Om tilskuddet
For å gjøre det enklere for drosjesjåfører å velge elektrisk gir vi nå tilskudd til kjøp og montering av ladestasjoner hjemme hos drosjesjåfører som allerede eier eller ønsker å kjøpe en el-drosje. Tilskuddsordningen gjelder kun i Oslo kommune.
Ordningen varer ut 2025.
- Tilskuddet er 10 000 kroner per ladestasjon og begrenset til 50 % av godkjente kostnader.
- Ladeinfrastruktur dekkes ikke av denne ordningen.
- Tilskuddet skal ha en utløsende effekt så arbeid må ikke settes i gang, og avtaler kan ikke være inngått, før det er gitt tilsagn.
- Innehavere av drosjeløyve kan søke.
- Søker må registrere organisasjonsnummer for sin bedrift/enkeltpersonsforetak i søknaden. Ved innsending av sluttrapport må kontonummeret som legges inn for utbetaling av tilskudd eies av samme bedrift/enkeltpersonsforetak som ble registrert i søknaden.
- Tilskuddsordningen gjelder kun i Oslo kommune.
- Privatpersoner, og borettslag/sameier kan ikke søke.
- Du må vente på tilsagn fra Klima- og energifondet før du bestiller eller kjøper ladestasjonen. Det vil si at du ikke kan bestille eller kjøpe ladestasjonen før du har mottatt tilsagn fra Klima- og energifondet.
- Tilskuddet er 10 000 kroner per ladestasjon, begrenset til 50 % av godkjente kostnader. Det gis kun tilskudd til én ladestasjon per søker.
- Det er kun kostnader til kjøp og montering av ladestasjonen som kan tas med. Det gis ikke støtte til ladeinfrastruktur under denne ordningen.
- Hvis løyvehaver bor i et sameie/borettslag som har søkt eller skal søke om støtte til etablering av ladeinfrastruktur, så begrenser ikke dette muligheten til å søke om støtte til selve ladestasjonen.
- Ordningen gjelder for privatpersoner som har behov for å lade profesjonelle kjøretøy, og vi stiller krav om at søker dokumenterer dette.
- Elektriske arbeider må bekreftes utført av autorisert installatør.
- Du forplikter deg til å drive ladestasjonen i 5 år. Dette innebærer ansvar for vedlikehold.
- Tilskuddet skal ha en utløsende effekt for gjennomføring av tiltaket, og arbeidene må derfor ikke settes i gang før det er gitt tilsagn om tilskudd.
- Ta vare på fakturaer og kvitteringer. Disse sender du inn ved sluttrapport.
- Når dokumentasjonen er godkjent hos oss, utbetales tilskuddet til søkers bedriftskonto. Vi oppfordrer søkere til å registrere kostnadene gjennom sin bedrift/ENK.
- Klimaetaten forbeholder seg retten til å gjennomføre tilsyn i etterkant.
-
- Fyll ut og send inn søknad.
- Du får svar på søknaden i tilskuddsportalen innen to uker. Det er viktig at du ikke setter i gang med tiltaket, aksepterer noen tilbud eller inngår kontrakter før du har fått svar fra oss.
- Når tiltaket er gjennomført kan du sende inn sluttrapport i tilskuddsportalen. Krav til dokumentasjon i sluttrapporten står i vedtaksbrevet ditt.
-
- Etter at sluttrapporten er behandlet og godkjent av oss vil tilskuddet bli utbetalt til kontonummeret registrert på din kundeprofil hos Oslo kommune. Kontonummer kan registreres eller oppdateres her: Faktura og kontonummer – Oslo kommune
Tilskudd til tiltaket gis som bagatellmessig støtte. Dersom du har søkt på og mottatt annen offentlig støtte i løpet av de siste tre årene må det informeres om dette i søknaden, du må også oppgi størrelsen på eventuell støtte.
Dersom dere får avslag på søknaden om tildeling av midler, kan dette påklages. Klagen sendes til fondet@kli.oslo.kommune.no. Klagefrist er tre uker fra dere mottar brev om avslag.
Har du spørsmål om tilskuddsordningene?
Send oss en e-post til: fondet@kli.oslo.kommune.no
Beregn beløpet du kan få:
Slik søker du
-
Fyll ut og send inn søknad med vedlegg
-
Få svar innen tre uker
-
Send inn fakturaer for utført arbeid
-
Støtte blir utbetalt til oppgitt konto