Motivasjonstiltak

Konkurranser

Aktivitetskonkurranser kan gjøre sykling til jobb morsommere og mer engasjerende. Eksempelvis kan man konkurrere i å se hvem som klarer å sykle til jobb oftest i løpet av en viss tidsperiode. Konkurranser kan være effektive og er relativt enkle å gjennomføre. 

  • Det er viktig at en konkurranse oppleves som motiverende også for de som ikke har mulighet til å sykle hver dag. I virksomheter med mange deltidsansatte eller mye hjemmekontor bør konkurransen rigges slik at alle har en sjanse til å vinne. 
  • En løsning kan være at både den som sykler mest og en tilfeldig deltaker vinner, slik at alle har en mulighet til å vinne. 
  • Konkurransen må være enkel å delta på. Tips: Legg en liste i resepsjonen der ansatte kan sette en strek hver dag de sykler til jobb. 
  • Alle virksomheter har mulighet til å melde sine ansatte på «Sykle til jobben»-kampanjen. Dette er en nasjonal aktivitetskampanje med egen app for registrering av aktivitet og mange fine premier. 

Sosiale sykkelaktiviteter

Sosiale sykkelaktiviteter på arbeidsplassen kan inspirere flere ansatte til å sykle til jobb. Når kolleger sykler sammen, blir det enklere for nybegynnere å starte. Slike aktiviteter kan også øke trivselen på jobben. 

  • Sykkeldag på arbeidsplassen med aktiviteter, som testing av elsykler, sykkelverksted og konkurranser. 
  • Sykkelfaddertilbud der erfarne syklister viser sykkelruter og gir gode råd til nybegynnere. 
  • Felles sykkeltur i nærområdet for å bli kjent med lokale sykkelruter. 
  • Felles sykkelturer for rekreasjon eller trening etter arbeidstid. 
  • Verdt å tenke på: 
  • Ikke alle har egen sykkel. Gi ansatte mulighet til å låne bedriftens sykler på felles turer eller foreslå at de kan låne av hverandre. 
En kvinne og en mann ser på et kart sammen

Materiell

Motivasjonsmateriell kan være en del av en større innsats for å fremme sykling til jobb, og kan inkludere inspirerende plakater, e-poster, interninnlegg og videoer med sykkelfokus. Gjennom motivasjonsmateriell kan man også bidra med praktisk informasjon om sykkelruter og trafikkregler. 

  • Plakater som opplyser om tilbud, gir gode sykkeltips og inspirerer ansatte til å ta sykkelen. 
  • Brosjyrer i resepsjonen: Sykkelkart, mekkebrosjyre 
  • Videoer på intranett. Lag gjerne egne videoer som viser hvordan man bruker sykkelfasilitetene på jobb og hvor man finner dem. 
  • Plassering: Heng plakater der ansatte naturlig stopper opp, som i kopirom eller kantine. Plakater med enkle budskap kan henge ved utganger eller andre steder der ansatte passerer. 

  • Kartlag i Google og PDF med anbefalte sykkelruter finnes her 
  • Mekkebrosjyre for enkel service på sykkelen finnes her.  
  • Plakat med vikepliktsregler for syklende finnes her. 
  • Plakat med tips til vintersykling finnes her.