Size: large
Type: image

Visste du at Oslo er en real traktorkommune? Når du hører «traktor», tenker du kanskje på gårdsarbeid som møkkakjøring, pløying og slåtte. Men traktorer sørger også for brøyting og strøing i bygatene, de holder veikantene frie for ugress, og de klipper og friserer parker. Vi er rett og slett avhengige av traktorer for å holde byen i gang.
Men traktorene er også en kilde til klimagassutslipp. I Oslo står traktorer og andre anleggsmaskiner for omtrent 12 prosent av utslippene i byen. Allerede i 2030, om bare fire år, må nesten alle disse kjøretøyene være utslippsfrie. Hvis ikke, ryker klimamålet.
Det betyr at traktorparken i Oslo på få år må gjennom en kraftig forvandling. For utslippsfrie traktorer i dag er sjelden vare. Av 230 000 registrerte traktorer i Norge er bare en liten håndfull utslippsfrie. To av dem eies av Erlend Moberget i Agronorth AS, et leiekjøringsselskap som tar oppdrag for både landbruket og Oslo kommune.
Har drømt om eltraktor i 10 år
– Jeg har drømt om eltraktor i ti år, helt siden jeg begynte å kjøre elbil, forklarer Erlend. – Det er helt uaktuelt for meg å gå tilbake.
Det er ikke bare idealisme som driver den unge traktorføreren – vel så viktig er økonomi og jobbsikkerhet. Ifølge hans egne beregninger må han kjøre i omtrent ti timer med dieseltraktor for å tjene det samme som på 7–8 timer med eltraktorene fra Fendt.
Årsaken er enkel: Enten lader han traktoren med strøm fra egne solceller, eller så lader han på Braathen sitt anlegg i Oslo. Uansett blir «drivstoffet» langt billigere enn diesel.
I tillegg til å gi lønnsom drift er eltraktoren også en trygg investering. Mange traktoreiere Erlend har snakket med har måtte bytte traktor både to og tre ganger de siste årene fordi det har kommet nye og strengere miljøkrav. – Kjøper man eltraktor slipper man denne bekymringen, rett og slett fordi det er vanskelig å se for seg miljø- eller utslippskrav som de ikke kan oppfylle, forteller Erlend. – Jeg hadde ikke turt å kjøpe noen annet enn eltraktor nå.
Erlend er dessuten overbevist om at beboerne i nabolagene der han kjører setter pris på det lave støynivået fra elmotorene: – Når vi brøyter om natta er vi mer eller mindre rett utenfor soverommet til folk. Det å ikke bli vekka har definitivt en egenverdi det òg!
Klimakrav i Oslo gir ringvirkninger
Akkurat som at elbilister må planlegge for lading når de skal ut på langtur, må Erlend også legge en ladeplan før lengre oppdrag. Der mange ville nøyd seg med å finne en lader i nærheten, er Erlends løsning som tatt ut av dreieboken til Petter Smart: en mobil ladetilhenger med integrert og utbrettbart solcellepanel. Slik kan både strømproduksjon og ladeutstyr følge med når Erlend skal gjøre oppdrag på steder med lite ladeinfrastruktur.
Ladertilhengeren eksisterer foreløpig kun som skisse, men skal ifølge Erlend snart være på plass.
Selve laderen har Oslo kommune gitt støtte til. Kommunen støtter nemlig inntil 50 prosent av kostnaden for ladere til tunge kjøretøy – også de som ikke inngår i Petter Smart-lignende løsninger.
I tillegg støtter Oslo kommune kjøp av elektriske maskiner og motorredskaper, som for eksempel traktorer.
– Det er flott å se at tilskuddsordningene bidrar til å hjelpe nye kjøretøyklasser inn på det norske markedet. Nå håper vi flere følger i hjulsporene til Agronorth, og vurderer å skifte til elektrisk drift. Det sier Eli Sandmo Brenna, tilskuddsansvarlig i Klimaetaten.
Selv om det kun finnes en liten håndfull eltraktorer i Norge, er Erlend sikker på at utslippskrav i Oslo vil ha store ringvirkninger: – I dag er det mange bønder som finansierer traktoren sin gjennom brøyting. Så klimakravene som settes i Oslo, kan til syvende og sist påvirke hvilke traktorer som blir solgt på Toten eller i Finnmark, avslutter han.