Group 2 Copy

De hjelper deg å gjøre sykkelen vinterklar

Kvier du deg for å sykle om vinteren? Dra til Miljøpaviljongen ved Oslo S! Der får du både hjelp og gode tips for å komme i gang.

Tekst Redaksjonen Foto Fartein Rudjord

Da vinteren kom i fjor høst bestemte Fredrikke Marie Trana (26) seg for å fortsette å sykle.

– Jeg kjøpte inn regntøy og så ble jeg vant med det. Det går helt fint å sykle på vinteren, bedyrer Trana smilende.

– Men da kuldegradene kom, holdt det vel ikke med regntøy?

–Jeg brukte et skjerf jeg kunne dra opp foran ansiktet, hadde en tynn lue under hjelmen og varme sko. Det eneste jeg gikk til innkjøp av, var polstrede sykkelhansker. Da kunne jeg sykle i ti minusgrader.

Vi møter Fredrikke ved miljøpaviljongen på Christian Fredriks plass bak Oslo S. Med den ene hånda styrer hun sykkelen, i den andre har hun en varm kopp kaffe. Lett henslengt over den ene skulderen har hun to piggdekk som hun ønsker hjelp med å få byttet til.

Slik kler du deg for vintersykling

Du trenger ikke gå til anskaffelse av dyrt sykkeltøy for å sykle på vinterstid – du kommer langt med dette:

  • Vindtett tøy
  • Vindtette hansker eller votter
  • Regnbukse/overtrekksbukse i slapsete vær kan være en fordel
  • Generelt er det lurt å unngå for mye tøy – du blir fort varm når du sykler.

Det kan også være lurt med briller som skjermer for sprut og kald vinn.
Husk lys både foran og bak på sykkelen.

Kilde: Bymiljøetaten

 

Ønsker flere vintersyklere

Miljøpaviljongen er nemlig stedet å dra for å gjøre sykkelen vinterklar. På «gjør det selv»-sykkelverkstedet, som er rigget opp her, vil det hver mandag og tirsdag fra klokken 14 til 18 i ukene fram mot jul stå sykkelreparatører fra Oslovelo klare. De skal hjelpe til med å legge om til piggdekk og ellers foreta en lett “helsesjekk” på sykkelen.

– Tilbudet er ett av mange tiltak fra Bymiljøetaten, for å nå målet om at én av fire reiser i Oslo skal skje på sykkel. Siden sykkelsatsingen kom i gang i 2015, har det vært en kraftig økning i antall syklister, opplyser Liv Jorun Andenes, konstituert avdelingsdirektør i Mobilitetsdivisjonen. Eller sykkeldirektør, som hun også kalles.

Sykkelen må bli et mye mer utbredt transportmiddel også vinterstid

Liv Jorun Andenes

Ifølge Andenes sykler i dag fire av ti osloboere ukentlig gjennom sommerhalvåret, mens bare én av ti sykler ukentlig vinterstid.

– Selv om stadig flere sykler hele året, betyr dette at sykkelen må bli et mye mer utbredt transportmiddel også vinterstid, mener sykkeldirektøren.

Klar for vintersykling? Nå kan du få byttet om til piggdekk gratis på miljøpaviljongen bak Oslo S.

Klar for vintersykling? Nå kan du få byttet om til piggdekk gratis på miljøpaviljongen bak Oslo S.

Piggdekk og pleie

Denne dagen er det sykkelreparatørene Simon Paquin Daigle og Zakari Des Rosiers som gjør sitt for at flere skal sykle på vinterstid. Tidligere i år kunne folk få reparert sykkelen gratis her, men nå er det vinter-prepp som gjelder.

– Kjedet er veldig tørt, konstaterer Simon når han inspiserer Fredrikkes sykkel, før han går i gang med å skru av sommerdekkene.

– Jeg var redd det kunne stå litt leit til, innrømmer hun.

Elise med nye sykkelkart
Smart by
Nye sykkelkart viser vei

Det viktigste å tenke på når man skal gjøre sykkelen vinterklar er først og fremt at sykkelen strengt tatt ikke er skapt for vinter, mener sykkelreparatørene. Desto viktigere å ta godt vare på den i vinterhalvåret. Simon har disse rådene:

  •  Å bytte til piggdekk er det viktigste du gjør, det gir en stor forskjell. Du må være litt forsiktig når du sykler på is, men på snø gir piggdekk et kjempegodt grep.
  • Bruk våtolje for å holde kjedet fuktig, helst en gang ukentlig på vinterstid.
  • En god stor skjerm bak, kan beskytte bra mot slaps og søle.
  • Vaiere som ikke er polstret eller dekket til på andre måter, er det lurt å dekke til med såkalte “strømper”. Det finnes både girstrømpe og bremsestrømpe, som beskytter og hindrer rustdannelse.
  • Ha sykkeldeler som er lette og billige å skifte ut.
  • Jo flere gir, jo flere problemer.

    sykkelreperatører

    Sykkelreparatørene Simon Paquin Daigle og Zakari Des Rosiers står klare til å hjelpe syklister på veien.

Feie, måke og salte

Det viktigste tiltaket for å øke andelen sykkelreiser er å tilrettelegge gatene for trygg sykling.

HUSK!

  • Sykkelen er mer utsatt på vinteren, og bør derfor vaskes så ofte som mulig. Vær spesielt nøye dersom ruten din saltes. En vannslange eller trykkanne fungerer godt, vær varsom med høytrykkspyler og trykk som er sterkere enn dusjen din.
  • Zalo og såpevann fungerer greit, men det finnes også egne vaskemidler som er laget for å fjerne salt og olje.
  • Husk å tørke og smøre inn sykkelen etter vask, for å unngå rust.

– I Oslo finnes det cirka 300 kilometer med veier som er tilrettelagt for sykling. Vi har i år tilrettelagt 15 kilometer, og enda flere ventes neste år. Det vedtatte målet om antall kilometer tilrettelagt for sykkel i Oslo, er cirka 100 nye kilometer i perioden 2015-2025. På sikt skal det være et sammenhengende sykkelveinett på totalt 530 kilometer, forteller sykkeldirektøren.

Over 200 kilometer av kommunens og statens sykkelveier skal driftes ekstra godt den kommende vinteren

Liv Jorun Andenes

– Nå som vinteren kommer – hvordan vedlikeholder dere veiene og holder dem kjørbare?

– Over 200 kilometer av kommunens og statens sykkelveier skal driftes ekstra godt den kommende vinteren. Det betyr at de skal feies, måkes og saltes ved behov gjennom sesongen, forsikrer Liv Jorun Andenes.

  • Se kart: Her blir det vinterdrift av sykkelveier

Effektivt

På miljøpaviljongen bak Oslo S er kaffen til Fredrikke Marie Trana drukket opp. Cirka et kvarter etter at hun kom trillende er vinterdekkene på plass. Nå lyser hun opp over å få sin vinterklare sykkel tilbake fra reparatørene.

miljøpaviljong

VIDEO: Velkommen til sykkelmekking på miljøpaviljongen!

– Dette er et fantastisk tilbud, jeg er veldig glad for at jeg kan komme hit! Dette var utrolig effektivt. Jeg hadde sikkert brukt flere timer selv, innrømmer Trana, som har kommet dithen som syklist at hun blir irritert om hun må kjøre kollektivt.

– Å sykle er den beste måten å komme seg rundt på, det er bedre og raskere enn å kjøre kollektivt. Jeg blir irritert om jeg ikke kan sykle, sier Trana, slenger seg oppå og sykler av gårde.