Group 2 Copy

– Jeg hadde aldri forestilt meg å kjøre rundt i en bil som bare slipper ut vanndamp

Lasse Tom Kristiansen har vært drosjesjåfør i Oslo i 35 år. Se hvordan han reagerte da han fikk kjøre hydrogentaxi for første gang.

Tekst Lise T. Vangerud Foto Jonas Svarstad

Hvordan oppleves det egentlig å kjøre en hydrogenbil i stedet for en fossilbil? Lasse Tom Kristiansen har kjørt drosje i Oslo i 35 år, og fikk prøve hydrogenbil for første gang. Særlig én ting mener han både taxisjåfører og passasjerer vil merke spesielt godt.

– Det er en god følelse, rett og slett, sier Kristiansen.
Se videoen for å se hva som overrasker Kristiansen mest med hydrogenbilen.

Han har vært taxisjåfør i 35 år, men aldri kjørt en hydrogentaxi før! Sjekk hvordan Lasse Tom Kristiansen reagerte da han kjørte bilen for første gang.

Flere hydrogenbiler og elbiler

Det er ikke tilfeldig at Oslo Taxi har begynt å ta i bruk hydrogenbiler i bilparken sin. Ifølge kommunikasjonssjef Maja Høgstad jobber selskapet med miljøet som helhet i hele bedriften. Derfor er det også naturlig at de jobber med å få ned andel utslipp fra den totale bilparken.

­- Vi jobber særlig med å få inn flere elbiler og hydrogenbiler, nettopp fordi det er nullutslipp, og ikke litt utslipp, sier Høgstad.

Hun sier at hydrogen er ekstra spennende for dem, fordi bilene har god rekkevidde på en tank, og fordi det går fortellere å fylle en hydrogenbil enn å lade en elbil.

– Rekkeviddeangsten var et stort problem for oss i taxinæringen da elbilene kom. Og den er fortsatt litt tilstede med hydrogenbilene. Vi håper det blir bygget flere tankestasjoner for hydrogenbiler, så det blir enda lettere for biler som skal kunne kjøre døgnkontinuerlig, sier Høgstad.

Har du fått med deg hva denne bilselgeren har begynt med?

Smarte folk
Per er bilselgeren som tar bilen i innbytte mot elsykkel
Viktig støtteordning

Oslo kommune lanserer en ny støtteordning for innkjøp av hydrogentaxier, med mål om at alle taxier i hovedstaden skal være utslippsfrie innen 2022. Taxiene står for 40 prosent av klimautslippene fra kollektivtransporten.

 

For Oslo Taxi er det viktig med støtteordninger som et startpunkt for å gjøre investeringen innen ny teknologi på bil.

Maja Høgstad, kommunikasjonssjef i Oslo Taxi

 

– Det kjøres cirka 10 millioner taxiturer i Oslo hvert år. Hydrogentaxier betyr null utslipp og mindre trafikkstøy. Det er kun fordeler med hydrogenbilene i forhold til fossilbiler. De er billige i drift, men de er fortsatt litt dyrere i innkjøp. Derfor er denne støtteordningen viktig, sier Heidi Sørensen, klimasjef i Oslo.

Støtteordningen gir opp til 100.000 kr i støtte til kjøp av 50 hydrogentaxier og fordeles etter førstemann til mølla-prinsippet.

 

SØK STØTTE HER!

 

Miljøkrav fra kundene

– For Oslo Taxi er det viktig med støtteordninger som et startpunkt for å gjøre investeringen innen ny teknologi på bil. For mange av taxieierne våre er det litt utrygt å gå fra det kjente til en teknologi man ikke kjenner og ikke helt vet hvordan vil fungere på sikt. Hvordan vil det bli å selge bilen om noen år, er et typisk spørsmål som opptar en drosjeeier, sier Høgstad.

I dag har Oslo Taxi over hundre biler i bilparken som de kaller miljøbiler, og mange er i drift hele døgnet.

– Likevel er det ikke alle som kan det, på grunn av tilgang til lading og tankestasjoner. Dette har vi en forventing til at vil bli bedre i året som kommer, sier Høgstad, og legger til at miljøaspektet også er viktig for å møte kundenes krav.

– Det settes i dag høye miljøkrav i de ulike offentlige kontraktene, slik som for eksempel skolekjøring, pasienttransport og lignende. Derfor er det viktig for oss å kunne levere på det, sier Høgstad.

 

Her finner du foreløpig hydrogenstasjoner i Oslo og Akershus

  • Forskningsparken i Oslo
  • Lillestrøm, bak Åråsen
  • Sandvika
  • P5 på Gardermoen