som tydelig vises i passasjerstatistikken. I 2017 reiste nesten 850 000 personer med Oslo-Fergene. I år er antall reisende på hele 314 344 bra fra januar til og med mai, forteller Myhren.

Hurtigbåt Baronen i Oslofjorden
Smart by
Snart kan båtene i Oslofjorden bli utslippsfrie
Elektrisk stemning

Med så mange avganger og reisende er det ekstra gledelig at båtene skal bli elektriske. Ambisjonen er at dette skal skje i 2021.

Før den tid vil imidlertid Nesoddbåtene bli elektriske.

Her kan du sjekke badetemperaturer og vannkvalitet ved Oslos strender og badeplasser.

øybåtene

I sommer er det hyppigere avganger, og ekstraturer ved behov.

Når går fergene?

• B1 kjører morgen og kveld (07.30 til 08.30 og 21.00 til 00.00) Aker Brygge til Hovedøya, Bleikøya, Gressholmen, Lindøya øst, Lindøya vest, Nakholmen, Hovedøya, Aker Brygge.
• B2 kjører hver time fra 10:15 til 20:15 fra Aker Brygge, Hovedøya, Lindøya vest, Nakkholmen, Hovedøya, Aker Brygge
• B3 kjører hver time fra 09:45 til 19:45 ra Aker Brygge, Hovedøya, Bleikøya, Gressholmen, Lindøya øst, Hovedøya, Aker brygge
• B4 kjører fra Aker Brygge 0925, og så hver halvtime fra 1000 til 2130
• B4 kjører en avgang fra Langøyene kl.09.00, og deretter hver halvtime fra 09.52 til 21.57

Sjekk sommerrutene på ruter.no

– Det er fortsatt en del forhold som må avklares med hensyn til el-infrastruktur før den kan etableres. Nesoddbåtene vil tidligst bli elektriske i 2019, men det forutsetter at vi får på plass nødvendig el-infrastruktur, uttalte prosjektleder i Ruter, Anita Eide, til Skipsrevyen tidligere i år.

Det må blant annet bygges en trafostasjon for å tilby båtene nødvendig strøm. I følge Hafslund Nett er behovet til Nesoddbåtene og øybåtene en nettstasjon med tre transformatorer med tilhørende koblingsutstyr. Det krever en trafostasjon på 40 kvadratmeter, og den er tenkt plassert ved Aker brygge, på bryggekanten der Nesoddbåten klapper til kai.

kvinne på stranden i Solvikbukta
Levende by
Her er Oslos skjulte badeperler