Group 2 Copy

Bysykler med piggene ute

– Bysyklene bør brukes hele året! Det er dommen til Rafa Sospedra, som har testet de blå tohjulingene på vinterføre. Han er ikke alene om å trives med vintersykling.

Tekst Lise Helset Eide Foto Thomas Haugersveen

Savner du bysyklene om vinteren? Det gjorde Rafa Sospedra. Hvert år sendte han inn et ønske til Oslo Bysykkel om at de burde forlenge sesongen, og i vinter fikk han endelig ønsket oppfylt. Da ble han en av de utvalgte som fikk teste bysyklene på vinterføre.

– Første dagen jeg syklet føltes det litt rart. Det var ikke noe snø, og disse syklene er tyngre enn «sommermodellene». Det var ganske tungt å trå, og jeg fikk ikke samme fart som jeg pleide å få med de andre syklene. Men første dagen med snø var opplevelsen helt annerledes. Fokuset mitt var ikke lenger å sykle fort, men å føle meg trygg på sykkelen – og det gjorde jeg, forteller Sospedra.

bysykler på vinterføre

Han kommer opprinnelig fra Valencia i Spania, og hadde ingen tidligere erfaring som vintersyklist. Det var likevel ikke til hinder for å bli en del av pilotprosjektet.

Oslo Bysykkel

  • Sommersesongen starter 3. april, hvis det ikke er mengder av snø.
  • Det vil bli satt ut i underkant av 3000 sykler i stativene.
  • Per i dag er det 254 stativer spredt over hele byen ut til Ring 3.
  • I løpet av 2019 vil det bli etablert noen flere stativ på strategiske plasser, og det vil jobbes med å reetablere stativ som må ned på grunn av bygge- og gravearbeider rundt omkring i byen.
  • Det ble syklet hele 2 789 546 turer i 2018.
  • Urban Infrastructure Partner AS er operatøren som eier og driver bysykkeltjenesten i Oslo.

– Dette er første sesongen min, og jeg er veldig fornøyd! Jeg har tre sykler hjemme, men jeg bruker dem bare for å trene. Jeg er ikke så glad i å trene med sykkel når det er kaldt, derfor har jeg aldri vurdert å sette på piggdekk på dem, forklarer han.

Samler inn data

Det slapp han også i år. Uten et eneste dekkskift har han syklet over 150 turer i all slags vær. Hver dag på vei til og fra jobb, og litt for å bevege seg rundt i byen.

– Jeg er så heldig at jeg har sykkelstasjoner innen 300 meter, både hjemme og på jobb, så det passer veldig bra!

Også Oslo Bysykkel er godt fornøyde med testen. De har ønsket å lære hvordan de sammen med kommunen kan etablere helårsdrift av bysyklene. Nå føler de seg nærmere svaret.

– Vi har fått introdusert ny teknologi som gir enorm verdi i form av data. Hybridlås med innebygd GPS, virtuelle stativer og akselerasjonsmålere er noen av innretningene som viser hvor folk faktisk sykler og hvordan byen kan forbedre infrastrukturen. Samtidig samler vi inn data om hvordan bysykling kan fungere i vintermånedene når det kommer til reparasjoner, rebalansering og vedlikehold, forteller Nanna Reiss fra UIP-gruppen, operatøren som eier og driver bysykkeltjenesten i Oslo.

piggdekk til vintersykling
Smarte folk
Med rett dekk blir vintersykling lett

De jobber sammen med Bymiljøetaten om å løse mobiliteten i byen. I begynnelsen av mars hadde det blitt vintersyklet 14 430 turer. Og selv om vinteren har bydd på en del snø, så har Oslofolket syklet. Også Sospedra:

– Jeg har syklet noen dager hvor det har vært ganske utfordrende, særlig i områder som ikke har vært måkt og når snøfallet har vært stort på kort tid. Tilgangen til sykkelstasjonene har også vært vanskelig i noen perioder på grunn av snømengden. Men heldigvis har ikke disse periodene vart lenge, forteller han.

Bysyklene som tåler vær og vind

Rafa Sospedra håper det blir flere vintersesonger med bysykler. Det gjør også UIP-gruppen.

– Kontrakten vi har med kommunen er kun regulert til barmarksesong, men vi håper og tror at denne piloten vil gi grunnlag til en eventuell utvidelse, så vi kan sikre at Oslofolket kan bysykle hele året, sier Reiss

Vi håper og tror at denne piloten vil gi grunnlag til en eventuell utvidelse

Nanna Reiss

Bysyklene i vinterprosjektet er nye i Oslo. De er designet av UIP-gruppen, og er de samme som brukes i Bergen og Trondheim – bare med vinterdekk. De tåler vær og vind, likevel er det et par ting man bør tenke på når man sykler på snø og is.

–Det er viktig å tilpasse farten til forholdene, og være veldig oppmerksom på bilistene. Pass på trikkesporene! tipser Sospedra.

Elise med nye sykkelkart
Smart by
Nye sykkelkart viser vei

Godt måkt

Heldigvis har han ikke hatt noen uhell i sin første sesong som vintersyklist, likevel føler han at Oslotrafikken har forbedringspotensial.

Bysyklene har vært gode på vinterføret, og en fornøyd Sospedra håper det blir flere sesonger.

Bysyklene har vært gode på vinterføret, og en fornøyd Sospedra håper det blir flere sesonger.

– De fleste trafikantene pleier å ta hensyn, men det finnes alltid noen få som ikke gjør det. Sykkelfeltene har blitt bedre de siste årene, men jeg savner fortsatt flere i sentrum for å kunne sykle trygt, uten å bruke fortauet.

120 kilometer med prioriterte sykkelfelt, gang- og sykkelveier brøytes og feies ekstra godt av Oslo kommune om vinteren. Det er også testpilotens inntrykk så langt i sesongen. Han er i det hele tatt fornøyd med å ha fått prøvd ut vintersyklene, og håper flere får mulighet til å bruke dem neste vinter.

– Jeg liker ikke å være avhengig av noen slags transportmidler, derfor er det alltid sykling eller gåing som er mitt førstevalg, avslutter han.