Margret nærbilde
Margret nærbilde
Margret gjennom Slottsparken
Margret gjennom Slottsparken
Margret på vei inn i butikken
Margret på vei inn i butikken
I butikken til Cirkulær
I butikken til Cirkulær
Nærbilde av Camilla
Nærbilde av Camilla
Sjekker klær
Sjekker klær
Cirkulær butikk
Cirkulær butikk
klær på stativ
klær på stativ
Oversiktsbilde butikk
Oversiktsbilde butikk
Margret utenfor Cirkulær
Margret utenfor Cirkulær

Jeg heter Margret, og er en klimapilot som ikke liker å kaste ting. Det har resultert i et overfylt klesskap.

Nå har jeg funnet noen godbiter i klesskapet som jeg ikke bruker.

Hva skal jeg gjøre med klærne?

Klesindustrien står for rundt 8 % av verdens klimagassutslipp. Det er mer enn utslippene fra luftfart og skipsfart – til sammen.

Når vi i snitt eier 359 plagg hver er det kanskje ikke så rart at utslippene fra klesindustrien er store. Mange plagg blir sjelden eller aldri brukt.

Mine brukte klær har funnet veien til Cirkulær i Hegdehaugsveien, en av flere bruktbutikker som har dukket opp i Oslo den siste tiden.

Hos Cirkulær tar de inn fem plagg per kunde, og ordner alt med salg og prissetting.

Hjernene bak konseptet, Einar Michaelsen og Camilla Novik Woje, tror folk vil kjøpe og selge brukt, men at det må gjøres enkelt.

– Vi ønsket å gjøre bærekraftig mote mer tilgjengelig for folk. Det har vært for vanskelig å ta gode bærekraftige valg når det kommer til klær og mote.

Camilla Novik Woje, innehaver Cirkulær.

Klærne sjekkes nøye for å se at de holder god kvalitet. De tar bare inn klær de tror vil selge, og som er i sesong.

Resultat: Fem av mine plagg får prøve lykken hos Cirkulær!

Nordmenns forbruk er nest høyest i Europa, og vi kjøper 50 % mer sko og klær enn gjennomsnittet.

For å nå klimamålene må vi redusere forbruket vårt. Å kjøpe brukte klær istedenfor nye klær bidrar til dette.

Her er Einar og Camillas tips for å lykkes med å selge brukt:

  1. Klærne må være rene og pene. Sørg for at klærne er vasket, uten hull og flekker.
  2. Selg sesongvarer. Det er enklere å selge en ullkåpe på vinteren enn om sommeren.
  3. Ville du kjøpt dette selv? Hvis du ikke ville kjøpt plagget, er det mindre sannsynlig at noen andre vil kjøpe det.
  4. Prisen er viktig. Ofte kan det være lurt å prise plagget til 40-60 % av nypris.

Det finnes flere lignende konsepter i Oslo. Her er et utvalg:

Finn og Tise er digitale markedsplasser der du kan selge klær du ikke bruker mer.

Fem klesplagg lettere – og med litt tyngre lommebok!