Buss og trikk har eksistert så lenge man kan huske, og buss i Oslo er en selvfølge for mange. Kollektivtilbudet i Oslo strekker seg faktisk nesten 150 år tilbake i tid.

Allerede i 1875 starter byens første hestesporvei, med linjer fra Stortorvet til Homansby, Vestbanen og Gamlebyen. Siden den gang har kollektivtilbudet i Oslo og Akershus utviklet seg i en rasende fart.

I 1894 åpnet Kristiania Elektriske Sporvei det som ble Skandinavias første elektriske linje fra Jernbanetorget over Briskeby til Majorstuen.

Alexander Kiellands plass

Den første busslinjen i Oslo åpnet i 1927 og gikk mellom Kværner og Alexander Kiellands plass.

Den første leddbussen i Oslo

I 1921 ble rutebilselskapet Schøyens Bilcentraler grunnlagt, og i 1923 kjørte byens aller første bussrute til Sørkedalen via Røa til Bygdø og til Drammen.

Oslo Sporveier åpnet sin første busslinje fire år etter, og i 1927 gikk det buss mellom Kværner og Alexander Kiellands plass. Bussene hadde garasje i Vålerengen vognhall. Utvidelsen av busslinjene skjedde hyppig i årene fremover.

Fra 1960 til 1968 ble det lagt ned en hel del bytrikklinjer som ble erstattet med busslinjer. Den første leddbussen ble tatt i bruk i 1981 – på linje 20. De neste 10 årene kom det både nattbusser, morgenbusser og spesialbusser tilpasset eldre og handikappede.

I 2008 ble selskapet Ruter, som i dag er ansvarlig for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus, stiftet. Ruters reisende står for over 50 prosent av den totale kollektivtrafikken i Norge.

Byens nyeste trasé

Den nyeste trikketraseen i byen går gjennom Oslos paradegate, Dronning Eufemias gate. Traséen er gjort grønn med både gress, søyleeik og klatreroser. De nye sporene til Ekebergbanen (17 og 18-trikken) sikrer at passasjerene som reiser til og fra Bjørvika kan benytte seg av trikken.

Kilde: Ruter/Sporveien