Group 2 Copy

Slik sykler du trygt hele vinteren

Skeptisk til vintersykling? Prøver du det ut, er det stor sjans for at du blir en entusiastisk helårssyklist, viser en ny undersøkelse.

Tekst Sissel Fantoft Foto Oda Hveem

Torunn Brånå er ganske fersk som hverdagssyklist. Hun flyttet til Bryn i vår, og fant ut at det var mye bedre å starte dagen med å suse nedover sykkelveien langs Alnaelva – i stedet for å ta t-banen til jobben i sentrum. Nå har hun også lyst til å debutere som vintersyklist. Derfor har hun tatt turen til Felgen sykkelverksted på Sagene for å få gode tips og råd fra eier og daglig leder Olav Berve. Han har drevet med faget i en mannsalder.

– For de som sykler om vinteren er det helt udiskutabelt om man trenger pigger om vinteren eller ikke. Sykler du uten pigger på vinterføre driver du risikosport. Det er rett og slett ikke mulig å stanse på en fornuftig måte, sier Berve.

Han anbefaler Torunn Brånå å velge sykkeldekk med 240 pigger.

– Jo bredere dekk og flere pigger, desto tryggere er du. Men vær oppmerksom på kumlokk, trikkeskinner, heller og fliser – glatt underlag blir enda glattere med piggene, understreker han.

– Jeg har som regel syklet til jobb siden jeg flyttet i den nye leiligheten, men så fort den første frosten kom følte jeg meg ikke trygg lenger, og sykkelen ble stående. Nå har jeg ingen unnskyldning lenger, og gleder meg til å begynne å sykle igjen, sier Brånå.

– Jo bredere dekk og flere pigger, desto tryggere er du, anbefaler Olav Berve når Torunn Brånå skal velge piggdekk til vintersykkelen.

 

Piggdekk gir flere helårssyklister

Et enstemmig bystyre har vedtatt at sykkelandelen i Oslo skal øke fra 8 til 16 prosent innen 2025. Ambisjonen til det sittende byrådet er 25 prosent. For å nå et slikt mål må blant annet langt flere begynne å sykle om vinteren. Økt satsing på drift av sykkelveinettet om vinteren og vintersykkelkampanjer er noen av tiltakene som skal stimulere flere til å sette seg på sykkelen – selv om gradestokken viser minusgrader.

– På de prioriterte sykkelveiene kan man forvente bar vei om vinteren, det vil si at de brøytes og feies gjennom hele vinteren, forteller kommunikasjonsansvarlig Liv Jorun Andenes i Bymiljøetatens Sykkelprosjekt.

Oslo kommune bygger nye sykkelveier i rekordfart.

– I år lager vi 10 kilometer med nye sykkelfelt og sykkelveier, og ytterligere 12 kilometer blir anlagt neste år, sier hun.

Torunn Brånå sykler på foran trær på Sagene.

Se filmen og få svar på hva du bør gjøre for å sykle sikkert i vinter!

 

Fordommer mot vintersykling

I fjor og året før vant til sammen 200 ferske vintersyklister gratis piggdekk til syklene sine gjennom Oslo kommunes vintersykkelkampanje. Det ble gjennomført spørreundersøkelser både før og etter vintersesongen. Resultatene viste at de fleste hadde fordommer mot vintersykling, de antok at det ville være vanskelig, ubehagelig og skummelt med glatte veier. I etterkant viste det seg at 86 prosent syklet minst ukentlig gjennom vinteren, og 41 prosent minst fem dager i uka. Nesten samtlige anbefalte vintersykling til andre etter å ha prøvd det selv.

– Å sette piggdekk på syklene til folk og la dem høste egne erfaringer viser seg å være en svært effektiv måte å rekruttere nye vintersyklister på, sier Andenes.

Vinteren i Oslo er heller ikke er spesielt kald lenger – sist vinter var det bare januar og februar som så vidt bikket over på minussiden i gjennomsnittstemperatur.

Olav Berve og Torunn Brånå snakker sammen foran hyller med sykkelpiggdekk på Felgen sykkelverksted på Sagene

– Jo bredere dekk og flere pigger, desto tryggere er du, anbefaler Olav Berve når Torunn Brånå skal velge piggdekk til vintersykkelen.

Vær synlig i vintermørket

Torunn Brånå jobber som bærekraftrådgiver i Kommunalbanken, som nylig inviterte Andenes til arbeidsplassen for å inspirere flere til å begynne å sykle om vinteren.

– Det er mange hos oss som sykler til jobb i sommerhalvåret, men så fort frosten kommer blir mange av syklene parkert i boden. Vi ønsker at flere skal sykle også om vinteren, derfor inviterte vi Sykkelprosjektet på besøk, sier hun.

Brånå bruker bare et par minutter lenger til jobb med sykkel sammenlignet med t-banen.

– Om vinteren må jeg i tillegg dusje når jeg kommer på jobb. Det er vanskelig å kle seg både for den første, kalde delen av turen og den siste biten når jeg blir varm og svett. Men det er en deilig start på dagen. I tillegg får jeg jo til sammen en times gratis mosjon hver dag. Det er et stort pluss i en travel hverdag, sier hun.

Olav Berve på sykkelverkstedet har hengt opp sykkelen hennes og tømmer slangene for luft før han setter på de nye piggdekkene.

– Vintersykling blir stadig mer populært. De som drev verkstedet før oss holdt åpent kun én dag i uka om vinteren, men nå er det full fart året rundt, forteller Berve.

Han anbefaler alle som sykler om vinteren om å være ekstra forsiktige og oppmerksomme.

– Er det snøføre og kaldt er det tryggere, men morgenfrost før snøen kommer kan være skummelt, sier han.

Pass også på at du er godt synlig i vintermørket. Det er påbudt med refleks på sykkelen – rød bak og gul/hvit på begge sider av pedalene – samt lys når det er mørkt og dårlig siktforhold. Lyktene skal være fastmontert på sykkelen, og være godt synlige på minst 300 meters avstand. I tillegg er det lurt å bruke synlig bekledning. Olav Berve oppfordrer syklister til å bruke refleks på nederste del av kroppen.

– Fest refleksen på beinet – det er der billyktene treffer, oppfordrer han.

Torunn Brånå holder i sykkelen sin, som har fått på vinterdekk. Rundt halsen henger de gamle dekkene.

Litt spent, men første tur med piggdekkene gikk veldig fint for Torunn Brånå.

God investering

Olav Berve anbefaler også å olje kjedet på sykkelen oftere om vinteren.

– Helst bør du ha på litt olje annenhver dag, oljen vaskes fort av i snø og slaps. Det kan også være lurt å sørge for at du ha skjermer over dekkene, så unngår du at det spruter på klærne dine, sier han.

Torunn Brånås piggdekk er på plass på sykkelen, og hun er litt spent på vei ut av sykkelverkstedet.

– Det er en trygghet å vite at jeg har et godt feste, så vil tiden vise om jeg er tøff nok til å fortsette å sykle når det blir ordentlig vinterføre, sier hun.

Olav Berve oppfordrer alle til å være ekstra påpasselig de første 50 kilometerne man sykler med piggdekkene. De er flate i begynnelsen, men etter hvert vil de bli rundere og skarpere, derfor er det greit å sykle dem inn på barmark.

Prisen for Torunn Brånås nye piggdekk i medium-klassen er 1400 kroner totalt. I tillegg betalte hun Felgen sykkelverksted 400 kroner for dekkskiftet.

– Disse dekkene holder i mange år. Når du får vent deg til dem tror jeg dette kommer til å gå veldig bra. Det er mye velvære i sykling, og ingen grunn til å parkere sykkelen om vinteren, sier Olav Berve.

 

Vinterklare sykkelveier

SykkeliOslo kan du se hvilke sykkelveier som tilrettelegges for vintersykling, tidspunkter for brøyting og annen sykkelrealatert informasjon. Bymiljøetaten har også en egen side med tips til vintersykling!