Group 2 Copy

Disse elvarebilene kan du kjøpe nå

Fordelene ved å kjøre elvarebil er mange. Her er modellene som nå er tilgjengelige i Norge.

Tekst Lise H. Eide Foto Peter Hjertholm, elbil.no
Nissan e-NV200
  • Nissans nye varebil er klasseledende på rekkevidde. Den kommer som Comfort plus og Premium, begge med 40kWh.
  • Norsk rekkevidde; sommer 250 kilometer, vinter 200
  • Med standard ombordlader tar det cirka 19 timer å lade batteriet med 2,3 kWh/10A effekt, og rundt 11 timer med 3,6 kWh/16A.
    Tilkoblet CHAdeMO-hurtiglading (0-80 prosent) tar cirka 40 – 60 minutter.
  • Motoreffekt på 80 kWh / 111 hk. Bagasjerom; 870-3100 liter
  • Pris fra 288 990 kr

Mercedes Benz eVito
  • Mercedes`eVito varebil kommer i lang og ekstra lang variant.
  • Den har en elektromotor med 85 kW (116 hk).
  • Strømforbruk i testsyklus for blandet kjøring ligger på 23 kWh/100 km.
  • eVito varebil har en rekkevidde på inntil 150 km. Batteriet har en installert kapasitet på 41 kWh og er med en ladeeffekt på 7,2 kW fulladet på cirk 6 timer (fra 0 til 100 %).
  • Lasteromsvolumet som er på 6,0 m³ til 6,6 m³ på den lange varianten. Sistnevnte har en nyttelast på inntil 1015 kg, mens nyttelasten for den ekstra lange varianten er på inntil 990 kg.
  • Pris fra 439 900 kr
Smarte folk
Penger spart med grønn varebil
Renault Kangoo Z.E. Maxi (33 kWh)
  • Norsk rekkevidde; sommer 200 kilometer, vinter 120
  • Med 2,3 kW/10A ladeeffekt (via husholdningskontakt) vil fullading (0-100 prosent) ta 16-17 timer og cirka 11 timer med 3,6 kW/16A (hjemmeladestasjon med Type 2-kontakt). 7 kW/32A, som er raskeste ladefart, gir ladetid på 5-6 timer.
  • DC-hurtiglading er ikke mulig på Renault Kangoo Maxi Z.E.
  • Motoreffekt på 44 kWh / 60 hk.
  • Bagasjerom; 300-3400 liter
  • Pris fra 269 900 kr
renault elvarebil

Foto: Norsk elbilforening

Maxus EV80 fra SAIC
  • Maxus har vært på markedet i en årrekke i Kina, og kom til Norge i 2017. Da var blant annet Posten tidlig ute med å teste ut varebilene.
  • Maxus har om lag 11 m3 lastekapasitet.
  • Batteripakken er på 56 Kw og er anslått til å ha en rekkevidde på 200 kilometer.
  • Pris fra 499 900 kr
Juleposten skal frem - nå på El!
Smarte folk
Kaker fra svigermor levert eksosfritt på døra
Citröen Berlingo Electric
  • Dette er en elektrisk versjon av Citröens godt utprøvde Berlingo-modell.
  • Rekkevidde på 170 NEDC, som tilsvarer kjøring under norske forhold 80-120 km.
  • Ved hjelp av vanlig husholdningstrøm på 230 V, blir maksimal ladetid på henholdsvis 8 timer (14 A) eller 15 timer (8 A). Med en 380 V-ladestasjon, tar en 80 prosent lading (95 A) maksimalt 30 minutter.
  • Topphastighet på 110 km/t.
  • Maksimal lastekapasitet opptil 695 kg.
  • Pris fra 227 500 kr

Sjekk alle fordelene med å kjøpe elvarebil nå!

Peugeot Partner Mester Electric
  • Peugeot har Partner Electric 67 hk i to utgaver fra 192 000 kroner.
  • I tillegg selges Mester elektrisk med 49 kW motor og batterikapasitet på 22,5 kWh.
  • Rekkevidden ved kjøring under norske forhold er oppgitt til 80-120 km (170 NEDC)
  • Ladefart «hjemme» ligger på 15, 12 eller 8,5 timer, avhengig av kontakt.
  • På hurtiglader er den oppe i 80 prosent på 30 min.
  • Varebilen tar en nyttelast på opptil 620 kilo.
  • Lastevolum er på L1 3,3 kubikk og L2 3,7 kubikk.
  • Pris fra 192 000 kr

 

Foto: Ståle Frydenlund / Norsk elbilforening

E-Crafter
  • Volkswagens første elektriske varebil E-Crafter leveres først som 3,5 tonn totalvekt med cirka 950 kilo nyttelast.
    e-Crafter varebil
  • Batteripakke på 36 kWh.
  • Hurtiglader 45 minutter til 80 prosent kapasitet, 40 kW vegglader 5 timer og 20 minutter og 7,2 kW AC- lader tar 17 timer til 100 kapasitet.
  • Antatt strømforbruk: 21,54 kW/100 km ved blandet kjøring og med 950 kilo nyttelast.
  • Pris fra 639 200

 

Elektriske varebiler som kommer:

Mercedes-Benz EQV 150 kWh
  • EQV er utstyrt med et 100kWt batteri, hvorav 90 kwh er utnyttbare.
  • Den kommer med forhjulsdrift. Motoren har 204 hestekrefter og dreiemomentet på 362 Nm.
  • Maksimal rekkevidde er oppgitt til rundt 400 kilometer og toppfarten skal være på 160 km/t.
  • Endelig versjon klar for serieproduksjon høsten 2019.
Toyota PROACE og PROACE city (mindre utgave)
  • Foreløpig ikke informasjon om rekkevidde og batterikapasitet.
  • Lasterom på 3,3 og 4,3 kubikkmeter for henholdsvis kort og lang modell. Lastekapasitet på ett tonn.
  • Salget starer tidlig 2020
ABT e-Caddy Maxi
  • Volkswagen planlegger ABT e-Caddy Maxi som både el varebil og elbil med mulighet for hurtiglading.
  • ABT e-Caddy Maxi blir den første bilmodellen i ABT-serien som skal produseres med antatt produksjonsstart for Norge 1. kvartal 2020.

Klider: bilnorge.no /Opplysningsrådet for Veitrafikk