2.6 Measures in the 2022–2025 Climate Budget
The Norwegian Climate Agency has sought to determine the magnitude of emission reductions which could result from the measures in the Climate Budget. The method and assumptions used to calculate…
The Norwegian Climate Agency has sought to determine the magnitude of emission reductions which could result from the measures in the Climate Budget. The method and assumptions used to calculate…
Oslo kommune har vedtatt ambisiøse mål for klimaarbeidet lokalt, som også inkluderer mobile kilder. Kommunens mål for egne kjøretøy og maskiner har vært at de skal være «nullutslippskjøretøy» (drevet av…
Dette er et av de første systematiske forsøkene på å bruke innkjøpsdata direkte fra en kommunes fakturasystem til å beregne klimagassutslipp fra innkjøpte varer. Det er utviklet kalkulatorer som beregner…
2.1 Framskrivning av utslipp til 2030 Oslos klimabudsjett tar utgangspunkt i Miljødirektoratet sitt klimagassregnskap på kommunenivå (Miljødirektoratet, 2021a), som dekker årene 2009-2019. En kort beskrivelse av utvikling i klimagassutslipp i…
Miljødirektoratets kommunefordelte klimagassregnskap (Miljødirektoratet, 2023a) ligger til grunn for utarbeidelsen av klimabudsjettet. Siste publisering gjelder for årene 2009-2021. Klimagassregnskapet er fordelt på 9 utslippssektorer og 45 utslippskilder og viser…
Bakgrunn Skatteetaten har, i samarbeid med Statens vegvesen, utarbeidet Konseptvalgutredning (KVU) for et nytt system for veibruksavgift og bompenger. Skatteetaten har lagt KVUen ut på høring med høringsfrist 01.02.2023. Vi…
The starting point New policies have led to the gradual phasing in of electric vans in Oslo. However, heavier vans are still lagging behind, and even less progress has been…
Miljødirektoratets kommunefordelte klimagassregnskap (Miljødirektoratet, 2022a) ligger til grunn for utarbeidelsen av klimabudsjettet. Siste publisering gjelder for årene 2009-2020. Klimagassregnskapet er fordelt på 9 utslippssektorer og 45 utslippskilder og viser utslipp…
Under proposition 109/20, the City Council adopted the Oslo’s Climate Strategy towards 2030. The strategy has five overarching objectives, along with 16 associated priority areas. Implementation of the strategy is…
In 2019, road transport, waste incineration and construction accounted for almost 90 % of all GHG emissions within Oslo’s boundaries. The remaining emissions primarily originate from shipping, abandoned landfill sites…