Group 2 Copy

Per er bilselgeren som tar bilen i innbytte mot elsykkel

– Det er for mange biler i Oslo. Elsykkel er et glimrende alternativ som passer for alle, sier bilforhandler Per Rønning.

Tekst Sissel Fantoft Foto Fartein Rudjord

I snart 30 år har Per Rønning solgt biler, men siden mars har bruktbilene i lokalene til Pers Bil i Groruddalen fått selskap av et stort utvalg elsykler. Utenfor står et skilt som oppfordrer kundene til å ta en elsykkel i innbytte for bilen sin.

– Jeg har alltid vært opptatt av å tenke nytt, og med de klima- og miljøutfordringene vi har i dag er det mer aktuelt enn noen gang å tenke alternativt. Jeg synes planene om et bilfritt sentrum er bra, og jeg er stolt over å kunne bidra til det. Det er en sann fornøyelse å motivere folk til å sykle istedenfor å kjøre, sier Rønning.

I tillegg til bilinteressen har han også vært en ihuga sykkelentusiast helt siden barndommen på Tynset.

– Men sykkel med elmotor syntes jeg var juks, helt til jeg ble forbikjørt i en motbakke av en dame på elsykkel. Jeg svettet meg oppover, mens hun rullet ubesværet forbi meg med vinden blafrende i håret. Siden har jeg vært hekta, forteller han.

Responsen fra kundene er god, og det dukker stadig opp folk som ønsker å teste en elsykkel.

– Alle som prøver en elsykkel for første gang får elsykkelgliset når det går opp for dem hvor fantastisk det er. Du får masse god trim, men slipper å komme frem svett og utslitt, sier Rønning.

– Mange av kollegene mine har skaffet seg elbil, men jeg syntes elsykkel er enda bedre, sier Hildegunn Grønseth.

Elsykkel raskere enn bil

Hildegunn Grønseth er en av dem som har kjøpt elsykkel hos Per – en til seg selv og en til datteren på 14 år.

– Jeg jobber i Statnett, så elektrisitet er en del av hverdagen min. Mange av kollegene mine har skaffet seg elbil, men jeg syntes elsykkel er enda bedre. Tanken var å bruke elsykkelen til jobb, og for å redusere småkjøringen til butikken, barnas fritidsaktiviteter og så videre. Nå bruker vi bilen kun når vi skal på hytta eller på ferie, forteller hun.

Hver dag sykler Grønseth de 12 kilometerne fra hjemmet i Bærum og til jobben i Nydalen.

– Jeg bruker en halvtime fra dør til dør, og det er raskere enn å kjøre bil. Vi har en flott sykkelgarasje på jobben, og garderobe med dusj, men den er det ikke nødvendig å bruke, for man blir ikke svett av å sykle på elsykkel. Jeg kan parkere sykkelen og gå rett i et møte, forteller hun.

Å spare tid og miljøet var hovedårsakene til at Grønseth valgte elsykkel.

– I en hektisk hverdag med jobb, barn og fritidsaktiviteter teller hvert minutt. Å bruke store dieselbiler for å kjøre små turer er ikke bra for noe. Vi må erkjenne at Oslo har blitt en stor by. Elsykkel kan være et flott bidrag til å løse logistikkutfordringene det gir når så mange mennesker skal forflytte seg i byen hver dag, sier hun.

Elsykkelen hennes har en rekkevidde på ti mil før den må lades, derfor lader hun den hjemme i garasjen annenhver dag. I løpet av de første dagene har hun syklet mer enn 500 kilometer.

 

 

Det er en overproduksjon av biler, noe som igjen setter press på forhandlerne om å selge biler i store antall. Det fører til et kunstig overforbruk.

Per Rønning, bilforhandler

 

 

Flere opplevelser med elsykkel

Bilforhandler Per Rønning mener at elsykler og bilkollektiver er fremtiden.

– Det er en overproduksjon av biler, noe som igjen setter press på forhandlerne om å selge biler i store antall. Det fører til et kunstig overforbruk – det er bare å se på alle bilene som står parkert og ikke blir brukt, sier han.

En av kundene hans som vurderer å bytte inn bilen i elsykkel ble overbevist da hun så budsjettet han satte opp for henne.

– Hun har en bil hun bruker tre ganger i måneden. Inkludert verditap utgjør det om lag 60 000 kroner per år, uten bom- og dieselavgift. Renter og avdrag kommer i tillegg. Hvis hun bruker 30 000 kroner per år på å leie bil har hun 30 000 kroner igjen til en elsykkel, sier Rønning.

Det er billigere, du får trim og kommer deg effektivt rundt. I tillegg trekker Rønning fram alle opplevelsene man får med elsykkelen, som man ikke får med bil.

– Elmotoren er helt støyfri, slik at man kan nyte fuglekvitteret mens man sykler rundt. Det er godt å tenke mens man sykler, og man kjenner lukter og ser ting man ikke ville lagt merke til ellers. Elsykkel er et fantastisk fremkomstmiddel, og det beste av alt er at alle kan bruke den, sier Rønning.