
Lei eller lån festantrekket!
De kuleste jentene låner festantrekket – OG designerveska som passer til.
– Dette er favoritten. Jeg elsker at den er klassisk, lang og enkel, men likevel pyntet.
Klimapilot Julie Malene Fusdahl kaster et blikk i speilet. Den lange jordfargede selskapskjolen av merket Designers Remix sitter som støpt. Fusdahl er klar for å klikke den hjem asap. Stylet med oppsatt hår, øredobber i gull og høye hæler skal den rocke to selskaper hun skal i den neste måneden.

Klimapilot Julie Fusdahl tester leiemarkedet for den perfekte festkjolen.
Men designerkjolen skal slippe å henge ubrukt i skapet etter at festlighetene er overstått. Da skal den nemlig returneres, vaskes og sendes neste kunde hvor den kan glitre på nok en fest. Dette er den nye måten å konsumere klær på. Altså: leie klær – ikke eie dem.
Her kan du leie klær
Klesutleietjenesten Fjong er lokalisert i Oslo, men leier ut og sender plagg i hele Norge. Festplagg og hverdagsplagg, designervesker og eksklusive smykker. Fjong har også plagg for fjelltur, hyttetur og skitur.
Også andre utleiekonsepter har kommet til de siste par årene:
- Reli fungerer omtrent på samme måte som Fjong og skriver på egne nettsider at de vil øke levetiden til plagg og hedre merker med bærekraft i fokus.
- Jobben med å fremme sirkulær mote og bedre forbruksvaner er også noe Lets rent dresses tar på alvor. Her lånes det ut kjoler og tilbehør til livets små og store anledninger. Alt fra bunader til de mest glamourøse ballkjoler, finner du på disse nettsidene.
- Hos Hygglo kan du låne det meste – fra spikerpistoler, tilhengere, kameraobjektiver og selskapskjoler.
Å leie klær fremfor å eie dem selv er en bærekraftig trend.
Hun som var en del av problemet
Historien om startupen Fjong begynte i 2016 med en ung kvinne med en flott jobb i finansbransjen og med et klesskap fullt av klær. En som brukte mye tid og penger på garderoben, men som likevel «ikke hadde noe å ha på seg».
– Vi hadde en renseritjeneste på jobben. Det slo det meg at det hadde vært gøy om jeg en gang fikk noen andres plagg i retur og ikke mine egne. Tenk så gøy og spennende! Så kunne jeg levere klærne på rens igjen og på nytt få noen andre klær i retur.

Tonnevis med klær kastes hver dag. Slik får de nytt liv.
Ideen vokste. De rundt meg støttet meg og syntes at ideen var god. Og sånn ble Fjong til, smiler gründer Sigrun Syverud. Men selv om ideen var god og interessen vokste seg stor, var det opprinnelige systemet tungrodd og tidkrevende:
– I utgangspunktet var vi et selskap som leide ut klær fra privatpersoner og til folk som trengte et enkelt plagg til en anledning. Vi trengte en bedre nettløsning og et skalerbart system, og vi fant ut at vi måtte hente kapital for å få det til å skje.

Fjong-gründer Sigrun Syverud
– En skitten industri
– Visste du at 30 prosent av klærne som produseres aldri selges? Det finnes enorme overskuddslagre som aldri når markedet og som ofte blir destruert? Klesindustrien er en skitten industri med enorme utslipp og mye dårlige arbeidsvilkår. Å være med på en bærekraftig måte å konsumere klær på føles veldig bra.
Syverud forteller om selskapet som under korona har fått en ny omstart. De ble tvunget til å tenke nytt. Og selskapet har gått fra å låne fra garderobene til privatpersoner til å knytte seg til kjente designmerker med ekstra «overstock».
– Et viktig grep er at vi har integrert oss med Renseri.no – et industrielt klesvaskeri og -renseri på Kalbakken.

Å leie klær blir stadig mer populært. Julie er klar for å hive seg på trenden.
– Etter hvert vil vi også utvide med klær til gutta, barn og ha en sportskategori. Det tror jeg det er marked for, smiler Syverud. Hun er ikke redd for andre utleie og gjenbrukskonsepter.
– Vi heier på alle disse aktørene og ser ikke på dem som konkurrenter. Det er bruk-og-kast-industrien som er våre konkurrenter, sier gründeren og legger til:
– Men det som skjer akkurat nå er at gjenbruk vokser raskere enn fast fashion. Det er helt fantastisk!

Nye klimapiloter i lufta
Noe nytt som ikke belaster miljøet eller lommeboka
Tilbake på Fjongs kontorer på Grønland er Fjong-medarbeider Alexandra Mieszkowska i gang med å finne fram potensielle kjoler til Julie som hun i forkant har sett seg ut på nettsiden. Men det er ikke slik handelen egentlig foregår. Alt foregår selvsagt digitalt:

Hva med en lekker veske?
– Logg deg inn, finn pakken som passer for deg og trykk deg videre. Vil du leie klær i en måned og finne ut om det er noe for deg og din garderobe velger du et av abonnementene. Skal du ha en kjole til en bestemt anledning er det også mulig, forteller Alexandra.

Også de øredobbene da!
Den mest populære avtalen er tre plagg og har en prislapp på 890 kroner i måneden, og pakkene inkluderer fri frakt, retur og rens.
– Skal jeg anbefale noe vil jeg si at flere burde teste ut surprisepakken hvor vi plukker ut plagg til deg basert på størrelse og et kriteriesett. Det er en fin måte å teste ut nye stiler og utfordre sin egen smak!
Klimapilot Julie er i alle fall overbevist og har funnet sin kjolefavoritt blant skattene.
– Det er jo gøy å ha noe nytt, og det er gøy å føle seg fin. At man kan gjøre dette uten å belaste miljøet og til og med gjøre lommeboka en tjeneste er jo veldig bra!
– Så er jeg heldig som har en gjennomsnittlig størrelse. Jeg vet at mange med større størrelser har vanskeligheter med å finne plagg som passer så jeg håper konsepter som dette vil romme alle etterhvert.
Dette er noe Fjong er bevisste på:
– For tiden jobber vi ekstra med å fylle det delte klesskapet med bedre utvalg i de større størrelsene. Fjong skal være for alle, nikker Alexandra Mieszkowska.

Alexandra Mieszkowska
Tidligere har Julie testet ut en annen tilsvarende tjeneste, nemlig Reli, noe hun var godt fornøyd med.
– Denne kjolen gleder jeg meg til å bruke. Men jeg vil også teste med hverdagslige klær. Det føles også bra å støtte start ups.
Her kan du også leie klær!
Vil du prøve ut flere utleiekonsepter? Sjekk ut disse