Det er en varm sommerdag. Patrick Gundersen kommer syklende bortover Aker Brygge, på en el-lastesykkel av typen Riese & Müller. Han parkerer utenfor Porsche Studio og Supreme Roastworks, låser sykkelen, tar ut batteriet og løsner hjelmen.

– Det er virkelig helt supert med elektriske lastesykler, sier prosjektlederen i Nordic Furniture, som holder til i lokaler på Skøyen i Oslo. Firmaet har mange oppdrag i sentrum, som her på Aker Brygge, Barcode og Kværnerbyen.

– Vi kommer oss effektivt rundt fra prosjekt til prosjekt. Det er utrolig fleksibelt. Og så sparer vi mye tid og penger ved at vi slipper å lete etter og betale for parkering, stå i kø, betale bompenger …

Dessuten gir logoene på syklene synlighet i bybildet, og firmaet får mange positive tilbakemeldinger.

– Kundene våre syns det er kult at vi kommer på sykkel, og syns det er et bra valg – de liker at vi er miljøbevisste, forteller Patrick.

Bilde av elektrisk lastesykkel.

LOGO: Lastesyklene gir også bedriften synlighet i bybildet.

Får med alt av nødvendig utstyr

Nordic Furniture leverer møbler og fast innredning til kafeer, restauranter, butikker og kontorer. De sørger for at dette blir produsert hos underleverandører, og er ansvarlig for levering og montering ute hos kundene.

– Vi gjør hva vi kan for miljøet, stiller høye krav til leverandørene om for eksempel smart emballasje, driver kildesortering på kontoret. Servicebilen vi har, men bruker sjeldent, er selvsagt også elektrisk.

Patrick Gundersen er en av tre ansatte som alle bruker elektriske lastesykler når de skal rundt til de ulike prosjektene.

– Ofte handler det om oppmåling, sjekke at montasjen går som den skal, følge opp. Jeg får med meg det jeg trenger av verktøy, som enkelt montasjeutstyr og lasermåler i lasterommet på sykkelen.

Prosjektlederne har nesten helt sluttet å bruke bil etter at de fikk syklene, som de kjøpte inn med støtte fra Oslo kommunes tilskuddsordning for elektriske lastesykler for bedrifter.

– Den støtten kommer veldig godt med. Det gjør at investeringen til syklene totalt sett blir mindre.

Før brukte prosjektlederne moped om sommeren og bil om vinteren. Nå sykles det hele året, noe firmaet beregner at de sparer rundt 20.000,- kroner i måneden på.

Mann som sykler på elektrisk lastesykkel i sentrum

Patrick Gundersen i Nordic Furniture bruker kun den elektriske lastesykkelen når han er ute på jobb.

Til og fra jobb – året rundt

Patrick innrømmer at han var skeptisk til syklingen i starten.

– Jeg tenkte det kunne bli litt kronglete og tungvint. Men jeg har nesten sluttet helt å kjøre bil.

Nå sykler han nemlig fra Stabekk via barnehagen til jobb og tilbake, hver eneste dag – hele året.

– Å komme seg til jobb og rundt omkring uten å bli svett, er helt genialt. Dessuten er det en veldig deilig start på dagen, du kommer deg ut i frisk luft og bruker kroppen. Slipper å stresse med kø eller å sitte på en overfylt buss.

Vintersyklingen gikk også mye bedre enn Patrick hadde trodd.

– Jeg hadde aldri syklet om vinteren før, men med piggdekk får du overraskende godt grep. Det er bare å ta det litt roligere, kle seg med sykkelbukse og en god tykk jakke, og gode hansker.

Det trengs ikke på Aker Brygge denne julidagen, men Patrick har alltid fullt regnsett liggende i sykkelen, såpass har han lært.

Dagens oppdrag er en inspeksjon av leveransen til Porsche Studio og Supreme Roastworks, som åpnet i starten av juli og er en både showroom og kafe. Her har Nordic Furniture levert alt av møbler og veggdekorasjoner, bardisker, benker og hyller.

– Alt fungerer som det skal, sier Patrick fornøyd, og tar seg tid til en kjapp kaffe før han må sykle videre for å rekke et møte på Skøyen.

Mann drikker kaffe på cafe ved siden av elektrisk lastesykkel

Patrick Gundersen tar seg tid til en kaffe før han skal sykle videre.

Elektriske lastesykler er populære

Siden opprettelsen av støtteordningen for elektriske lastesykler i 2018, har Oslo kommune gitt 853 tilsagn på til sammen 11,3 millioner kroner.

Klimatilskudd

– Det har vært en positiv utvikling i antall søknader siden opprettelsen, forteller Bergljot Tjønn, som er teknologirådgiver i Klimaetaten.

Første året ble det gitt 61 tilsagn på støtte til elektriske lastesykler for bedrifter. I 2019 var tilsvarende tall 147, mens det i 2020 ble gitt hele 206 tilsagn.

Tilsagn vil si at de har fått beskjed fra kommunen om at dersom de kjøper elektrisk lastesykkel, vil de få utbetalt tilskudd. Noen av de som får tilsagn, velger å ikke kjøpe.

– For å få tilskudd må bedriften være registrert i Oslo. Ellers har vi ingen krav – det kan være store eller små bedrifter fra alle bransjer. Det er alt fra advokatfirmaer til bakerier, håndverkere, vareleverandører, fotografer og ingeniørfirmaer som søker og får tilsagn, forteller Tjønn.

 

– Øker effektiviteten

Klimaetaten får inn erfaringsrapporter fra søkerne etter 4–6 ukers bruk, noe som gir nyttig innsikt i hva elektriske lastesykler blir brukt til. Her er noen sitater fra tilfeldig utvalgte rapporter:

  • Slipper kø, bompenger og utgifter ved parkering. Frisk luft og mosjon øker effektiviteten.
  • Angrer kun på at jeg ikke kjøpte lastesykkel før.
  • Flere ærender går mye raskere med sykkel enn med bil. Ansatte får frisk luft samt bevegelse.
  • Vesentlig lettere og raskere å levere varer, besøke kunder og hente og bringe fra vårt brenneri til vår kaffebar.

HER kan du søke om tilskudd til kjøp av elektriske lastesykler for bedrifter.