Group 2 Copy

Hvilket år ble Folketeaterpassasjen bilfri?

I dag preger spisesteder, teater og kunst Folketeaterpassasjen – og det er nærmest utenkelig at det gikk biltrafikk gjennom smalgangen på 60-tallet.

Tekst Martine Gulbrandsen Foto Oslobilder

Passasjen har også tidligere blitt brukt som parkeringsplass, men det ble bestemt at bilene skulle fjernes for et triveligere og mer menneskevennlig sentrum. Bygget mellom Storgata og Youngstorget skulle representere folket og fremtiden. Det skulle huse Folketeateret og samtidig være arbeiderbevegelsens høyborg. Inspirert av amerikansk høyhustradisjon, russisk strukturalisme og tysk ekspresjonisme ble bygningen landets mest gjennomførte Art Deco-bygg. Folketeaterbygningen var byens høyeste bygning da den ble reist i 1935.

Folketeaterpassasjen har blitt en sosial møteplass for Oslos innbyggere.

Folketeaterbygningen ble reist for å skulle fungere som en kulturarena for det store publikum, og fra 1935 har den huset Folketeateret, Verdensteateret (kino) og Den Norske Opera frem til de flyttet til Bjørvika i 2008. I 1985 ble det besluttet at Folketeaterpassasjen skulle stenges for biltrafikk med glassvegger og porter i begge ender. Det skulle også legges til rette for gågatemøblering i smalgangen for å sørge for et triveligere område.

Kilder:

https://www.folketeaterpassasjen.no/historien/
Plan- og Bygningsetaten

Store norske leksikon